Polska planuje współfinansować zakup 20 pociągów dużej prędkości w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, w formie dotacji bezpośredniej w wysokości 93 mln euro. Stanowi to 22 proc. kosztów inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia finansowaniem.
KE oceniła, że przedsięwzięcie to zwiększy spójność regionalną w UE "nie zakłócając nadmiernie konkurencji", dlatego zaakceptowała pomoc. Komisja doszła do wniosku, że pomocy udzielono zgodnie z przepisami zawartymi w unijnych wytycznych ws. przedsiębiorstw kolejowych. Dopuszczają one pomoc regionalną na zakup taboru pasażerskiego, by wesprzeć spółki inwestujące w regionach słabiej rozwiniętych.
"Wykorzystanie nowoczesnych pociągów rozszerzy ofertę dostępnych środków transportu pasażerskiego w Polsce. Dzięki temu system transportu stanie się bardziej zrównoważony, zmniejszą się negatywne skutki transportu dla środowiska oraz ograniczone zostaną zatory komunikacyjne" - oświadczył komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia.
Komisja zastrzegła jednak, że jej środowa decyzja ws. zatwierdzenia pomocy publicznej nie ma wpływu na prowadzoną obecnie ocenę projektu pod względem zgodności z przepisami dotyczącymi funduszy strukturalnych.
W 2011 r. spółka PKP Intercity (PKP IC) zamówiła 20 nowoczesnych pociągów osiągających prędkość ponad 220 km na godzinę wraz ze specjalnym warsztatem naprawczym. Całkowity koszt inwestycji to 430 mln euro. Zakupiony tabor będzie wykorzystywany co najmniej przez 10 lat na trasach łączących Warszawę z Gdańskiem, Katowicami, Krakowem i Wrocławiem. Korytarz kolejowy jest obecnie modernizowany z wykorzystaniem funduszy UE. Trwa produkcja pociągów, rozpoczęcie ich działalności komercyjnej zaplanowano na jesień 2014 r.