Rewolucja na polskim rynku kawy

Moda na picie małej czarnej poza domem zmienia rynek kawy w Polsce.

Publikacja: 19.12.2013 03:22

Ponad 3,38 mld zł  wydaliśmy na kawę w sklepach od października 2012 r. do września 2013 r. – podaje firma badawcza Nielsen. Rok wcześniej kwota ta była o niemal 1 proc. wyższa. – Słabnące tempo rozwoju sprzedaży kawy w kanałach detalicznych ma związek z rosnącą konsumpcją kawy w segmencie HoReCa (hotele, restauracje, catering – red.) – mówi „Rz" Anna Wysocka z firmy Mondelez Polska, lidera polskiego rynku kawy, właściciela m.in. marki Jacobs.

– Eksperci przewidują, że kolejne lata przyniosą dalszy rozwój rynku gastronomicznego, zwłaszcza kawiarni sieciowych – dodaje.

Ziarna w modzie

Grzegorz Łaptaś, ekspert z Roland Berger Strategy Consultants, zwraca uwagę, że zakupy kawy w kawiarniach stają się w naszym kraju stopniowo nawykiem konsumenckim. – Społeczeństwo się bogaci i może przeznaczyć więcej na produkty luksusowe – mówi Grzegorz Łaptaś.

Kawiarnie – według firmy PMR jest ich w Polsce ok. 4,6 tys. – wpływają nie tylko na wielkość zakupów, ale także na gusta Polaków. Pijąc w nich espresso czy café latté ze świeżo zmielonych ziaren, chcemy podobny efekt uzyskać w swoich domach. Stąd boom na kawy ziarniste.

Nielsen policzył, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy br. wielkość ich sprzedaży zwiększyła się o niemal 17 proc.  - Wartość rynku kawy ziarnistej przekracza już 100 mln zł i tendencja wzrostowa powinna się utrzymać – uważa Adam Mokrysz, członek zarządu Mokate, czołowego producenta kawy w Polsce oraz dystrybutora włoskiej Lavazzy.

– Popularne są zarówno ziarna typu espresso pozwalające na przyrządzenie mocnej, pobudzającej kawy, jak i delikatniejsze, harmonijne kawy typu crema, czyli z delikatną pianką – wyjaśnia Gabriel Olszewski z Mondelez Polska.

Macchiato w kapsułce

Większa sprzedaż kawy ziarnistej idzie w parze z rosnącym popytem na profesjonalne ekspresy do kawy. Dystrybutorzy kawy szacują, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2013 r. sprzedaż urządzeń, w których można nie tylko parzyć, ale także zmielić kawę, urosła o 19 proc. – Ekspresów jest coraz więcej i są coraz tańsze, można je kupić również przez Internet – zauważa Adam Mokrysz.

W poprzednich latach w szybkim tempie rosła sprzedaż ekspresów do kawy w kapsułkach. W ostatnim czasie jej dynamika jednak wyhamowała. Nadal rośnie natomiast popyt na porcjowaną kawę. Przypada na nią ok. 1,2 proc. całego rynku kaw w ujęciu wartościowym.

– Od pięciu lat kawy w kapsułkach są najszybciej rozwijającym się segmentem rynku kawowego w Polsce – zwraca uwagę Magdalena Czarnecka z Mondelez Polska. Kapsułkom dedykowana jest należąca do tej firmy marka Tassimo.

W ciągu ostatniego roku Polacy wydali na kapsułki o niemal 48 proc. więcej niż rok wcześniej, szacuje Nielsen. Rynek kawy w kapsułkach i urządzeń do jej przygotowania jeszcze się w Polsce nie nasycił.

– Według badań konsumenci doceniają to rozwiązanie za jego wygodę, prostotę obsługi oraz duży wybór napojów, więc można liczyć, że kategoria będzie się nadal rozwijać – mówi Joanna Turczyk, menedżer ds. marketingu polskiego oddziału Nespresso, czołowego gracza globalnego rynku kawy w kapsułkach i przystosowanych do nich ekspresów.

Polowanie na promocje

Rosnący popyt na produkty premium nie jest jedynym trendem na polskim rynku kawy. Dorota Gawrońska z firmy Nestle Polska, dystrybutora marki Nescafé, zwraca uwagę, że coraz częściej Polacy robią zakupy w dyskontach, gdzie cena kawy jest niska.

– Mamy także do czynienia z tzw. smartshoppingiem, czyli szukaniem przez konsumentów okazji i bardzo atrakcyjnych promocji. To sprawia, że rynek kawy charakteryzują częste obniżki, a konsumenci coraz bardziej przyzwyczajają się i uczą kupowania produktów po atrakcyjnych, niskich cenach – mówi Dorota Gawrońska.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Ponad 3,38 mld zł  wydaliśmy na kawę w sklepach od października 2012 r. do września 2013 r. – podaje firma badawcza Nielsen. Rok wcześniej kwota ta była o niemal 1 proc. wyższa. – Słabnące tempo rozwoju sprzedaży kawy w kanałach detalicznych ma związek z rosnącą konsumpcją kawy w segmencie HoReCa (hotele, restauracje, catering – red.) – mówi „Rz" Anna Wysocka z firmy Mondelez Polska, lidera polskiego rynku kawy, właściciela m.in. marki Jacobs.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił