Proponowane porozumienie dotyczy właścicieli ok. 600 tys. samochodów Hyundaia i 300 tys. aut Kia z lat modelowych 2011-13.
W listopadzie 2012 obie firmy z Korei przyznały się do zawyżenia oszczędności na paliwie o co najmniej o galon na milę (3,8 l na 1653 m), gdy urząd ochrony środowiska EPA wytknął im 13 błędów w samochodach obu marek z tych lat. Hyundai i Kia zwiększyły w ostatniej dekadzie udział w rynku amerykańskim, zwłaszcza w latach 2008-10, gdy konsumenci odczuwający skutki kryzysu zaczęli szukać sprawniejszych energetycznie i tańszych pojazdów.
Dokładna suma płacona przez każdą firmę będzie zależeć od tego, ilu klientów zdecyduje się na jednorazową rekompensatę, a ilu na program zwracania kosztów w okresie istnienia pojazdu. W tym ostatnim klienci otrzymają karty debetowe na pokrywanie różnicy między rzeczywistą oszczędnościom na paliwie a normą podawaną przez producenta.
Hyundai szacuje, że jednorazowe wypłaty będą go kosztować 210 mln dolarów, bo średnia wypłata wyniesie 320 dolarów po potrąceniu ewentualnych wcześniejszych wypłat. Kia spodziewa się 185 mln.
Sprzedaż samochodów obu marek w USA była ograniczona mocami produkcyjnymi w Ameryce Płn. Hyundai zwiększył do listopada sprzedaż o 2,2 proc., Kia zmniejszyła ją o 3,3 proc. podczas gdy średnia dla całego sektora wyniosła 8,4 proc. — wynika z danych Autodata Corp.