Reklama
Rozwiń
Reklama

Hyundai i Kia zapłacą klientom

Amerykańskie filie Hyundai Motors i Kia Motors zapłacą łącznie 395 mln dolarów w ramach ugody z właścicielami aut tych marek, którzy uznali się za oszukanych przez obie firmy, gdy chwaliły się małym zużyciem paliwa.

Publikacja: 26.12.2013 13:36

Hyundai i Kia zapłacą klientom

Foto: Bloomberg

Proponowane porozumienie dotyczy właścicieli ok. 600 tys. samochodów Hyundaia i 300 tys. aut Kia z lat modelowych 2011-13.

W listopadzie 2012 obie firmy z Korei przyznały się do zawyżenia oszczędności na paliwie o co najmniej o galon na milę (3,8 l na 1653 m), gdy urząd ochrony środowiska EPA wytknął im 13 błędów w samochodach obu marek z tych lat. Hyundai i Kia zwiększyły w ostatniej dekadzie udział w rynku amerykańskim, zwłaszcza w latach 2008-10, gdy konsumenci odczuwający skutki kryzysu zaczęli szukać sprawniejszych energetycznie i tańszych pojazdów.

Dokładna suma płacona przez każdą firmę będzie zależeć od tego, ilu klientów zdecyduje się na jednorazową rekompensatę, a ilu na program zwracania kosztów w okresie istnienia pojazdu. W tym ostatnim klienci otrzymają karty debetowe na pokrywanie różnicy między rzeczywistą oszczędnościom na paliwie a normą podawaną przez producenta.

Hyundai szacuje, że jednorazowe wypłaty będą go kosztować 210 mln dolarów, bo średnia wypłata wyniesie 320 dolarów po potrąceniu ewentualnych wcześniejszych wypłat. Kia spodziewa się 185 mln.

Sprzedaż samochodów obu marek w USA była ograniczona mocami produkcyjnymi w Ameryce Płn. Hyundai zwiększył do listopada sprzedaż o 2,2 proc., Kia zmniejszyła ją o 3,3 proc. podczas gdy średnia dla całego sektora wyniosła 8,4 proc. — wynika z danych Autodata Corp.

Reklama
Reklama

Szef salonu Hyundaia w South Brunswick (New Jersey), Brad Benson uważa, że kwestia oszczędności na paliwie nie miała dużego wpływu. — Hyundai przeprowadził wstępną ugodę na jesieni. Nie mieliśmy żadnych kwestii spornych z klientami. Udział tej marki w rynku USA zmalał w tym roku do 4,6 proc., z 4,9 w 2012,, a Kii do 3,5 z 3,9 proc.

Proponowana ugoda trafi teraz do 53 inicjatorów skomasowanych ostatecznie skarg sądowych. Jeśli przyjmą te warunki, zostanie skierowana do zatwierdzenia przez wyznaczony sąd w Kalifornii. Ugoda z USA nie obejmuje pozwu zbiorowego w Kanadzie, ale rzecznik Hyundaia, Chad Heard ma nadzieję, że do podobnej ugody dojdzie na początku 2014 r.

Proponowane porozumienie dotyczy właścicieli ok. 600 tys. samochodów Hyundaia i 300 tys. aut Kia z lat modelowych 2011-13.

W listopadzie 2012 obie firmy z Korei przyznały się do zawyżenia oszczędności na paliwie o co najmniej o galon na milę (3,8 l na 1653 m), gdy urząd ochrony środowiska EPA wytknął im 13 błędów w samochodach obu marek z tych lat. Hyundai i Kia zwiększyły w ostatniej dekadzie udział w rynku amerykańskim, zwłaszcza w latach 2008-10, gdy konsumenci odczuwający skutki kryzysu zaczęli szukać sprawniejszych energetycznie i tańszych pojazdów.

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama