Hyundai i Kia zapłacą klientom

Amerykańskie filie Hyundai Motors i Kia Motors zapłacą łącznie 395 mln dolarów w ramach ugody z właścicielami aut tych marek, którzy uznali się za oszukanych przez obie firmy, gdy chwaliły się małym zużyciem paliwa.

Publikacja: 26.12.2013 13:36

Hyundai i Kia zapłacą klientom

Foto: Bloomberg

Proponowane porozumienie dotyczy właścicieli ok. 600 tys. samochodów Hyundaia i 300 tys. aut Kia z lat modelowych 2011-13.

W listopadzie 2012 obie firmy z Korei przyznały się do zawyżenia oszczędności na paliwie o co najmniej o galon na milę (3,8 l na 1653 m), gdy urząd ochrony środowiska EPA wytknął im 13 błędów w samochodach obu marek z tych lat. Hyundai i Kia zwiększyły w ostatniej dekadzie udział w rynku amerykańskim, zwłaszcza w latach 2008-10, gdy konsumenci odczuwający skutki kryzysu zaczęli szukać sprawniejszych energetycznie i tańszych pojazdów.

Dokładna suma płacona przez każdą firmę będzie zależeć od tego, ilu klientów zdecyduje się na jednorazową rekompensatę, a ilu na program zwracania kosztów w okresie istnienia pojazdu. W tym ostatnim klienci otrzymają karty debetowe na pokrywanie różnicy między rzeczywistą oszczędnościom na paliwie a normą podawaną przez producenta.

Hyundai szacuje, że jednorazowe wypłaty będą go kosztować 210 mln dolarów, bo średnia wypłata wyniesie 320 dolarów po potrąceniu ewentualnych wcześniejszych wypłat. Kia spodziewa się 185 mln.

Sprzedaż samochodów obu marek w USA była ograniczona mocami produkcyjnymi w Ameryce Płn. Hyundai zwiększył do listopada sprzedaż o 2,2 proc., Kia zmniejszyła ją o 3,3 proc. podczas gdy średnia dla całego sektora wyniosła 8,4 proc. — wynika z danych Autodata Corp.

Szef salonu Hyundaia w South Brunswick (New Jersey), Brad Benson uważa, że kwestia oszczędności na paliwie nie miała dużego wpływu. — Hyundai przeprowadził wstępną ugodę na jesieni. Nie mieliśmy żadnych kwestii spornych z klientami. Udział tej marki w rynku USA zmalał w tym roku do 4,6 proc., z 4,9 w 2012,, a Kii do 3,5 z 3,9 proc.

Proponowana ugoda trafi teraz do 53 inicjatorów skomasowanych ostatecznie skarg sądowych. Jeśli przyjmą te warunki, zostanie skierowana do zatwierdzenia przez wyznaczony sąd w Kalifornii. Ugoda z USA nie obejmuje pozwu zbiorowego w Kanadzie, ale rzecznik Hyundaia, Chad Heard ma nadzieję, że do podobnej ugody dojdzie na początku 2014 r.

Proponowane porozumienie dotyczy właścicieli ok. 600 tys. samochodów Hyundaia i 300 tys. aut Kia z lat modelowych 2011-13.

W listopadzie 2012 obie firmy z Korei przyznały się do zawyżenia oszczędności na paliwie o co najmniej o galon na milę (3,8 l na 1653 m), gdy urząd ochrony środowiska EPA wytknął im 13 błędów w samochodach obu marek z tych lat. Hyundai i Kia zwiększyły w ostatniej dekadzie udział w rynku amerykańskim, zwłaszcza w latach 2008-10, gdy konsumenci odczuwający skutki kryzysu zaczęli szukać sprawniejszych energetycznie i tańszych pojazdów.

Biznes
Ministerstwo Aktywów Państwowych chce konsolidacji portfela swoich spółek
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: USA atakują Iran. Gigafabryka AI i trudne negocjacje UE–USA
Biznes
Importowany cement problemem dla branży w Polsce i Europie
Biznes
Należy zadbać o większą produkcję leków w Polsce
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna