Reklama

Debiuty nie tylko aut

Na rozpoczynających się dziś targach w Detroit będzie ponad 100 premier nowych modeli samochodów. Ale pojawi się też kilkanaście nowych twarzy: menedżerów, którzy na tym stanowisku pokażą się po raz pierwszy.

Publikacja: 13.01.2014 09:58

Mary Barra przejmuje obowiązki szefa GM.

Mary Barra przejmuje obowiązki szefa GM.

Foto: Bloomberg

Czy podczas premierowego pokazu modeli GMC Canyon i Chevroleta Colorado ważniejsze będą auta czy nowa prezes? 52-letnia dzisiaj Mary Barra przejmuje obowiązki od ustępującego Dana Akersona, człowieka, który zresztą z jej pomocą wyprowadził firmę z bankructwa. Nowa szefowa GM jest jedyną kobietą-prezeską światowego koncernu motoryzacyjnego.

Swój debiut będzie miał również Mark Fields, typowany na następcę prezesa Forda Alana Mullalya. Na razie wiadomo, że Mullaly, który nie skorzystał z propozycji objęcia funkcji szefa Microsoftu i nie chciał wrócić do Boeinga, pozostanie w Fordzie przynajmniej do końca tego roku.

W Hyundaiu Johna Kracika zastąpi menedżer z polskimi korzeniami Dave Zuchowski. Koreański koncern dokonał ostatnio wielu zmian na najwyższych, niekoreańskich stanowiskach. Nowym człowiekiem jest również Michael Horn, który właśnie objął stanowisko szefa Volkswagena na obydwie Ameryki.

Nie mniejsze emocje co nowi menedżerowie wzbudzają w Detroit również osoby, o których było szczególnie głośno w ostatnich dniach. Pierwszy z nich to prezes Fiata/Chryslera Sergio Marchionne, który właśnie dokonał kolejnego majstersztyku finansowego. Po tym jak skasował General Motors na 2 mld dolarów po rozstaniu się Amerykanów z Fiatem i przejął pakiet akcji Chryslera bez zapłaty ani grosza, teraz dokupił udziały w Chryslerze w większości za jego własne (amerykańskie) pieniądze. Wszystkie szczegóły planów dla Fiata i Chryslera mają być ujawnione po 20 stycznia, kiedy zakończy się operacja przejęcia.

O swoich następcach zaczyna mówić także prezes Renaulta/Nissana Carlos Ghosn. Na razie tylko mówi, bo jednocześnie zapewnia, że planuje pozostanie na tym stanowisku przynajmniej dwa–trzy lata.

Reklama
Reklama

Jest jeszcze jeden debiut. W tym roku po raz pierwszy w centrum wystawowym COBO – kto wie, czy dzisiaj nie najważniejszym budynku w Detroit – debiutuje polskie jedzenie. Polscy restauratorzy z Hamtramcku będą żywić wystawową publiczność pierogami, zupą ogórkową, gołąbkami i kiełbasą. Większość produkcji jest lokalna, ale nazwiska przedsiębiorców: Kowalski, Dudek, Środka – jak najbardziej polskie.

Co oczywiste, uwaga mediów skupia się też na samym Detroit, mieście bankrucie, kolebce amerykańskiej motoryzacji. Na ile dobra kondycja amerykańskiej wielkiej trójki ma przełożenie na szanse miasta? GM i Chrysler, które skorzystały z wielomiliardowej pomocy państwa, wyszły z kłopotów. Za 2012 r. GM miał 4,9 mld zysku netto, a Chrysler był 1,7 mld dol. na plusie. Ford, który nie wziął rządowych pieniędzy, zarobił w 2012 5,7 mld dol. i znów płaci dywidendę.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama