W świat Lotem tylko z Warszawy

Więcej Europy w sezonie letnim, ale tylko z Warszawy. Nie oznacza to jednak, że wszystkie dotychczasowe kierunki zostaną utrzymane.

Publikacja: 14.01.2014 13:10

W świat Lotem tylko z Warszawy

Foto: Bloomberg

Tak w dużym skrócie wyglądać ma siatka Lotu w najbliższym czasie. Z jednej strony jest to wyniki działań Komisji Europejskiej, która zaleca liniom ubiegającym się o pomoc publiczną ograniczenie operacji. Z drugiej - wysiłkami Lotu, aby przetrwać najtrudniejszy 2014 rok. Na szczęście dla polskiego przewoźnika, jak i dla pozostałych europejskich linii lotniczych - tegoroczna zima jest, jak na razie łagodna, nie trzeba więc było m.in. odladzać samolotów co jest bardzo kosztowne. Lot także specjalnie nie ucierpiał z powodu ataku zimy w Stanach Zjednoczonych. Mimo, że na wschodnim wybrzeżu USA, dokąd lata polski przewoźnik odwołanych zostało 12 tys. rejsów, Lot zanotował tylko cztery loty opóźnione. Linie amerykańskie z powodu mrozów i zamieci śnieżnych straciły ok. 100 mln dol.

Tanieje również paliwo, które stanowi ok. 40 proc. wydatków w liniach lotniczych. W ciągu ostatniego miesiąca cena baryłki ropy gatunku Brent spadła o ok. 8 proc.

Zgodnie z zapowiedzią z systemu rezerwacyjnego Lotu wycofane zostały rejsy zagraniczne z portów regionalnych. Wszystkie połączenia z Polski poza Polskę, od wejścia w życie nowego rozkładu, będą prowadziły przez Warszawę.

Z systemów rezerwacyjnych znikną również w zimie 2014/2015 Ateny, Barcelona i Genewa (tylko na ten sezon). To oznacza, że bezpośrednio z Warszawy do Barcelony będzie można latać już wyłącznie Norwegianem i hiszpańskim Vuelingiem, a do Aten - greckimi liniami Aegean, który tak samo jak Lot są członkiem Star Alliance. - Zmiany, chociaż na pierwszy rzut oka bolesne, zwłaszcza w kontekście np. Genewy czy Barcelony pokazują jednak że LOT ma w końcu dość jasną wizję kogo chce wozić - zwiększenie częstotliwości na kierunkach wschodnich i dopasowanie do nich fal odlotów rejsów dalekodystansowych pokazuje pewną konsekwencję. Duży plus dla LOT-u też się należy za tak wczesne ogłoszenie siatki zimowej, co pozwoli uniknąć sytuacji obserwowanych wcześniej, czyli kosztownych zmian dokonywanych w ostatniej chwili. Pozostaje mieć tylko nadzieję że siatka zimowa w takim kształcie zostanie zaakceptowana przez KE - mówi analityk rynku lotniczego, Krzysztof Moczulski.

Planowane jest natomiast zwiększenie liczby lotów europejskich, co ma pomóc wypełnić samoloty odlatujące za ocean i do Pekinu. Dlatego więcej będzie rejsów do Belgradu, Budapesztu (ich liczba wzrośnie z 18 do 22 tygodniowo), Sankt Petersburga, Bukaresztu, Pragi, Rygi, Sofii, Tallina, Wilna, Sztokholmu, Amsterdamu i Brukseli. "Druga fala" z Europy zostanie skoordynowana z atlantyckimi rejsami oraz lotami do Pekinu.

Samoloty mają startować ok 16.30, zaś ich powrót jest planowany na ok godz. 13-tej, tak, żeby bez problemu można  było rozwieźć  pasażerów jeszcze tego samego dnia. Nowy rozkład ma obowiązywać od końca marca. Zimowy od końca października 2014. W porównaniu z planem lotów sprzed restrukturyzacji liczba obsługiwanych portów zmniejszyła się o ponad 20.

Za to na pasażerów, którzy będą wylatywać z lotniska Chopina będzie oczekiwała znacznie szersza, niż dotychczas oferta zakupowa. HDS Polska wygrała przetarg na operatora powierzchni handlowej i gastronomicznej. Dlatego po ukończeniu Terminala A, co jest planowane  na początek 2015, wejdą tam nowe marki - m.in. Victoria's Secret, Ermenegildo Zegna, Emporio Armani, Salvatore Ferragamo i Ralph Lauren. Pojawi się także lotniskowy salon Samsunga i duży sklep z ubraniami i zabawkami dla dzieci.

Będzie można też będzie chyba taniej, niż dotychczas zjeść. Na lotnisku ma pojawić się również McDonald's i inne restauracje specjalizujące się w szybkiej kuchni.

Tak w dużym skrócie wyglądać ma siatka Lotu w najbliższym czasie. Z jednej strony jest to wyniki działań Komisji Europejskiej, która zaleca liniom ubiegającym się o pomoc publiczną ograniczenie operacji. Z drugiej - wysiłkami Lotu, aby przetrwać najtrudniejszy 2014 rok. Na szczęście dla polskiego przewoźnika, jak i dla pozostałych europejskich linii lotniczych - tegoroczna zima jest, jak na razie łagodna, nie trzeba więc było m.in. odladzać samolotów co jest bardzo kosztowne. Lot także specjalnie nie ucierpiał z powodu ataku zimy w Stanach Zjednoczonych. Mimo, że na wschodnim wybrzeżu USA, dokąd lata polski przewoźnik odwołanych zostało 12 tys. rejsów, Lot zanotował tylko cztery loty opóźnione. Linie amerykańskie z powodu mrozów i zamieci śnieżnych straciły ok. 100 mln dol.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?