Dacia pociągnęła Renaulta

Renault podał o zwiększeniu w 2013 r. sprzedaży o 4,1 proc. i zapowiedział dalszy wzrost, bo jego auta taniej marki oparły się spadkowi w Europie, zyskując popularności Rosji i na wschodzących rynkach

Publikacja: 22.01.2014 10:42

Dacia pociągnęła Renaulta

Foto: Bloomberg

Francuska firma wspólnie z Dacią dostarczyła 2,63 mln samochodów osobowych i lekkich furgonetek. Nowe modele pomogły jej przetrwać największy kryzys w Europie i osiągnąć znaczną poprawę na wschodzących rynkach, gdzie „króluje" Dacia.

Szef pionu sprzedaży, Jerome Stoll przewiduje, że w tym roku Europa i Francja osiągną wzrost sprzedaży o 1 proc. po 6 latach spadku, światowy rynek zwiększy się o 2 proc. po wzroście o 3,8 w 2013 r. — W bardziej korzystnych warunkach rynkowych potwierdzamy naszą strategię wzrostu kontynuując naszą poprawę w Europie i zwiększając sprzedaż międzynarodową — oświadczył.

Mimo dobrego wyniku w ubiegłym roku różnica popytu w Europie, która doprowadziła do spadku sprzedaży Renaulta w 2012 r. o 6,3 proc., oznacza, że francuska firma nie osiągnie prawdopodobnie celu dostarczenia 3 mln pojazdów w 2016 r. — dodał Stoll.

Poprawę w 2013 r. zapewniła głównie Dacia, której globalna sprzedaż skoczyła o niemal jedną piątą, podczas gdy marka Renault zanotowała wzrost o zaledwie 0,4 proc. W Europie grupa osiągnęła 2,4 proc., gdy popyt na lekkie furgonetki zmalał o 1,7 proc.; do wzrostu przyczyniły się samochody Dacii sprzedawane na nowych rynkach, a takie nowy Clio i mały SUV Captur.

W Rosji, gdzie rynek także zmalał, Renault zwiększył sprzedaż o 10,7 proc. do ponad 210 tys., bo najpopularniejszym pojazdem był tam terenowy SUV Duster.

Samochody taniej marki zyskały w krajach basenu środziemnomorskeigo — Turcji, Rumunii i Maroko. W tym ostatnim kraju niedawno otwarta fabryka w Tangerze przyczyniła się do osiągnięcia rekordowego udziału rynkowego 39 proc. W tym regionie sprzedaż Renaulta zwiększyła się o 7,8 proc. do 388 922 szt.

Zachodnie sankcje wobec Iranu oznaczały utratę sprzedaży 64 500 samochodów w tym kraju. W regionie Azji-Pacyfiku obejmującym Indie i Koreę, sprzedaż zmalała o 7,4 proc. Porozumienie pod koniec roku w sprawie złagodzenia sankcji wobec Iranu nie pozwoliło jeszcze wznowić produkcji i sprzedaży. — Szukamy sposobów wznowienia dostaw części i czekamy na odblokowanie transakcji finansowych z Iranem — dodał Stoll.

Francuska firma wspólnie z Dacią dostarczyła 2,63 mln samochodów osobowych i lekkich furgonetek. Nowe modele pomogły jej przetrwać największy kryzys w Europie i osiągnąć znaczną poprawę na wschodzących rynkach, gdzie „króluje" Dacia.

Szef pionu sprzedaży, Jerome Stoll przewiduje, że w tym roku Europa i Francja osiągną wzrost sprzedaży o 1 proc. po 6 latach spadku, światowy rynek zwiększy się o 2 proc. po wzroście o 3,8 w 2013 r. — W bardziej korzystnych warunkach rynkowych potwierdzamy naszą strategię wzrostu kontynuując naszą poprawę w Europie i zwiększając sprzedaż międzynarodową — oświadczył.

Biznes
Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki
Biznes
Nowe biliony dolarów w majątku miliarderów
Biznes
Literaci chcą swojego PISF-u. Zerowy VAT na książki? „Rynek pozostałby mętny”
Biznes
Biznes w USA obawia się konsekwencji ceł Donalda Trumpa. Nowe badanie
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Materiał Promocyjny
Obowiązki przedsiębiorcy, czyli koniec miesiąca z Małą Księgowością
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska