Dacia pociągnęła Renaulta

Renault podał o zwiększeniu w 2013 r. sprzedaży o 4,1 proc. i zapowiedział dalszy wzrost, bo jego auta taniej marki oparły się spadkowi w Europie, zyskując popularności Rosji i na wschodzących rynkach

Publikacja: 22.01.2014 10:42

Dacia pociągnęła Renaulta

Foto: Bloomberg

Francuska firma wspólnie z Dacią dostarczyła 2,63 mln samochodów osobowych i lekkich furgonetek. Nowe modele pomogły jej przetrwać największy kryzys w Europie i osiągnąć znaczną poprawę na wschodzących rynkach, gdzie „króluje" Dacia.

Szef pionu sprzedaży, Jerome Stoll przewiduje, że w tym roku Europa i Francja osiągną wzrost sprzedaży o 1 proc. po 6 latach spadku, światowy rynek zwiększy się o 2 proc. po wzroście o 3,8 w 2013 r. — W bardziej korzystnych warunkach rynkowych potwierdzamy naszą strategię wzrostu kontynuując naszą poprawę w Europie i zwiększając sprzedaż międzynarodową — oświadczył.

Mimo dobrego wyniku w ubiegłym roku różnica popytu w Europie, która doprowadziła do spadku sprzedaży Renaulta w 2012 r. o 6,3 proc., oznacza, że francuska firma nie osiągnie prawdopodobnie celu dostarczenia 3 mln pojazdów w 2016 r. — dodał Stoll.

Poprawę w 2013 r. zapewniła głównie Dacia, której globalna sprzedaż skoczyła o niemal jedną piątą, podczas gdy marka Renault zanotowała wzrost o zaledwie 0,4 proc. W Europie grupa osiągnęła 2,4 proc., gdy popyt na lekkie furgonetki zmalał o 1,7 proc.; do wzrostu przyczyniły się samochody Dacii sprzedawane na nowych rynkach, a takie nowy Clio i mały SUV Captur.

W Rosji, gdzie rynek także zmalał, Renault zwiększył sprzedaż o 10,7 proc. do ponad 210 tys., bo najpopularniejszym pojazdem był tam terenowy SUV Duster.

Samochody taniej marki zyskały w krajach basenu środziemnomorskeigo — Turcji, Rumunii i Maroko. W tym ostatnim kraju niedawno otwarta fabryka w Tangerze przyczyniła się do osiągnięcia rekordowego udziału rynkowego 39 proc. W tym regionie sprzedaż Renaulta zwiększyła się o 7,8 proc. do 388 922 szt.

Zachodnie sankcje wobec Iranu oznaczały utratę sprzedaży 64 500 samochodów w tym kraju. W regionie Azji-Pacyfiku obejmującym Indie i Koreę, sprzedaż zmalała o 7,4 proc. Porozumienie pod koniec roku w sprawie złagodzenia sankcji wobec Iranu nie pozwoliło jeszcze wznowić produkcji i sprzedaży. — Szukamy sposobów wznowienia dostaw części i czekamy na odblokowanie transakcji finansowych z Iranem — dodał Stoll.

Francuska firma wspólnie z Dacią dostarczyła 2,63 mln samochodów osobowych i lekkich furgonetek. Nowe modele pomogły jej przetrwać największy kryzys w Europie i osiągnąć znaczną poprawę na wschodzących rynkach, gdzie „króluje" Dacia.

Szef pionu sprzedaży, Jerome Stoll przewiduje, że w tym roku Europa i Francja osiągną wzrost sprzedaży o 1 proc. po 6 latach spadku, światowy rynek zwiększy się o 2 proc. po wzroście o 3,8 w 2013 r. — W bardziej korzystnych warunkach rynkowych potwierdzamy naszą strategię wzrostu kontynuując naszą poprawę w Europie i zwiększając sprzedaż międzynarodową — oświadczył.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?