Model Solaris Urbino electric 12 został wyprodukowany na zamówienie firmy Rheinbahn z Dusseldorfu w Niemczech. Z kolei pojazd numer 10.001 trafi do krakowskiego MPK. Solaris produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także  trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 500 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach.

Dziesięciotysięczny egzemplarz jest wyjątkowy ze względu na zastosowany w nim innowacyjny rodzaj napędu. Jest to bowiem autobus elektryczny, zasilany energią zgromadzoną w bateriach. Tego typu całkowicie bezemisyjne i niezwykle ciche pojazdy Solaris sprzedał, oprócz Dusseldorfu, również do Brunszwiku i Hamburga w Niemczech oraz do Klagenfurtu w Austrii i Vasteras w Szwecji. W Polsce z kolei autobus elektryczny marki Solaris testowany będzie w Krakowie w ramach rocznego projektu realizowanego przy współpracy z MPK. Firma staruje także w przetargu na dostawę elektrycznych autobusów dla Warszawy.

Obecnie oferowana przez Solarisa generacja niskopodłogowych pojazdów komunikacji miejskiej została wdrożona do produkcji w 2004 roku. Jesienią tego roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze, Solaris zapowiada premierę nowego miejskiego Solarisa.

Firma inwestuje 14 mln zł w rozbudowę fabryki, by zrealizować rosnące zamówienia. – Rozbudowa fabryki zwiększy nasze zdolności produkcyjne. Będziemy przez to bardziej konkurencyjni poprzez szybsze dopasowanie się do potrzeb klientów - tłumaczy Solange Olszewska, prezes Solarisa.

Polska jest jednym z wiodących producentów autobusów w Europie. Swoje fabryki ma tu także MAN, Scania oraz Volvo. Jesienią 2012 roku zarząd Volvo Bus Corporation zadecydował o przeniesieniu do Wrocławia produkcji autobusów ze szwedzkiego Seffle koncentrując w ten sposób właśnie w Polsce swoje zdolności produkcyjne.