Reklama

Susza w Brazylii wywinduje ceny espresso

W ostatnich tygodniach na giełdach znacznie zdrożało ziarno kawowe. Tak duże podwyżki odczują polscy miłośnicy małej czarnej.

Publikacja: 20.03.2014 07:59

Susza podnosi cen kawy

Susza podnosi cen kawy

Foto: Bloomberg

Jeszcze w grudniu 2013 r. kawa kosztowała średnio 106,56 centa amerykańskiego za funt (czyli 453,6 grama) – podaje International Coffee Organization, która skupia producentów kawy. W styczniu 2014 r. jej ceny wynosiły już 110,75 centa, a w lutym przekroczyły 137,8 centa. Kolejne zwyżki przyniosły pierwsze dni marca. W połowie ubiegłego tygodnia średnia cena kawy przekraczała 167 centów.

Ziarno kawowe zdrożało, bo z powodu suszy mniejsze mogą być jej zbiory w Brazylii.

– Brazylia to największy producent kawy gatunku arabica, dlatego pojawiły się obawy przed spadkiem ilości i jakości zebranej kawy. Jeśli niekorzystne warunki pogodowe się utrzymają, to jej cena pozostanie pod presją popytu – mówi Dorota Sierakowska, analityk rynku surowców Domu Maklerskiego BOŚ.

Tak duży wzrost cen ziarna z pewnością uderzy po kieszeni miłośników małej czarnej. Przemysław Vonau, dyrektor Roland Berger Strategy Consultants, uważa, że podwyżki są nieuchronne, szczególnie w najniższych segmentach cenowych, gdzie koszt ziaren jest najistotniejszym składnikiem ceny. Wzrost cen może być natomiast niezauważalny w kawiarniach, gdzie surowiec ma mniejszy wpływ na końcową cenę.

Tymczasem to właśnie kawiarnie zmieniają polski rynek kawy.  – Aż 70 proc. konsumentów regularnie odwiedza kawiarnie, gdzie za ulubioną kawę płaci już znacznie więcej niż za napój przygotowany w domu – informuje Adam Mokrysz z zarządu Mokate.

Reklama
Reklama

To sprawia, że rynek detaliczny kawy – wyceniany przez firmę badawczą Nielsen na ok. 3,4 mld zł – już nie rośnie tak szybko jak przed laty.

Anna Wysocka z firmy Mondelez Polska, producenta m.in. marki Jacobs, zwraca uwagę, że oprócz rosnącej popularności kawy z kawiarni zwiększać się będzie nadal sprzedaż kawy ziarnistej oraz w kapsułkach. W ślad za tym przybędzie w Polsce ekspresów.

Na kawę w ziarnach wydajemy już ok. 100 mln zł rocznie, a w 2013 r. kupiliśmy jej o ponad 18 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Nielsena.

—b.d.

Więcej w najnowszym wydaniu Bloomberg Businessweek Polska

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama