Reklama
Rozwiń
Reklama

Średnie SUVy nie zdały crash testów

Większość pojazdów sportowo-użytkowych średniej wielkości nie zdało w USA testów oceniających skutki uderzenia przednim bokiem w innych pojazd, słup albo drzewo

Publikacja: 09.04.2014 11:27

Średnie SUVy nie zdały crash testów

Foto: Bloomberg

Wyniki testów przeprowadzonych przez ważną amerykańską placówkę bezpieczeństwa drogowego, Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) są kolejnym wstrząsem w branży nękanej ostatnio problemami bezpieczeństwa.

Spośród badanych 9 pojazdów jedynie Chevrolet Equinox i GMC Terrain produkcji General Motors uzyskały w tych testach najwyższą ocenę „dobrą". Toyota Highlander zapracował na ocenę „możliwy do przyjęcia", a resztę oceniono na „na krawędzi" (marginal) albo „słabą" (poor). Najgorzej wypadły CX-9 Mazdy i Pilot Hondy, które odniosły „znaczne zniszczenie konstrukcji".

Takie testy zderzeniowe (small overlap front crash test) zaczęto robić od 1995 r. po stwierdzeniu w badaniu naukowym, że do 25 proc. poważnych obrażeń i śmierci dochodzi w czołowych zderzeniach, gdy są nieduże, np. przód pojazdy zderza się z innym, albo wjeżdża na drzewo czy słup.

Testy są  trudniejsze od zaliczenia od zderzeń czołowych lub większą częścią przodu pojazdu, bo nie uczestniczy w nich cała strefa kontrolowanego zgniotu. Energię zderzenia musi więc wchłonąć mniejsza część pojazdu, a kabina może załamać się i przygnieść osoby będące w samochodzie.

Wyniki nowych testów ogłoszono w czasie, gdy firmy samochodowe mają problemy z jakością i ogłaszają akcje naprawcze. General Motors musi wymienić w 2,6 mln samochodów wadliwe stacyjki, a może być też zmuszony do wymiany wadliwej poduszki powietrznej w Chevroletach Impala z lat 2003-10. Chrysler musi zabezpieczyć układ hamowania przed korozją wywoływaną wodą w prawie 870 tys. SUV Jeep Grand Cherokee i Dodge Durango; 10 miesięcy wcześniej musiał zabezpieczyć zbiorniki paliwa przed zniszczeniem w razie zderzenia w 1,56 mln Jeepów z lat 1993-2004. Ford objął akcją z dwóch odrębnych przyczyn 434 700 pojazdów, głównie w Ameryce Płn.

Reklama
Reklama

W testach IHSS przeprowadzonych w styczniu na 11 sumbkompaktach najgorzej wypadły Honda Fit i Fiat 500, a tylko Chevrolet Spark uzyskał ocenę „możliwy do przyjęcia". W testach z sierpnia 2013 połowa badanych aut wypadła źle. W maju IIHS stwierdził, że większość badanych 13 małych SUV nazywanych także krzyżówkami nie wypadła dobrze w bardziej wymagających testach. Jedynie Subaru Forester 2014 otrzymał dobrą ocenę w teście na zderzenie czołowe.

Wyniki testów przeprowadzonych przez ważną amerykańską placówkę bezpieczeństwa drogowego, Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) są kolejnym wstrząsem w branży nękanej ostatnio problemami bezpieczeństwa.

Spośród badanych 9 pojazdów jedynie Chevrolet Equinox i GMC Terrain produkcji General Motors uzyskały w tych testach najwyższą ocenę „dobrą". Toyota Highlander zapracował na ocenę „możliwy do przyjęcia", a resztę oceniono na „na krawędzi" (marginal) albo „słabą" (poor). Najgorzej wypadły CX-9 Mazdy i Pilot Hondy, które odniosły „znaczne zniszczenie konstrukcji".

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama