Kolej przyspiesza modernizację torów

W tym roku PKP chcą wydać na inwestycje 7,3 mld zł. To o 2 mld zł więcej niż rok temu.

Publikacja: 24.04.2014 02:03

Kolej przyspiesza modernizację torów

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski Bartek Sadowski

Kolej zamierza przyspieszyć inwestycje. W pierwszych trzech miesiącach roku należąca do PKP spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK) wydała na modernizację i budowę torów 641 mln zł. To o 81 mln zł więcej, niż zakładano, a w marcu plan wydatków został przekroczony o prawie jedną czwartą. Co prawda w skali zaplanowanych na cały rok wydatków – rekordowych 7,3 mld zł – miniony kwartał może wyglądać dość skromnie.

Ale w inwestycjach infrastrukturalnych większość nakładów przypada na koniec roku, czego przykładem jest rok ubiegły: z 5,3 mld zł, jakie pochłonęły prace na torach, blisko 1 mld zł zainwestowano w samym grudniu.

Pojadą szybciej

W ubiegłym miesiącu zakończono m.in. rewitalizację blisko 50-kilometrowej linii Toruń–Bydgoszcz, co pozwoliło skrócić czas jazdy pomiędzy tymi miastami do ok. 40 minut. Sfinalizowano prace przy tzw. lokalnych centrach sterowania w Gdyni i Gdańsku, stanowiące część modernizacji linii Warszawa–Gdynia. Zmodernizowano także kilkanaście stacji i przystanków, gdzie pojawiły się nowe perony, windy, bezkolizyjne przejścia oraz przejazdy dla pieszych i kierowców. Na półmetku jest warta 400 mln zł rewitalizacja czterotorowej trasy Zawiercie–Dąbrowa Górnicza–Jaworzno Szczakowa, a także 125-kilometrowa linia z Koluszek do Częstochowy, na którą trzeba wydać pół miliarda złotych. W dwóch ostatnich przypadkach wydatki są wyższe od planowanych.

Przyspieszenie inwestycji nie byłoby możliwe bez wprowadzonych w ubiegłym roku zmian we współpracy z wykonawcami. PLK zaczęły stosować zaliczki, płacą za materiały, także za częściowe wykonanie prac, co ma poprawiać płynność finansową wykonawców. Jak podkreślają – nie zalegają z płatnościami. Także monitorowanie firm pracujących na kontraktach jest skuteczniejsze niż wcześniej, a za niedotrzymanie terminów są kary. Wszystkie te działania mają także pomóc w wykorzystaniu funduszy z UE pokrywających większą część kosztów inwestycji. Jak dowiedziała się „Rz", do chwili obecnej PKP podpisały umowy na 80 proc. przyznanych unijnych dotacji, natomiast na 23 proc. dotacji mają już zagwarantowaną refundację. W samym marcu złożono kolejne cztery wnioski o dofinansowanie, co ma oznaczać, że złożono już 56 spośród 62 wniosków planowanych do złożenia przed końcem 2014 roku.

– Wciąż mamy wiele do zrobienia, ale widać, że wprowadzane w PLK zmiany przynoszą efekty. Dają także szansę, że unijne dotacje na lata 2007–2013 wykorzystamy w całości – mówi „Rz" Wojciech Folejewski z zarządu PKP PLK.

Terminy przepadły

Eksperci mają jednak wątpliwości. – Są inwestycje, których na pewno nie da się zakończyć w terminie. Przykładem jest pierwsza część modernizacji torów między Warszawą a Radomiem, gdzie jesteśmy dopiero na etapie otwarcia kopert w przetargu – podkreśla Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jego zdaniem ryzyko niewykorzystania środków z UE jest mniejsze niż dawniej, ale wciąż wyraźne. – Świadczy o tym przyznanie się kolei miesiąc temu do opóźnienia inwestycji pomiędzy Katowicami a Krakowem, gdzie zaawansowanie prac jest tak niewielkie, że w najlepszym przypadku całość zostanie ukończona w roku 2017 – dodaje Furgalski.

Kolej tłumaczy, że choć pieniądze są (PLK mają na ten rok zabezpieczone na inwestycje nawet 9 mld zł), to ich wykorzystanie mają ograniczać możliwości samych wykonawców. Barierą są także trudności z uzyskaniem decyzji administracyjnych (np. pozwoleń na budowę), protesty mieszkańców czy też skutki wyłączenia torów z ruchu pociągów.

Ale jeszcze większym problemem może być kondycja firm realizujących kontrakty. Wczoraj wniosek o upadłość złożyło Feroco, jeden z największych wykonawców w sektorze kolejowym. Firma twierdzi, że z powodu wstrzymania na początku kwietnia płatności przez PLK utraciła płynność finansową. – To nieprawda. Otrzymaliśmy sygnały od podwykonawców Feroco, że firma nie płaci im za wykonane prace. Do czasu wyjaśnienia sprawy wstrzymaliśmy więc płatność czterech faktur – wyjaśnia Paweł Świąder, wicedyrektor ds. komunikacji społecznej grupy PKP. Według rzecznika PLK Mirosława Siemieńca wniosek Feroco na razie nie doprowadził do przerwania prac.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Euro z Unii trafią na transport szynowy, choć nie kolejowy

Jak się dowiedziała „Rz", pieniądze unijne niewykorzystane przez spółki kolejowe zostaną przesunięte na szynowy transport miejski, a nie, jak zamierzano wcześniej, na drogi. Zyskają na tym samorządy miast, np. Krakowa, które zrealizowały bądź realizują inwestycje w transport szynowy. Poziom dofinansowania tych projektów wynosi 50–60 proc. Jednak Komisja Europejska zgodziła się na podwyższenie limitu dofinansowania w całym transporcie szynowym do 85 proc. Oznacza to, że możliwe jest zwiększenie poziomu dotacji dla wspartych już projektów. Resort infrastruktury i rozwoju zamierza to robić sukcesywnie w kilku turach, np. po 5 proc. w miarę pojawiania się wolnych środków niewykorzystanych przez kolej. Jako że chodzi o projekty warte po kilkaset milionów złotych, to każde kilka procent dofinansowania więcej oznacza kilkadziesiąt milionów złotych dla samorządów miast. —osa

Kolej zamierza przyspieszyć inwestycje. W pierwszych trzech miesiącach roku należąca do PKP spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK) wydała na modernizację i budowę torów 641 mln zł. To o 81 mln zł więcej, niż zakładano, a w marcu plan wydatków został przekroczony o prawie jedną czwartą. Co prawda w skali zaplanowanych na cały rok wydatków – rekordowych 7,3 mld zł – miniony kwartał może wyglądać dość skromnie.

Ale w inwestycjach infrastrukturalnych większość nakładów przypada na koniec roku, czego przykładem jest rok ubiegły: z 5,3 mld zł, jakie pochłonęły prace na torach, blisko 1 mld zł zainwestowano w samym grudniu.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się