Nowa linia w zakładach Volkswagen Motor Polska pozwoli zwiększyć produkcję do poziomu miliona sztuk rocznie. Niemiecki koncern zainwestował w fabrykę blisko ćwierć miliarda euro. - To już piąta poważna inwestycja wielkiego koncernu motoryzacyjnego w tym roku w Polsce - powiedział prezes PAIiIZ Sławomir Majman podczas inauguracji produkcji na nowej linii. Wcześniej m.in. VW poinformował o budowie fabryki samochodów dostawczych Crafter, natomiast Opel Polska – o rozbudowie fabryki silników wysokoprężnych w Tychach.

Polska jest dużym producentem silników w Europie. Ekologiczne, małolitrażowe silniki powstają w Bielsku-Białej, w należących do Fiata zakładach Powertrain. Silniki produkują także dwa zakłady należące do Toyoty: w Wałbrzychu oraz w Jelczu. W tym pierwszym większość produkcji – są  to małolitrażowe silniki benzynowe o pojemności 1,0 litra - kierowana jest do produkującej bliźniacze modele miejskich aut Toyoty, Peugeota i Citroena fabryki w czeskim Kolinie. Natomiast w Jelczu powstają silniki diesla dostarczane do zakładów Toyoty w Wielkiej Brytanii, gdzie produkowane są modele Auris i Avensis. Z kolei w Tychach produkowane są wciąż silniki wysokoprężne o pojemności 1,7 litra.

W ubiegłym roku fabryki silników wysokoprężnych ulokowane w Polsce wyeksportowały za granice silniki o wartości 2,2 miliarda euro. To o blisko 5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Produkowany przez Volkswagena w Polkowicach silnik typu MDB jest częścią strategii budowy pojazdów modułowych MQB (Modularer Querbaukasten), w których karoseria, wyposażenie i wnętrze będą zindywidualizowane, natomiast elementy platformy, podwozie i niektóre komponenty pozostaną wspólne dla wszystkich modeli Grupy Volkswagena (VW, Skoda, Seat, Audi). Główną rolę w strategii MQB odgrywa modułowy system silników benzynowych (MOB) z nowymi seriami silników. Należy do nich pierwszy na świecie czterocylindrowy silnik z funkcją odłączania cylindrów (ACT) oraz modułowy system silników wysokoprężnych (MDB).

Nowy silnik oznacza kolejny etap rozwoju zakładów w Polkowicach. Od początku produkowane są tam silniki Diesla. Od 2008 roku fabryka wytwarza wysokoprężne motory w technologii Common Rail. Silniki o pojemności 1,6 litra i 2,0 litra spełniają europejską normę spalin Euro 5. Polkowice są także jedyną fabryką w koncernie, która dostarcza na rynek amerykański jednostki napędowe 2,0 litra spełniające restrykcyjną normę spalin Euro 6.