Reklama
Rozwiń
Reklama

Polskie firmy wystawiają się na ryzyko

Aż 45 proc. polskich firm nie zabezpiecza się przed ryzykiem kursowym. A ponad 40 proc. prezesów lub właścicieli nigdy nie słyszało o takich możliwościach – wynika z badania Akcenty - instytucji płatniczej obsługującej transakcje walutowe.

Publikacja: 07.05.2014 15:01

Jednocześnie jedna trzecia eksporterów i importerów twierdzi, że zmiany kursów walut są jednym z największych niebezpieczeństw dla ich biznesu.

W grupie przedsiębiorstw, które nie zabezpieczają się przed ryzykiem kursowym (45 proc. wszystkich firm objętych badaniem), co trzeci prezes lub właściciel twierdzi, że nie widzi dla swojej firmy takiej potrzeby. - Nasze badanie pokazuje, że praktyczna znajomość narzędzi służących minimalizowaniu ryzyka jest bardzo niska – mówi dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce,  Radosław Jarema. Jego zdaniem, w tej sprawie potrzebna jest nadal większa wiedza. Okazuje się bowiem, że  nawet w grupie firm deklarujących stosowanie zabezpieczeń (37,6 proc. wszystkich firm objętych badaniem) aż 38,8 proc. nie potrafiło wskazać stosowanego sposobu zabezpieczenia.

W grupie firm które nie stosują zabezpieczeń przed ryzykiem kursowym, stosunkowo często wskazywanymi powodami były wysokie koszty takich narzędzi (22,2 proc.) oraz zbyt mała liczba przeprowadzanych transakcji (17,5 proc.).

Natomiast w grupie firm stosujących różnego typu zabezpieczenia przed ryzykiem kursowym, najczęściej wykorzystywanymi rozwiązaniami maja być ubezpieczenia (26,5 proc.) oraz transakcje terminowe (22,4 proc.). Pozostałe rozwiązania to: przyjęcie wyższego kursu do rozliczeń (4,1 proc.), kredyt walutowy (2 proc.), interpolacja (2 proc.), rozliczanie w złotówkach (2 proc.), a także dywersyfikacja walut (2 proc.).

43,3 proc. badanych zadeklarowało, że ich firma zabezpieczy się przed ryzykiem kursowym w przyszłości.

Reklama
Reklama

Badanie na zlecenie Akcenty przeprowadził Instytut Homo Homini na próbie 216 firm zajmujących się eksportem lub importem.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama