Rekordowe dochody AMW z wyprzedaży broni

Agencja Mienia Wojskowego będzie miała w tym roku na zbyciu wycofane z linii czołgi, okręty rakietowe i kilkadziesiąt tysięcy automatów z czasów zimnej wojny. Spodziewa się rekordowych przychodów, bo broń z demobilu sprzedaje się znakomicie.

Publikacja: 18.05.2014 05:56

15 czołgów T-72 planuje sprzedać w tym roku Agencja Mienia Wojskowego

15 czołgów T-72 planuje sprzedać w tym roku Agencja Mienia Wojskowego

Foto: Rzeczpospolita, Piotr Gęsicki Piotr Gęsicki

Czy to znak niepewnych czasów? Uzbrojenie i używany wojskowy sprzęt kupują od AMW wyłącznie kupcy z odpowiednią koncesją. Od początku istnienia agencji (1996 r.) pieniądze z wyprzedaży -  w tym również zbędnych armii nieruchomości  , czyli  1580 mln zł - zasiliło fundusz modernizacji sił zbrojnych i służb MSW. Po podsumowaniu roku 2013 okazało się , że padł rekord – utargowano 57,5 mln zł tylko za  sprzedane wojskowe wyposażenie i broń z demobilu – mówi obecny szef Agencji Mienia Wojskowego Ilona Kowalska.

Tysiące kałasznikowów

W zeszłym roku jak woda, przez uprawnionych pośredników, wysłano w świat np. sto tysięcy sztuk broni strzeleckiej, w tym 50 tys. kałasznikowów  w kilku wersjach, pistolety i karabiny maszynowe z rezerw pamiętających jeszcze Układ Warszawski. Nie było najmniejszych problemów ze znalezieniem nabywców  kilkudziesięciu nadal sprawnych wyrzutni rakietowych  BM 21 Grad,  współczesnych katiusz  rosyjskiej produkcji. W ich ślady poszło 90 samobieżnych haubic kaliber 122 mm Goździk, które w wojsku robią teraz miejsce dla potężniejszych i nowocześniejszych Krabów z Huty Stalowa Wola. Ubiegłoroczną sprzedaż ciężkiego sprzętu zamykały pojazdy opancerzone, w sumie pod młotek poszło kilkanaście kołowych transporterów skot, gąsienicowych MTLB i lżejszych, zwiadowczych BRDM – wylicza Andrzej Pilucik dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego w AMW.

Wybuchowe odpady

W minionym roku udało się sprzedać, bez konieczności  kosztownej utylizacji, 8 tys. ton starej  ale nadal użytecznej amunicji i setki ton prochów nitrocelulozowych, nitroglicerynowych i heksogenu  – których magazynowanie jest wyjątkowo kosztowne i kłopotliwe. Ale wciąż pozostaje do upłynnienia góra wybuchowych odpadów:  26 tys. ton  amunicji różnych kalibrów  w tym najwięcej,  bo 23 tys. ton czołgowej, kal. 100 mm do tanków T-55, schodzącej już generacji. Do tego jeszcze  co najmniej 300 ton prochów.

W tym roku ważna będzie zwłaszcza utylizacja  260 tys  sztuk elementów , najtrudniejszych do demontażu min MON 100 i PSM,  choć można powiedzieć, że z likwidacja ponad miliona min przeciwpiechotnych , nakazana  międzynarodową konwencją, w ostatnich latach poszła sprawnie. Dokonano jej  na terenie i pod nadzorem agencji, jak nakazywały przepisy.

Teraz z 26 jednostek zabierane są  przez cywilne firmy stare maski przeciwgazowe i gumowa odzież ochronna szykowana do obrony przed atakiem z użyciem broni masowego rażenia.  2 tysiące  ton gumowych odpadów, jako wysokokaloryczny opał  wykupiły wcześniej kotłownie i elektrownie.

Korwety nie na żyletki

Dyr. Andrzej Pilucik,  liczy, że w tym roku  -  który  jest ostatnim rokiem istnienia Agencji Mienia Wojskowego w dotychczasowej formule, uda się poprawić  finansowy wynik wyprzedaży uzbrojenia z demobilu. Siły Zbrojne zgłosiły, że w najbliższych miesiącach wycofają ze służby i przekażą do magazynów agencji 15 poszukiwanych na rynku , czołgów T 72, 5 Bojowych Wozów Piechoty i co najmniej 60 tysięcy sztuk broni strzeleckiej, głównie  automatów PPS, wz.43 – pistoletów maszynowych Sudajewa, z wojennej i tużpowojennej produkcji. Lżejszy następca słynnej pepeszy zapewne bez problemu  znajdzie odbiorców wśród kolekcjonerów  historycznej broni, przede wszystkim w Ameryce.

Dobrze powinny sprzedać się  także niedawno wycofane z linii 2 małe korwety rakietowe typu Tarantul.  – Moim zdaniem, czterdziestoletnie, ale  jeszcze ciepłe,  bojowe okręty, nie trafią raczej  na żyletki – zaciera ręce Andrzej Pilucik.

Reforma wojskowych agencji

AMW, która od początku istnienia w 1996 roku , zarobiła na wyprzedażach 1580 mln zł, czeka wkrótce poważna reforma Od nowego roku   sprzedażą  wycofywanego z wojska uzbrojenia jak i zbędnych nieruchomości a także zarządzaniem mieszkaniami kadry, będzie zajmowała się jedna superagencja. Powstanie z połączenia Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Według autorów koncepcji, nowa instytucja skumuluje majątek, zracjonalizuje koszty i  wyeliminuje  powielanie kompetencji i dotychczasową niezdrową międzyagencyjną konkurencję  w dziedzinie gospodarki nieruchomościami. Projekt nowej regulacji, zaakceptowany już przez rząd przewiduje, że to Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, przejmie wszelkie aktywa i większość pracowników AMW. Ale nowa superagencja  zatrzyma  za to rozpoznawalną i bardziej nośną marketingowo nazwę Agencji Mienia Wojskowego.

Nowa AMW będzie miała też koncesję na obrót  bronią i sprzętem wojskowym z demobilu, czy utylizację np. przestarzałej  amunicji i wybuchowych odpadów.

Po reformie, pieniądze na modernizację techniczną wojska, które były podstawą  tworzenia AMW, mają pochodzić przede wszystkim ze sprzedaży  wycofywanej z armii broni i sprzętu ruchomego.

Czy to znak niepewnych czasów? Uzbrojenie i używany wojskowy sprzęt kupują od AMW wyłącznie kupcy z odpowiednią koncesją. Od początku istnienia agencji (1996 r.) pieniądze z wyprzedaży -  w tym również zbędnych armii nieruchomości  , czyli  1580 mln zł - zasiliło fundusz modernizacji sił zbrojnych i służb MSW. Po podsumowaniu roku 2013 okazało się , że padł rekord – utargowano 57,5 mln zł tylko za  sprzedane wojskowe wyposażenie i broń z demobilu – mówi obecny szef Agencji Mienia Wojskowego Ilona Kowalska.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?