Port w Gdańsku hubem dla całego Bałtyku

Port kontenerowy DCT Gdańsk zakończył wczoraj rozbudowę terminalu kolejowego. Inwestycja kosztowała 10 mln zł, ponad 4 mln zł dała UE.

Publikacja: 22.05.2014 10:56

Port w Gdańsku hubem dla całego Bałtyku

Foto: Bloomberg

Dzięki rozbudowie bocznicy kolejowej jej przepustowość zwiększyła się do 700 tys. kontenerów rocznie. To szansa, by Gdańsk stał się przeładunkowym hubem w transporcie do i z Europy Środkowo-Wschodniej. DCT obsługuje polski import, eksport, tranzyt oraz tranzyt morski.

W marcu ubiegłego roku rozpoczęła się kolejna portowa inwestycja, której celem jest rozbudowa drugiego głębokowodnego nabrzeża, tzw. projektu T2. Do tej pory rozpisano przetarg na wykonawcę, który zrealizuje inwestycje w systemie „zaprojektuj i zbuduj". Terminal T2 będzie miał podobne parametry do istniejącego już nabrzeża, ale będzie w pełni przygotowany do obsługi nawet największych statków kontenerowych, jakie są budowane. Ma zacząć działać z początkiem 2017 roku.

Dzięki tym inwestycjom Gdańsk stanie się największym i najbardziej nowoczesnym terminalem kontenerowym na Bałtyku.

– Do połowy 2014 roku zainwestujemy w rozbudowę 20 mln euro – zapowiedział dyrektor finansowy DCT Gdańsk Adam Żołnowski.

Zdolność przeładunkowa obu terminali sięgnie 3 mln kontenerów rocznie.

Według raportu Jones Lang LaSalle, DCT to jedyny bałtycki port na wschód od Cieśnin Duńskich, który obsługuje statki oceaniczne. Jako pierwszy połączenie do Gdańska wprowadził największy na świecie operator Maersk Line. Inni przewoźnicy analizują możliwości zawijania do portów na Bałtyku. Najważniejszym czynnikiem jest głębokość portu, która powinna być wystarczająca do przyjmowania największych jednostek.

W Polsce jest sześć głównych terminali kontenerowych, zlokalizowanych w portach w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie – Świnoujściu. W ciągu ostatnich pięciu lat przeładunki w nich podwoiły się. Możliwości rozbudowy to główny walor tych portów.

Nie tylko DCT rozbudowuje się. Według Jones Lang LaSalle, dla przyciągnięcia większych jednostek władze portu w Gdyni (gdzie znajdują się terminale BCT i GCT) zamierzają pogłębić drogi wodne oraz powiększyć tzw. obrotnicę. Plany dla portów w Szczecinie i Świnoujściu zakładają m.in. pogłębienie dróg wodnych, modernizację dróg i kolei oraz wznowienie regularnej obsługi kontenerowców w terminalu w Świnoujściu. Według raportu „Polskie porty morskie w 2013 roku" przygotowanego przez Actia Consulting, w 2013 roku na rynku obsługi kontenerów zanotowano rekordowy, blisko 2-milionowy wynik – 1,97 mln sztuk.

—Adam Woźniak

Dzięki rozbudowie bocznicy kolejowej jej przepustowość zwiększyła się do 700 tys. kontenerów rocznie. To szansa, by Gdańsk stał się przeładunkowym hubem w transporcie do i z Europy Środkowo-Wschodniej. DCT obsługuje polski import, eksport, tranzyt oraz tranzyt morski.

W marcu ubiegłego roku rozpoczęła się kolejna portowa inwestycja, której celem jest rozbudowa drugiego głębokowodnego nabrzeża, tzw. projektu T2. Do tej pory rozpisano przetarg na wykonawcę, który zrealizuje inwestycje w systemie „zaprojektuj i zbuduj". Terminal T2 będzie miał podobne parametry do istniejącego już nabrzeża, ale będzie w pełni przygotowany do obsługi nawet największych statków kontenerowych, jakie są budowane. Ma zacząć działać z początkiem 2017 roku.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca