Szwedzki apetyt na okręty podwodne

MON w tym roku zdecyduje, kto zarobi ?na dostawie trzech okrętów podwodnych za ok. 7,5 mld zł.

Publikacja: 24.06.2014 05:00

Scorpene – produkt francuskiego koncernu DCNS – może być uzbrajany w rakiety manewrujące

Scorpene – produkt francuskiego koncernu DCNS – może być uzbrajany w rakiety manewrujące

Foto: Archiwum

Skandynawski koncern Saab nie chce być tłem dla francuskich i niemieckich stoczniowych gigantów w grze o polskie zamówienia i proponuje Polsce wspólne projektowanie oraz budowę nowoczesnych okrętów podwodnych A26. Szwedzi, którzy są już po negocjacjach technicznych z MON, zaprezentują swoje możliwości podczas rozpoczynających się w tym tygodniu obronnych targów Balt Military Expo 2014 w Gdańsku.

Praktyczny Sztokholm zauważył, że uruchomiony w Warszawie program modernizacyjny „Orka" jest zbieżny z planami budowy okrętów podwodnych nowej generacji dla własnej floty. Tamtejsza agencja zamówień obronnych FMV podpisała właśnie z koncernem Saab list intencyjny i zlecenie na opracowanie planów budowy oraz produkcji podwodnej broni nowej generacji. W okresie 2015–2024 zamówienia sięgnęłyby 11,2 mld koron (5 mld zł).

Rozbrat Kockums i TKMS

Szwedzi chcą własnymi siłami budować „niewidzialne" okręty wyposażone w klasyczny elektryczno-dieslowski napęd, wspomagany silnikami Stirlinga (działające w systemie AIP, czyli air independent propulsion – bez dostępu powietrza). To dlatego rozpoczęli odzyskiwanie od niemieckiego ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), koncernu budującego podwodną broń, skandynawskich stoczni Kockums z zakładami w Malmö, Karlskronie i Muskö. Koncern Saab Security and Defence Solutions nie ujawnia szczegółów transakcji. Informuje tylko, że kwietniowe porozumienie w  sprawie sprzedaży przez TKMS stoczni Kockums Saabowi jest realizowane zgodnie z planem.

Projektowany dopiero A26 ma być rozwinięciem konstrukcji jednostek typu Gottland, budowanych przez stocznię Kockums w latach 90. Nowy okręt ma być szybszy i bardziej autonomiczny, ma też posiadać cechy stealth, zapewniające niewykrywalność i skryte działanie na płytkich wodach Bałtyku (z możliwością operowania w warunkach oceanicznych). Powinien być silnie uzbrojony – jedna z opcji przewiduje oprócz torped przenoszenie przeciwokrętowych dalekosiężnych i precyzyjnych rakiet NSM. Do tego A26 będzie przygotowany do współpracy z bezzałogowymi pojazdami podwodnymi i zdolny do zanurzania na głębokość 200 m.

– Szwedzi bez wątpienia potrafią produkować broń podwodną, a oferta współpracy przy tworzeniu najnowszej generacji jednostek dostosowanych głównie do celów obronnych w warunkach Morza Bałtyckiego brzmi sensownie – mówi Maksymilian Dura, ekspert morski portalu Defence-24. – Problemem, z którego na pewno zdają sobie sprawę polscy admirałowie, może być niewystarczający poziom kompetencji rodzimych specjalistów, niezbędnych do konstruktorsko-przemysłowej współpracy – mówi Dura.

Szwedzi, reprezentowani przez rządową Agencję Eksportu Technologii Obronnych i Bezpieczeństwa, we wstępnych, niejawnych negocjacjach technicznych w Inspektoracie Uzbrojenia MON mieli według ustaleń „Rz" przedstawić zachęcające propozycje współpracy przemysłowej. Obejmują one nie tylko inżynierskie partnerstwo przy budowie okrętów podwodnych, ale też udział w innych programach modernizujących polską flotę wojenną. Już podpisano umowy o wyposażeniu przez szwedzkiego Saaba w bezzałogowe pojazdy przeciwminowe budowanych właśnie niszczycieli min Kormoran II. Szwedzkie propozycje współpracy objęły też inne programy wyposażania marynarki w  nowe okręty obrony wybrzeża (program „Miecznik") i patrolowce z funkcją niszczenia min („Czapla").

Starcie ?francusko-niemieckie

Program operacyjny „Orka", związany z pozyskaniem okrętów podwodnych, to najdroższy, najbardziej skomplikowany projekt modernizacyjny w polskiej Marynarce Wojennej. Zaplanowany na najbliższą dekadę przewiduje zamówienie trzech nowoczesnych okrętów podwodnych o wyporności ok. 2 tys. ton (czyli średnich), z klasycznym napędem, torpedami i pociskami przeciwokrętowymi w arsenale. Cena – ok. 500 mln euro za sztukę. Pierwszy powinien dołączyć do floty już w 2020 r. Kolejny w myśl planów MON miałby być gotowy przed 2022 r., a ostatni po 2025.

Według naszych ustaleń właśnie teraz podejmowane są decyzje w kluczowych kwestiach: czy okręty będą budowane w Polsce z pomocą zagranicznych koncernów i czy zostaną uzbrojone w  rakiety manewrujące o strategicznym zasięgu, co oznaczałoby wyższe koszty i dodatkowe negocjacje polityczne.

W styczniu swój udział w poprzedzającym okrętowy konkurs dialogu technicznym zgłosiło aż ośmiu graczy. W opinii morskich ekspertów w ostatecznej rozgrywce liczą się jednak dwaj najwięksi obecnie na kontynencie producenci okrętów: francuska grupa stoczniowa Direction des Constructions Navales Services DCNS (oferuje okręty Scorpene), która połączyła siły z  Europejskim Domem Rakietowym MBDA i polską Stocznią Remontową Nauta z Gdyni. Konkurentem Francuzów jest niemiecka grupa ThyssenKrupp Marine Systems (proponuje okręty U 214 lub U 212A) z siedzibą w Kilonii. Mówi się, że TKMS bliżej jest do gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej, będącej obecnie spółką w upadłości.

Skandynawski koncern Saab nie chce być tłem dla francuskich i niemieckich stoczniowych gigantów w grze o polskie zamówienia i proponuje Polsce wspólne projektowanie oraz budowę nowoczesnych okrętów podwodnych A26. Szwedzi, którzy są już po negocjacjach technicznych z MON, zaprezentują swoje możliwości podczas rozpoczynających się w tym tygodniu obronnych targów Balt Military Expo 2014 w Gdańsku.

Praktyczny Sztokholm zauważył, że uruchomiony w Warszawie program modernizacyjny „Orka" jest zbieżny z planami budowy okrętów podwodnych nowej generacji dla własnej floty. Tamtejsza agencja zamówień obronnych FMV podpisała właśnie z koncernem Saab list intencyjny i zlecenie na opracowanie planów budowy oraz produkcji podwodnej broni nowej generacji. W okresie 2015–2024 zamówienia sięgnęłyby 11,2 mld koron (5 mld zł).

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca