Whisky niedługo pobije wódkę

Za cztery lata wódka straci na rzecz whisky drugie miejsce wśród najpopularniejszych mocnych trunków na świecie. Na czele pozostanie chiński mocny trunek z sorgo.

Publikacja: 10.07.2014 05:00

Whisky niedługo pobije wódkę

Foto: Fotorzepa, Robert Wójcik Robert Wójcik

Jak podał Euromonitor International, w 2018 r. sprzedaż whisky wzrośnie o 17 proc. w porównaniu z rokiem 2013, osiągając 3,481 mld l. Sprzedaż wódki spadnie o 0,8 proc., do 3,428 mld l.

Prognozy dla whisky oparte są na fakcie, że sprzedaż rośnie od pięciu lat. Dla przykładu – hinduska whisky Of?cer's Choice w latach 2009–2013 zwiększała sprzedaż o 15 proc. każdego roku, a Johnnie Walker (Diageo) rósł o 5,6 proc. Z 15 najpopularniejszych alkoholi świata pięć to marki whisky.

Rośnie popyt na amerykańskie whisky – Jack Daniel's, Jim Beam, Evan Williams, Maker's Mark i Wild Turkey. Sprzedaż wódek spada. W ubiegłym roku była niższa o 2,2 proc. niż w roku 2012. O ile światowi liderzy – Smirnoff (Diageo), Absolut (Pernod Ricard), Grey Goose, Skyy i Russkij Standard zwiększyli sprzedaż średnio o 3 proc., o tyle już producenci z Rosji i Ukrainy stracili.

Zdaniem Wadima Drobiza, szefa CIFRRA – centrum monitorującego rosyjski rynek alkoholi – przyczyną spadku sprzedaży jest coraz większa szara strefa. W Rosji, która jest światowym liderem w sprzedaży wódki, połowa rynku przypada na nielegalne wytwórnie. Ich centrum znajduje się w najbiedniejszych w kraju kaukaskich republikach, najczęściej muzułmańskich, co skutecznie ogranicza kradzieże samogonu.

Tracą na tym najwięksi, w tym lider rosyjskiego rynku – polski CEDC, kontrolowany przez rosyjskiego miliardera Rustama Tarikę.

Liderem jest i będzie mocny trunek z Chin, produkowany z sorgo.

—it

Biznes
Cyfrowa rewolucja w samorządach
Biznes
Finansowanie obronności z UE (na razie) niewypałem
Biznes
Poradzimy sobie z kumulacją inwestycji
Biznes
Gdzie wypoczywa dwór Władimira Putina i objęci sankcjami oligarchowie?
Biznes
Eksperci krytycznie o wydatkach Europy na zbrojenia. Im bliżej Rosji, tym lepiej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku