Reklama

Whisky niedługo pobije wódkę

Za cztery lata wódka straci na rzecz whisky drugie miejsce wśród najpopularniejszych mocnych trunków na świecie. Na czele pozostanie chiński mocny trunek z sorgo.

Publikacja: 10.07.2014 05:00

Whisky niedługo pobije wódkę

Foto: Fotorzepa, Robert Wójcik Robert Wójcik

Jak podał Euromonitor International, w 2018 r. sprzedaż whisky wzrośnie o 17 proc. w porównaniu z rokiem 2013, osiągając 3,481 mld l. Sprzedaż wódki spadnie o 0,8 proc., do 3,428 mld l.

Prognozy dla whisky oparte są na fakcie, że sprzedaż rośnie od pięciu lat. Dla przykładu – hinduska whisky Of?cer's Choice w latach 2009–2013 zwiększała sprzedaż o 15 proc. każdego roku, a Johnnie Walker (Diageo) rósł o 5,6 proc. Z 15 najpopularniejszych alkoholi świata pięć to marki whisky.

Rośnie popyt na amerykańskie whisky – Jack Daniel's, Jim Beam, Evan Williams, Maker's Mark i Wild Turkey. Sprzedaż wódek spada. W ubiegłym roku była niższa o 2,2 proc. niż w roku 2012. O ile światowi liderzy – Smirnoff (Diageo), Absolut (Pernod Ricard), Grey Goose, Skyy i Russkij Standard zwiększyli sprzedaż średnio o 3 proc., o tyle już producenci z Rosji i Ukrainy stracili.

Zdaniem Wadima Drobiza, szefa CIFRRA – centrum monitorującego rosyjski rynek alkoholi – przyczyną spadku sprzedaży jest coraz większa szara strefa. W Rosji, która jest światowym liderem w sprzedaży wódki, połowa rynku przypada na nielegalne wytwórnie. Ich centrum znajduje się w najbiedniejszych w kraju kaukaskich republikach, najczęściej muzułmańskich, co skutecznie ogranicza kradzieże samogonu.

Tracą na tym najwięksi, w tym lider rosyjskiego rynku – polski CEDC, kontrolowany przez rosyjskiego miliardera Rustama Tarikę.

Reklama
Reklama

Liderem jest i będzie mocny trunek z Chin, produkowany z sorgo.

—it

Jak podał Euromonitor International, w 2018 r. sprzedaż whisky wzrośnie o 17 proc. w porównaniu z rokiem 2013, osiągając 3,481 mld l. Sprzedaż wódki spadnie o 0,8 proc., do 3,428 mld l.

Prognozy dla whisky oparte są na fakcie, że sprzedaż rośnie od pięciu lat. Dla przykładu – hinduska whisky Of?cer's Choice w latach 2009–2013 zwiększała sprzedaż o 15 proc. każdego roku, a Johnnie Walker (Diageo) rósł o 5,6 proc. Z 15 najpopularniejszych alkoholi świata pięć to marki whisky.

Reklama
Biznes
Resort cyfryzacji proponuje nowelizację tzw. megaustawy. Będzie awantura?
Biznes
Władimir Putin sięga po majątki oligarchów
Materiał Partnera
Budowa stoiska na targach nigdy nie była tak prosta, jak z systemem Matrix
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Reklama
Reklama