3,084 mld zł przychodów, 996 mln zł EBITDA i 94 mln zł zysku netto wykazał w II kw. 2014 roku największy w kraju operator telekomunikacyjny Orange Polska. Wyniki spółki są nieco lepsze (w przypadku przychodów i zysku EBITDA) od prognoz analityków, ale netto telekom zarobił o 11 proc. mniej niż oczekiwały biura maklerskie.
Ponieważ wskaźniki sprzedaży usług i liczba klientów operatora poprawiła się w większości linii produktowych (szwankuje nadal telefonia stacjonarna i stacjonarny Internet), to reakcja inwestorów powinna być bliska neutralnej. Tym bardziej, że zarząd podtrzymał cel na 2014 rok, jakim jest wypracowanie przynajmniej 1,1 mld zł wolnych przepływów gotówkowych, a firma w dalszym ciągu ogranicza spadek przychodów jeśli pominąć efekt zmian regulacyjnych.
W zależności od sposobu porównania (z danymi raportowanymi lub tymi pro forma zawierającymi wpływ połączenia TP i Centertela i sprzedaży Wirtualnej Polski) kwartalne przychody Orange Polska obniżyły się rok do roku o 6,7 proc. lub 5,4 proc. Jak wylicza zarząd w sprawozdaniu, z pominięciem wpływu decyzji regulatora, przychody Orange Polska skurczyłyby się natomiast o 2,2 proc., podczas gdy w I kw. br. obniżka wynosiła jeszcze 5,5 proc.
Przychody części mobilnej Orange Polska były w II kw. br. niższe niż rok temu o 3,9 proc. i wyniosły 1,56 mld zł wobec 1,63 mld zł rok wcześniej. Według wyliczeń zarządu, gdyby nie regulacje urosłyby o 1,7 proc. Zgodnie z przewidywaniami analityków, za sprawą wprowadzenia ratalnej sprzedaży urządzeń końcowych telekomowi urosły silnie (o ponad 100 proc. ) wpływy ze sprzedaży sprzętu i wyniosły 110 mln zł (40 mln zł rok temu). O 9 proc. powiększyły się przychody Orange z mobilnej transmisji danych, dystrybucji treści oraz segmentu M2M. Natomiast przychody z usług głosowych za sprawą obniżki cen i spadku MTR-ów, zmalały o ponad 8 proc.
Orange w II kw. zdobywał w ogólnym rozrachunku głównie klientów mobilnego Internetu. Jego baza kart SIM urosła w tym czasie o 66 tys. do 15,461 mln. Powiększała się przy tym tylko w segmencie post-paid (o 99 tys. do 7,459 mln), a ubyło klientów pre-paid (o 33 tys.). Przyrost w pierwszym z segmentów Orange zawdzięcza przede wszystkim rosnącej (o 86 tys. w minionym kwartale do 1,32 mln) bazie użytkowników szerokopasmowego mobilnego Internetu w wersji dedykowanej.