Wakacyjne hot spoty

Latem przybywa miejsc z bezpłatnym Wi-Fi. Tak promuje się usługi i marki.

Publikacja: 13.08.2014 06:59

Z internetem ze sterowców Plusa łączy się dziennie około 400 osób

Z internetem ze sterowców Plusa łączy się dziennie około 400 osób

Foto: materiały prasowe

– Ma 8 metrów długości i, przytaczając słowa wytrawnych kitesurferów, jest jak krowa – na razie słabo sterowny. Ale to początek. Jesteśmy w trakcie prac nad urządzeniem mniejszym, bardziej mobilnym – mówi Rafał Smoliński, właściciel interaktywnej agencji  marketingowej Yoberi, która opracowała model sterowca emitującego dziś nad Bałtykiem sygnał internetowy.

Sterowce jak drony?

W sterowcu, który zobaczyć mogą plażowicze, zasilanym energią solarną gromadzoną przez elastyczne panele zamontowano modemy i karty SIM działające w technologii LTE Polkomtela, operatora sieci Plus. Paradoksalnie sterowce promują darmowym Wi-Fi najnowszą usługę Plusa – Power LTE.

Paradoksalnie – bo hot spoty z darmowym Wi-Fi, szczególnie te budowane przez samorządy czy operatorów stacjonarnych  – to dla Plusa konkurencja. Posiadacze smartfonów, zwykle zamiast wypełniać nowe sieci  zbudowane za miliardy złotych, pozwalają się łączyć aparatom z internetem głównie wtedy, gdy są w zasięgu Wi-Fi.

Jak przekonuje Rafał Smoliński, Wi-Fi to ciągle dobro rzadkie. – Liczba przejść przez bramkę do logowania w pierwszym dniu nas zaskoczyła. Z internetem ze sterowców łączy się ok. 400 osób dziennie. W sumie może się połączyć 1000 internautów na obszarze o średnicy ok. 1 km – mówi, nie podając jednak, ile transferu zużywają surfujący.

– Nasze sterowce, jak drony, są zdalnie zarządzane. Już teraz możemy zdalnie ustawić działanie urządzeń hot spot oraz rejestrowanie wybranych parametrów generowanych przez sterowiec. Nasi inżynierowie pracują również nad możliwością zdalnego ustawienia lokalizacji i trajektorii lotu. Kolejne sterowce będą też podłączone do systemów monitorujących warunki pogodowe. W razie nagłej zmiany pogody sterowiec sam sobą zarządzi. Będzie mógł się schować przed burzą – zapowiada Smoliński.

Przystanek internet

Yoberi wykorzystuje sieci 4G także w innym projekcie z Wi-Fi w roli głównej. To hot spoty zainstalowane na potrzeby kampanii promocyjnej Coca-Coli. Na przystankach obsługiwanych przez firmę ClearChannel zainstalowano 35 hot spotów. We wrześniu ma być ich 100. Mało kto wie, ale i w tym projekcie mamy do czynienia z internetem mobilnym. Smoliński nie ujawnia, którego telekomu sieć wykorzystywana jest przy projekcie. Z informacji „Rz" wynika, że są dwa: Plus i T-Mobile.

Hot spoty zasilane są zespołami baterii podobnymi do tych, które wykorzystano w dreamlinerach Boeinga.

Sieć z jeziora

Do promocji marki i budowania oglądalności serwisów internetowych darmowy internet wykorzystuje także Agora, wydawca „Gazety Wyborczej" i portalu Gazeta.pl. W ramach kampanii po Zalewie Zegrzyńskim i mazurskich jeziorach pływają jachty wyposażone w routery z internetem.

Agora nie zdradza, którą sieć mobilną wykorzystuje przy projekcie ani jakie są parametry internetu, który proponuje. Zastrzega, że są zmienne. Dostęp do internetu użytkownicy dostają w momencie pobrania jednej z trzech proponowanych bezpłatnych aplikacji (Gazeta.pl LIVE, Sport.pl LIVE, Plotek.pl).

W ten sposób firma przydaje serwisom mobilnych użytkowników.  Darmowe lub relatywnie tanie Wi-Fi oferują dziś przede wszystkim miasta: w pobliżu urzędów i instytucji użytku publicznego czy w środkach transportu. Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest ich około 2,2 tys.

Operatorzy komercyjni także tworzą hot spoty, ale starają się je wykorzystywać bądź do zatrzymywania użytkowników we własnej sieci, bądź do obsługi klientów B2B (hoteli, restauracji, sklepów) i ich klientów. Pierwszemu celowi służą społeczne sieci hot spotów Orange, Netii czy UPC Polska. Routery użytkowników część pasma przeznaczają do użytku dla innych klientów tego samego telekomu.

– Ma 8 metrów długości i, przytaczając słowa wytrawnych kitesurferów, jest jak krowa – na razie słabo sterowny. Ale to początek. Jesteśmy w trakcie prac nad urządzeniem mniejszym, bardziej mobilnym – mówi Rafał Smoliński, właściciel interaktywnej agencji  marketingowej Yoberi, która opracowała model sterowca emitującego dziś nad Bałtykiem sygnał internetowy.

Sterowce jak drony?

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca