Upalny lipiec nie wywołał przełomu na krajowym rynku napojów bezalkoholowych. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2014 r. wydaliśmy na nie – nie licząc lokali gastronomicznych – niespełna 7,2 mld zł, o 3,3 proc. więcej niż przed rokiem – podaje Coca-Cola HBC za firmą badawczą Nielsen.
Z taką dynamiką rynkowi daleko jest do okresu boomu sprzed kilku lat. Jednak w porównaniu ze słabym 2013 r. producenci mogą mieć powody do zadowolenia. W całym ubiegłym roku sprzedaż napojów bezalkoholowych zmalała o 1,1 proc., do 11,76 mld zł.
Promocja daje efekty
Duży wpływ na poprawę wyników branży mają w tym roku soki i nektary. Nielsen podaje, że od 1 stycznia do końca lipca 2014 r. wydaliśmy na nie prawie 1,2 mld zł, o 7,6 proc. więcej niż w rok wcześniej.
– Sprzedaż soków i nektarów zaczęła maleć w 2009 r. Można było więc się spodziewać, że w pewnym momencie nastąpi odbicie – mówi Bożena Nosecka z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. – Nadal jednak ich łączna konsumpcja jest niższa niż przed początkiem kryzysu.