Sony PlayStation: Polska w światowej czołówce

Wyniki sprzedaży są najlepsze od 20 lat, czyli początków naszego biznesu - mówi Jim Ryan, prezydent Sony Computer Entertainment Europe, spółki, która odpowiada za dystrybucję, marketing i sprzedaż systemu komputerowej rozrywki PlayStation

Publikacja: 05.09.2014 12:29

Jim Ryan, prezydent Sony Computer Entertainment Europe

Jim Ryan, prezydent Sony Computer Entertainment Europe

Foto: materiały prasowe

Od światowej premiery PS4 minęło dziewięć miesięcy. Jak się sprzedaje konsola Sony nowej generacji?

Wyniki sprzedaży są najlepsze od 20 lat, czyli początków naszego biznesu. Jestem pod wrażeniem, bo PS4 sprzedaje się szybciej niż konsole poprzednich generacji. Na koniec sierpnia globalny popyt sięgnął 10 mln sztuk. Również w Polsce notujemy duże zainteresowanie PS4. Znacznie większe niż to było w przypadku debiutu poprzednich konsol PS3 i PS2.

To znaczy?

Porównując PS4 z PS3 to dynamika sprzedaży tej pierwszej konsoli jest zdecydowanie wyższa niż 100 proc. PS3 wciąż ma się jednak świetnie. Popyt na tę konsolę w Polsce w tym roku jest większy niż w 2013 r. Z kolei sprzedaż PS4 zbliża się tu już do sześciocyfrowego wyniku. Ale nie zwalniamy tempa. Lada dzień czeka nas premiera gry Destiny. W zeszłym miesiącu mieliśmy premierę na PS4 gry The Last of Us. Poza tym liczymy na tradycyjny wzrost sprzedaży związany z końcem wakacji i powrotem dzieci do szkoły.

Jak wygląda rywalizacja o polskiego klienta z waszymi największymi konkurentami, czyli Xbox i Nintendto?

Spośród tych trzech producentów konsol jesteśmy tym, który pierwszy zainwestował w polski rynek. Zbudowaliśmy silny team, jesteśmy obecni tu od wielu lat, wprowadziliśmy już PS4, podczas gdy Microsoft dopiero rusza z premierą Xbox. Polscy twórcy gier, jak CD Projekt, czy The Astronauts rozmawiają z nami, by mocniej zaistnieć ze swoimi produktami na konsolach PlayStation. Nie ma wątpliwości, że jesteśmy liderem na polskim rynku.

Jak oceniacie potencjał rynku graczy (tzw. gaming) w naszym kraju?

Potencjał jest bardzo duży, co wynika choćby z wielkości populacji i dużego postępu gospodarczego względem reszty Europy. Do tego jesteście stosunkowo młodym społeczeństwem, nastawionym na nowe technologie. To sprawia, że taka rozrywka trafia na dobry grunt.

Gdy 5 lat temu rozmawiałem z polskim oddziałem Sony, porównywaliśmy rynek polski i hiszpański. Populacja w obu krajach jest zbliżona, ale pod względem sprzedaży konsol Polska była daleko za Hiszpanią. Naszym celem jest, by te różnice się zatarły. I dzisiaj, choć jeszcze do tego jeszcze nie doszło, do celu jest już bardzo blisko. Polska w tej chwili jest w absolutnym Top10 europejskich rynków.

Czy dystrybucja cyfrowa zastąpi tradycyjne płyty z grami?

Rola e-dystrybucji we wszelkich formach rozrywki cyfrowej w ostatnim czasie bardzo szybko rośnie. Można zaobserwować to zarówno w przypadku muzyki, czy filmów, jak też w grach. W grach jednak często mamy do czynienia z bardzo dużymi plikami. W Polsce, gdzie szerokopasmowy internet nie działa jeszcze tak, jak by sobie to wszyscy wyobrażali, pobranie gry, np. Destiny na PS4, zabrałoby użytkownikowi kilka dni. W takich krajach jak Polska fizyczna dystrybucja nie zniknie jeszcze przez wiele lat. Poza tym nie wszyscy posiadają karty kredytowe, zwłaszcza młodzi ludzie. Inni nie chcą ich używać w sieci. Chcielibyśmy wytworzyć ekosystem, w którym sklepy detaliczne sprzedają również kontent cyfrowy. Zatem moglibyśmy kupować grę na płycie w sklepie, a potem cyfrowo dokupować rozszerzenia i dodatki.

W jaki sposób chcecie pozyskać graczy, zwłaszcza tych, tzw. casualowych, czyli grających od święta?

Z każdą generacją konsol, gdy z nią startowaliśmy, powielaliśmy schemat, w którym najpierw wypuszczaliśmy gry dla graczy zapaleńców, a potem wychodziły tytuły dla okazjonalny użytkowników. Tak grą jest np. Singstar, czy Buzz. Potem wszedł kontroler ruchu Move, który niespodziewanie okazał się wielkim hitem w Polsce. Jego sprzedaż w waszym kraju znalazła się w absolutnej światowej czołówce.

Od światowej premiery PS4 minęło dziewięć miesięcy. Jak się sprzedaje konsola Sony nowej generacji?

Wyniki sprzedaży są najlepsze od 20 lat, czyli początków naszego biznesu. Jestem pod wrażeniem, bo PS4 sprzedaje się szybciej niż konsole poprzednich generacji. Na koniec sierpnia globalny popyt sięgnął 10 mln sztuk. Również w Polsce notujemy duże zainteresowanie PS4. Znacznie większe niż to było w przypadku debiutu poprzednich konsol PS3 i PS2.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca