Reklama

Duże różnice regionalne w cenach żywność

Nie tylko żywność, ale także wiele innych produktów często kosztuje drożej w województwach słabiej rozwiniętych.

Publikacja: 20.09.2014 10:48

Nie tylko żywność, ale także wiele innych produktów często kosztuje drożej w województwach słabiej r

Nie tylko żywność, ale także wiele innych produktów często kosztuje drożej w województwach słabiej rozwiniętych.

Foto: Bloomberg

Ceny żywności to jeden z najczęściej analizowanych wskaźników i każdy raport porównujący ich wysokość w poszczególnych typach czy sieciach sklepów może liczyć na ogromne zainteresowanie.

Tym bardziej że faktycznie nie tylko w różnych sklepach, ale nawet częściach kraju należy się liczyć ze sporymi różnicami, nawet jeśli chodzi ?o podstawowe kategorie.

Dokąd na zakupy

Według danych GUS w lipcu polędwica drobiowa najtańsza była w województwie małopolskim. W najdroższym pod tym względem woj. kujawsko-pomorskim cena jest ponad 32 proc. wyższa.

Dotyczy to także produktów importowanych. Pomarańcze najtaniej można kupić w woj. zachodniopomorskim, ale w najdroższym pod tym względem woj. warmińsko-mazurskim ceny są wyższe aż o prawie 30 proc.

Jednak trzeba zauważyć, że w przypadku towarów sprowadzanych z innych krajów różnice w cenach są generalnie mniejsze, niż jeśli chodzi o krajową produkcję.

Reklama
Reklama

Nawet ogólnokrajowe sieci handlowe przyznają, że w poszczególnych sklepach należy się liczyć z pewnymi różnicami w cenach.

– Z założenia ceny we wszystkich sklepach naszej sieci, zarówno jeśli chodzi o stałą ofertę, jak i promocje, są jednakowe. Niemniej różnice w cenach tych samych produktów w różnych lokalizacjach mogą występować – mówi Anna Biskup, PR manager sieci Lidl.

Jak wyjaśnia, potencjalne rozbieżności mają związek choćby z otwieraniem nowych czy gruntownie remontowanych sklepów. Z tej okazji przygotowywane są specjalne oferty cenowe. Niższe mogą być też ceny produktów spożywczych ze zbliżającą się datą przydatności do spożycia.

– Chcąc oferować naszym klientom zawsze atrakcyjne ceny, nie pozostajemy również obojętni na działania konkurencji w zakresie ich kształtowania – dodaje Anna Biskup.

– Nasza sieć zarządza obecnie blisko 700 sklepami w całej Polsce – od hipermarketów, przez supermarkety, aż po małe sklepy osiedlowe. Mimo że każdy z tych formatów jest inny i ma innych klientów, naszym celem jest oferować na każdym z lokalnych rynków szeroki wybór produktów w atrakcyjnych cenach dopasowanych do potrzeb danej placówki handlowej – podaje biuro prasowe Carrefour Polska.

Ceny zbijają sieci

Analitycy duże różnice lokalne tłumaczą kilkoma czynnikami.

Reklama
Reklama

– Ważnym elementem składowym kosztów, co ma wpływ na finalny poziom cen, jest m.in. wysokość czynszów, jakie muszą płacić firmy – wyjaśnia Barbara Załęska z Boston Consulting Group. Zwraca też uwagę na poziom konkurencji lokalnej i nasycenia rynku sklepami, co ma duże znaczenie, jeśli chodzi o finalną wysokość kwoty z paragonu, jaką musi zapłacić klient.

– W przypadku zurbanizowanych województw, gdzie występują aglomeracje lub duże miasta, ogromną rolę odgrywa handel nowoczesny, czyli sieci sklepów wielkopowierzchniowych – dodaje Tomasz Stec, starszy konsultant w warszawskim biurze Simon-Kucher & Partners.

Ma to duże znaczenie, gdyż w mniej zurbanizowanych regionach przeważają raczej przedstawiciele handlu tradycyjnego, który ma w Polsce wielu zwolenników. I choć sklepy te nie odstają od rywali ofertą czy jakością produktów na półkach, to jednak zazwyczaj nie są w stanie zaoferować podobnych cen.

– Duże sieci mają lepiej zorganizowane dostawy, mniej strat i efektywniejsze promocje – mówi Andrzej Faliński, dyr. generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Dlatego wciąż pokutująca opinia, że w dużych miastach ceny są najwyższe, jest błędna. Nie tylko w przypadku żywności, ale i innych kategorii, jak odzież, kosmetyki czy sprzęt elektroniczny, w mniejszych miastach są one wyższe.

Mieszkańcy aglomeracji oczywiście ponoszą wyższe koszty życia. Ma to związek z wieloma innymi składowymi, jak ceny mediów, transportu itp.

Reklama
Reklama

Ceny żywności to jeden z najczęściej analizowanych wskaźników i każdy raport porównujący ich wysokość w poszczególnych typach czy sieciach sklepów może liczyć na ogromne zainteresowanie.

Tym bardziej że faktycznie nie tylko w różnych sklepach, ale nawet częściach kraju należy się liczyć ze sporymi różnicami, nawet jeśli chodzi ?o podstawowe kategorie.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Reklama
Reklama