Duże różnice regionalne w cenach żywność

Nie tylko żywność, ale także wiele innych produktów często kosztuje drożej w województwach słabiej rozwiniętych.

Publikacja: 20.09.2014 10:48

Nie tylko żywność, ale także wiele innych produktów często kosztuje drożej w województwach słabiej r

Nie tylko żywność, ale także wiele innych produktów często kosztuje drożej w województwach słabiej rozwiniętych.

Foto: Bloomberg

Ceny żywności to jeden z najczęściej analizowanych wskaźników i każdy raport porównujący ich wysokość w poszczególnych typach czy sieciach sklepów może liczyć na ogromne zainteresowanie.

Tym bardziej że faktycznie nie tylko w różnych sklepach, ale nawet częściach kraju należy się liczyć ze sporymi różnicami, nawet jeśli chodzi ?o podstawowe kategorie.

Dokąd na zakupy

Według danych GUS w lipcu polędwica drobiowa najtańsza była w województwie małopolskim. W najdroższym pod tym względem woj. kujawsko-pomorskim cena jest ponad 32 proc. wyższa.

Dotyczy to także produktów importowanych. Pomarańcze najtaniej można kupić w woj. zachodniopomorskim, ale w najdroższym pod tym względem woj. warmińsko-mazurskim ceny są wyższe aż o prawie 30 proc.

Jednak trzeba zauważyć, że w przypadku towarów sprowadzanych z innych krajów różnice w cenach są generalnie mniejsze, niż jeśli chodzi o krajową produkcję.

Nawet ogólnokrajowe sieci handlowe przyznają, że w poszczególnych sklepach należy się liczyć z pewnymi różnicami w cenach.

– Z założenia ceny we wszystkich sklepach naszej sieci, zarówno jeśli chodzi o stałą ofertę, jak i promocje, są jednakowe. Niemniej różnice w cenach tych samych produktów w różnych lokalizacjach mogą występować – mówi Anna Biskup, PR manager sieci Lidl.

Jak wyjaśnia, potencjalne rozbieżności mają związek choćby z otwieraniem nowych czy gruntownie remontowanych sklepów. Z tej okazji przygotowywane są specjalne oferty cenowe. Niższe mogą być też ceny produktów spożywczych ze zbliżającą się datą przydatności do spożycia.

– Chcąc oferować naszym klientom zawsze atrakcyjne ceny, nie pozostajemy również obojętni na działania konkurencji w zakresie ich kształtowania – dodaje Anna Biskup.

– Nasza sieć zarządza obecnie blisko 700 sklepami w całej Polsce – od hipermarketów, przez supermarkety, aż po małe sklepy osiedlowe. Mimo że każdy z tych formatów jest inny i ma innych klientów, naszym celem jest oferować na każdym z lokalnych rynków szeroki wybór produktów w atrakcyjnych cenach dopasowanych do potrzeb danej placówki handlowej – podaje biuro prasowe Carrefour Polska.

Ceny zbijają sieci

Analitycy duże różnice lokalne tłumaczą kilkoma czynnikami.

– Ważnym elementem składowym kosztów, co ma wpływ na finalny poziom cen, jest m.in. wysokość czynszów, jakie muszą płacić firmy – wyjaśnia Barbara Załęska z Boston Consulting Group. Zwraca też uwagę na poziom konkurencji lokalnej i nasycenia rynku sklepami, co ma duże znaczenie, jeśli chodzi o finalną wysokość kwoty z paragonu, jaką musi zapłacić klient.

– W przypadku zurbanizowanych województw, gdzie występują aglomeracje lub duże miasta, ogromną rolę odgrywa handel nowoczesny, czyli sieci sklepów wielkopowierzchniowych – dodaje Tomasz Stec, starszy konsultant w warszawskim biurze Simon-Kucher & Partners.

Ma to duże znaczenie, gdyż w mniej zurbanizowanych regionach przeważają raczej przedstawiciele handlu tradycyjnego, który ma w Polsce wielu zwolenników. I choć sklepy te nie odstają od rywali ofertą czy jakością produktów na półkach, to jednak zazwyczaj nie są w stanie zaoferować podobnych cen.

– Duże sieci mają lepiej zorganizowane dostawy, mniej strat i efektywniejsze promocje – mówi Andrzej Faliński, dyr. generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Dlatego wciąż pokutująca opinia, że w dużych miastach ceny są najwyższe, jest błędna. Nie tylko w przypadku żywności, ale i innych kategorii, jak odzież, kosmetyki czy sprzęt elektroniczny, w mniejszych miastach są one wyższe.

Mieszkańcy aglomeracji oczywiście ponoszą wyższe koszty życia. Ma to związek z wieloma innymi składowymi, jak ceny mediów, transportu itp.

Ceny żywności to jeden z najczęściej analizowanych wskaźników i każdy raport porównujący ich wysokość w poszczególnych typach czy sieciach sklepów może liczyć na ogromne zainteresowanie.

Tym bardziej że faktycznie nie tylko w różnych sklepach, ale nawet częściach kraju należy się liczyć ze sporymi różnicami, nawet jeśli chodzi ?o podstawowe kategorie.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?