Słabnie eksport polskich fabryk motoryzacyjnych

Na wynikach eksporterów odbija się słaby popyt na produkowane w Polsce samochody.

Publikacja: 30.01.2015 02:42

Początek ostatniego kwartału ubiegłego roku przyniósł osłabienie dynamiki eksportu polskiej motoryza

Początek ostatniego kwartału ubiegłego roku przyniósł osłabienie dynamiki eksportu polskiej motoryzacji.

Foto: Bloomberg

Według czwartkowych danych firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl po dziesięciu miesiącach ubiegłego roku polski eksport motoryzacyjny wart był 15,55 miliarda euro. Co prawda to nieco więcej niż w tym samym czasie przed rokiem – o 0,75 proc., ale ostatni kwartał w porównaniu z wcześniejszymi miesiącami zaczął się słabo.

W październiku eksport wyniósł 1,63 mld euro, co jest wynikiem gorszym od tego sprzed roku o 1,34 proc. Na niższą sprzedaż wpłynął słabszy poziom zamówień z krajów Unii Europejskiej, którego nie zdołał zrównoważyć większy popyt na polskie produkty na rynkach pozaunijnych. Najwyższy październikowy wzrost pokazał rynek hiszpański, gdzie eksport produktów motoryzacyjnych z Polski podskoczył o 42,5 proc.

Po dziesięciu miesiącach także widać spadek sprzedaży na rynkach unijnych oraz wzrost poza UE. Największym rynkiem zbytu pozostają Niemcy, gdzie w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy ubiegłego roku sprzedaliśmy produkty za prawie 5 mld euro. W rezultacie Niemcy mają już prawie 32-procentowy udział w eksporcie polskiej motoryzacji. Drugim rynkiem jest Wielka Brytania ze sprzedażą na poziomie przeszło 1,35 mld euro, trzecim – Włochy, gdzie eksporterzy ulokowali produkty warte minimalnie mniej (1,34 mld euro) niż na rynku francuskim. Kolejne rynki eksportowe to Czechy oraz Francja.

Pod względem wartości stale dominuje eksport części i akcesoriów, który po dziesięciu miesiącach wart był 6,63 mld euro. To wynik lepszy o 8,9 proc. niż w analogicznym okresie 2013 roku, przy czym udział części w całości eksportu zwiększył się o przeszło 3 proc.

– Zwraca uwagę tendencja wzrostowa w eksporcie komponentów do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Czechy, Węgry czy Rumunia, w których rośnie produkcja samochodów – podkreśla Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.

Eksport samochodów był znacznie słabszy i wyniósł 4,17 mld euro. To ponad 4 proc. mniej niż rok wcześniej. AutomotiveSuppliers.pl podkreśla, że udział aut w całości eksportu branży spada już kolejny rok z rzędu, zbliżając się do poziomu zaledwie jednej czwartej.

Słaba sprzedaż aut sprawia, że eksport za cały rok prawdopodobnie nie przekroczył poziomu 18,6 mld euro. W całym 2014 roku produkcja samochodów w polskich fabrykach była tylko minimalnie wyższa niż w roku 2013 i wyniosła 578 311 aut.

Według czwartkowych danych firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl po dziesięciu miesiącach ubiegłego roku polski eksport motoryzacyjny wart był 15,55 miliarda euro. Co prawda to nieco więcej niż w tym samym czasie przed rokiem – o 0,75 proc., ale ostatni kwartał w porównaniu z wcześniejszymi miesiącami zaczął się słabo.

W październiku eksport wyniósł 1,63 mld euro, co jest wynikiem gorszym od tego sprzed roku o 1,34 proc. Na niższą sprzedaż wpłynął słabszy poziom zamówień z krajów Unii Europejskiej, którego nie zdołał zrównoważyć większy popyt na polskie produkty na rynkach pozaunijnych. Najwyższy październikowy wzrost pokazał rynek hiszpański, gdzie eksport produktów motoryzacyjnych z Polski podskoczył o 42,5 proc.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca