Reklama

Dolina Krzemowa-nowe centrum motoryzacji

Nowoczesne technologie instalowane w samochodach powodują, że koncerny samochodowe zaczynają otwierać równoległe centrale. W kalifornijskiej Dolinie Krzemowej swoje siedziby ma już 12 z nich.

Publikacja: 07.04.2015 14:05

Tesla jest już obecna w Dolinie Krzemowej

Tesla jest już obecna w Dolinie Krzemowej

Foto: Bloomberg

W światowej motoryzacji nadchodzi druga rewolucja. Po drastycznym obniżeniu spalania, teraz koncerny kładą nacisk na funkcjonalność aut. Czyli na ile są one w stanie kierowcom zastąpić biuro, a np. strażakom centrum operacyjne. — Żaden liczący się producent samochodów nie może już pozwolić sobie na nieobecność w Dolinie . IT i innowacje stały się już częścią DNA motoryzacji - uważa Thilo Kozlowski z kalifornijskiej firmy analitycznej Gartner.— To prawda. Widzimy, że coraz częściej auto zaczyna pełnić rolę elektronicznego gadżetu, a nie jest już tylko środkiem do transportu - komentował „Rzeczpospolitej" wypowiedź Kozlowskiego Raj Nair, wiceprezes Forda ds. technicznych. Ford, który ma swoją siedzibę w Detroit centrum IT ulokował w pobliżu Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii. Drugie ma w Detroit.

180 tys.

osób pracuje w firmach IT w Dolinie Krzemowej

Najbardziej zaawansowany jest w zastosowaniu nowoczesnej komunikacji w autach General Motors. Jego system OnStar LTE4G zainstalowany został w 7 mln aut w USA,Kanadzie, Meksyku i Chinach. Do 13 krajów Europy, w tym do Polski w autach Opla OnStar wejdzie jesienią 2015. System pozwala korzystać m.in z wsparcia centrum operacyjnego w wyszukiwaniu celu podróży, umożliwia otwarcie pojazdu z kluczykami znajdującymi się wewnątrz samochodu, odnalezienie i śledzenie skradzionego auta.

Jeszcze dwa lata temu marketingowcy z BMW musieli przekonywać swoich szefów, że dobrze byłoby, gdyby pokazać możliwości ich aut podczas styczniowych targów elektroniki użytkowej CES w Las Vegas. W tym roku już producenci samochodów prześcigali się w komunikatach prasowych z SEC. W Dolinie Krzemowej są już obecne General Motors, Volkswagen,Tesla,Toyota Renault Nissan, BMW, Hyundai, Honda i Ford.

Reklama
Reklama

BMW ma tam 30 pracowników, Daimler w laboratorium w Palo Alto planuje do końca roku zatrudnić 100 osób, Ford 131 osób, a Toyota 31. Tesla oprócz centrum badawczego ma także fabrykę aut z napędem elektrycznym. Drugie motoryzacyjne centrum centrum IT powstaje powoli w Detroit, gdzie młodzi technolodzy nie mają nic przeciwko temu, by zakotwiczyć się w odradzającym się centrum amerykańskiej motoryzacji. Ale najnowszy prototyp autonomicznego Mercedesa F015 przyjechał w tym roku na międzynarodowy salon samochodowy w Detroit właśnie z Doliny Krzemowej. Mógł nawet przyjechać stamtąd sam, ale nie pozwalają na to jeszcze przepisy.

Biznes
Elektrim znowu przedmiotem sporu. Zygmunt Solorz będzie go bronić przed dziećmi
Biznes
Największa stocznia wojenna Rosji bez pieniędzy na działalność
Biznes
Banki chcą osobistej rozmowy z założycielem Polsatu
Biznes
Niemcy intensywnie kupują sprzęt dla wojska
Biznes
Austria zlicytuje rosyjski majątek. Pieniądze dostanie Naftogaz
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama