Firmy napędzają sprzedaż samochodów

Już szósty miesiąc z rzędu rośnie sprzedaż samochodów. Jak poinformował w poniedziałek Instytut Samar, we wrześniu liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych przekroczyła 32 tys. sztuk.

Publikacja: 05.10.2015 22:41

Firmy napędzają sprzedaż samochodów

Foto: Bloomberg

W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku była wyższa o 16 proc. Natomiast w porównaniu do sierpnia wzrosła o 18 proc. Z kolei rejestracje liczone od stycznia pokazują w ujęciu rocznym wzrost o 6,5 proc. do poziomu 295,2 tys. sztuk.

Dane skumulowane w grupie samochodów osobowych pokazały, że z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych na polskim rynku marek tylko dwie odnotowały spadek: to lider rankingu Skoda (zmniejszyła rejestracje w okresie styczeń-wrzesień o 1,72 proc. do poziomu 32,7 tys. aut) oraz Dacia (spadek o 3,5 proc., 9,5 tys. zarejestrowanych samochodów).

Największym, bo prawie 29-procentowym wzrostem rejestracji może pochwalić się Nissan, który do końca września sprzedał prawie 10,8 tys. samochodów. Przeszło 15-procentowy wzrost wypracował Opel ze sprzedażą 21,7 tys. aut. O 14,7 proc. zwiększyła liczbę rejestracji Toyota, która w rankingu popularności jest druga z przeszło 10-procentowym udziałem w rynku. Trzecią pozycję zajmuje Volkswagen.

Mocne wzrosty sprzedaży miały miejsce w grupie marek premium. O 17 proc. do 6.9 tys. aut skoczyła sprzedaż BMW, które ma już jedną czwartą udziału w sprzedaży całego segmentu. O blisko 19 proc. zwiększyła się sprzedaż Mercedesa (niecałe 5,9 tys.), o 9,5 proc. poprawiło sprzedaż Audi. Największy, bo przeszło 66-procentowy skok sprzedaży miał jednak Lexus z 1,7 tys. rejestracji.

Samar zwraca uwagę, że pogłębiło się niekorzystne zjawisko reeksportu – wywożenia kupionych w polskich salonach samochodów za granicę. W samym wrześniu wyjechało w ten sposób z Polski blisko 9 proc. sprzedanych w tym miesiącu aut. - Poziom reeksportu w porównaniu do poprzedniego roku ma w ostatnich czterech miesiącach tendencję rosnącą, wynikającą prawdopodobnie z korzystnego kursu euro/złoty – twierdzą analitycy Samaru. Oznacza to, że faktyczna liczba samochodów trafiających na polskie drogi jest mniejsza niż wskazywałyby to statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Polski rynek w dalszym ciągu zawdzięcza wzrost sprzedaży firmom: ich udział w sprzedaży przekroczył już 70 proc. Należy przypuszczać, że do końca roku ta tendencja jeszcze się pogłębi.

W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku była wyższa o 16 proc. Natomiast w porównaniu do sierpnia wzrosła o 18 proc. Z kolei rejestracje liczone od stycznia pokazują w ujęciu rocznym wzrost o 6,5 proc. do poziomu 295,2 tys. sztuk.

Dane skumulowane w grupie samochodów osobowych pokazały, że z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych na polskim rynku marek tylko dwie odnotowały spadek: to lider rankingu Skoda (zmniejszyła rejestracje w okresie styczeń-wrzesień o 1,72 proc. do poziomu 32,7 tys. aut) oraz Dacia (spadek o 3,5 proc., 9,5 tys. zarejestrowanych samochodów).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Ukraińska zbrojeniówka zaraz wystrzeli. W czasie wojny zdołano zbudować potęgę
Biznes
Cła na chińskie auta elektryczne, firmy przygniatane podatkami, Zygmunt Solorz odsuwa dzieci od swoich firm
Biznes
Firmy przygniatane podatkami. Miniony rok okazał się szczególnie dotkliwy
Biznes
Orlen i KGHM złożyły do prokuratury po kilka zawiadomień