Donald Tusk zapowiada wsparcie branży motoryzacyjnej

Przemysł motoryzacyjny, jeden z filarów polskiej gospodarki, może stracić przez nowe cła Donalda Trumpa ok. 650 mln zł

Publikacja: 08.04.2025 21:09

Donald Tusk zapowiada wsparcie branży motoryzacyjnej

Foto: Bloomberg

Powołanie zespołu, najlepiej pod kierownictwem premiera, który zajmowałby się najważniejszymi problemami polskiego przemysłu motoryzacyjnego – to propozycja, która padła podczas wtorkowego spotkania premiera Donalda Tuska i szefów resortów gospodarczych z przedstawicielami branży motoryzacyjnej. – Wszystkie zagadnienia, które oceniamy jako perspektywiczne, znalazłyby się w jednym miejscu – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Jeśli nie będzie kompromisu, nastąpi odwet

Spotkanie zorganizowane przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów miało na celu omówienie strategii ochrony polskich interesów gospodarczych w związku z cłami nałożonymi na europejskie pojazdy i komponenty do ich produkcji przez Donalda Trumpa. Rozmowa toczyła się wokół dwóch obszarów. Pierwszym były cła, drugim – bieżące problemy branży motoryzacyjnej: transformacja energetyczna, inwestycje zagraniczne w sektorze automotive czy problemy na rynku pracy.

W sprawie ceł zgodzono się ze stanowiskiem Komisji Europejskiej. Szef rządu poinformował, że tym w tygodniu będzie rozmawiać z liderami UE, w tym z szefową Komisji Europejskiej oraz z premierami i prezydentami największych państw UE w sprawie wspólnych reakcji wobec amerykańskich decyzji. Trzeba zrobić wszystko, by dojść do kompromisu. Ale jeśli nie będzie reakcji na unijne propozycje porozumienia, prawdopodobnie trzeba będzie wprowadzić cła odwetowe – zgodzili się uczestnicy spotkania. - Naszym zadaniem jest nie narzekać, tylko szukać rozwiązań i działań, a także Waszych rekomendacji, jeśli chodzi o działania na arenie europejskiej, które uchronią nas albo przynajmniej zredukują negatywne skutki wysokich ceł – powiedział premier.

Czytaj więcej

Do czego doprowadzi motoryzacyjna wojna celna Donalda Trumpa?

Oberwą polskie części w autach z Niemiec

Kwestie odpowiedzi na amerykańskie cła omawiane były także podczas poniedziałkowego spotkania przedstawicieli koncernów motoryzacyjnych, w tym szefów BMW, Daimler Trucks, IVECO, Mercedesa, Scanii, Stellantisa i Volkswagena z przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen. - Ciągła zmienność rynków światowych jedynie zwiększa bariery handlowe i koszty dla przedsiębiorstw. Taryfy nie robią nic poza podniesieniem cen dla konsumentów w Europie, Stanach Zjednoczonych i na całym świecie — powiedziała Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA - Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. ACEA wezwała KE do poszukiwania konstruktywnego, negocjowanego rozwiązania z USA i unikania działań, które mogłyby zaszkodzić konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Czytaj więcej

Cofnięty licznik to strata nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych

W przypadku Polski problemem amerykańskich ceł będzie prawdopodobny spadek produkcji części i komponentów dla europejskich fabryk aut, produkujących je na rynek amerykański. Według amerykańskiej wywiadowni Dun & Bradstreet (D&B), polscy producenci stracą na nowych taryfach Trumpa blisko 162 mln dolarów. W 2024 r. motoryzacyjny import z Polski do USA wart był 647 mln dol., z czego 643 mln dol. przypadło na części.

UE zakłada, że cła Trumpa dotkną ok. 70 proc. jej eksportu do USA. Polski Instytut Ekonomiczny szacuje, że nowe amerykańskie cła na import z UE wraz z wprowadzeniem przez UE ceł odwetowych mogą obniżyć PKB Polski o 0,43 proc. Przemysł motoryzacyjny będzie jednym z najbardziej dotkniętych sektorów polskiej gospodarki. Branża odpowiada za 8 proc. PKB i zatrudnia ok. 200 tys. osób.

Powołanie zespołu, najlepiej pod kierownictwem premiera, który zajmowałby się najważniejszymi problemami polskiego przemysłu motoryzacyjnego – to propozycja, która padła podczas wtorkowego spotkania premiera Donalda Tuska i szefów resortów gospodarczych z przedstawicielami branży motoryzacyjnej. – Wszystkie zagadnienia, które oceniamy jako perspektywiczne, znalazłyby się w jednym miejscu – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Jeśli nie będzie kompromisu, nastąpi odwet

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy