Reklama

Kto straci na nowym cle Donalda Trumpa

Prezydent USA zapowiedział obłożenie od 1 lutego nową stawką celną wszystkich towarów z Meksyku i Kanady. Dotknie to wiele towarów i dużych producentów. Nowe stawki będą pogwałceniem ustaleń traktatu o wolnym handlu USMCA podpisanego 30 listopada 2018 przez USA (za pierwszej kadencji Trumpa), Meksyk i Kanadę, który miał obowiązywać od 1 lipca 2020 do 2036 roku.

Publikacja: 26.01.2025 13:08

Kto straci na nowym cle Donalda Trumpa

Foto: AFP

Prezydent Trump twierdzi, że koszt nowych stawek spadnie na eksporterów, ale część tych kosztów będą musieli ponieść konsumenci w Stanach Zjednoczonych, bo handel nie wchłonie wszystkich podwyżek cen.

Najbardziej odczują to producenci pojazdów i części zamiennych. W ciągu 11 miesięcy 2024 r. (danych za grudzień jeszcze nie ogłoszono) wartość import samochodów z Meksyku wyniosła 87 mld dolarów, a części 64 mld, natomiast z Kanady 34 mld.

Drugą pozycją w imporcie USA były ropa naftowa i gaz ziemny z Kanady — wyceniony na 97 mld dolarów. Nowe stawki spowodują, że ceny tych nośników wzrosną o 25-75 centów za galon (3,8 l), a odczują je najbardziej mieszkańcy regionu wielkich jezior, Midwestu i Gór Skalistych — przewiduje Patrick De Haan, szef działu ropy naftowej w firmie GasBuddy.

Import płodów rolnych z Meksyku to trzeci segment. W 2024 r. osiągnął wartość 46 mld dolarów: świeżych owoców 9 mld w tym awokado 3,1 mld, warzyw 8,3 mld, piwa 5,9 mld i mocnych alkoholi (tequili) 5 mld. Konsumentom grożą teraz wyższe ceny, bo rolnicy i handel detaliczny stosują znacznie mniejsze marże zysku w porównaniu z innymi sektorami — stwierdzono w CNN.

Motoryzacja — kogo dotkną cła?

Odczują je producenci pojazdów z Niemiec, Japonii, Korei i europejscy producenci podzespołów.

Reklama
Reklama

Audi ma zakład w San José Chiapa w Meksyku z załogą 5 tys. ludzi, gdzie powstają SUV-y Q5. W 2023 powstało 176 tys. aut, w I półroczu 2024 40 tys. trafiło do Stanów. W Puebli Volkswagen produkuje modele Jetta, Tiguan i Taos. W 2023 r. było ich 350 tys., wszystkie trafiły do USA. BMW w San Luis Potosi wytwarza auta serii 3, serii 2 coupé i M2 na eksport do USA i do innych krajów. Od 2027 r. mają tam powstawać elektryki Neue Klasse.

Honda eksportuje z Meksyku do USA 80 proc. swej produkcji. Mazda wyprodukowała 208 tys. aut w 2024 r., 60 proc. wysłała na północ. Nissan ma dwie fabryki produkujące modele Sentra, Versa i Kicks dla Amerykanów. Po 9 miesiącach 2024 r. było ich 505 tys. Dwie fabryki Toyoty w Meksyku wypuszczają furgonetki Tacoma, ponad 230 tys. trafiło w 2023 r., na rynek sąsiada.

Chińska JAC Motors montuje od 2017 r. w Meksyku pojazdy JAC przez spółkę j. v. z Giant Motors. Kia z Korei wytwarza w jednym zakładzie swe samochody oraz małą liczbę SUV Tucson dla Hyundaia na eksport do Stanów.

Amerykańsko-włoska grupa Stellantis montuje w Saltillo w Meksyku furgonetki i vany Rama, a we Toluce SUVy Jeep Compass. W Kanadzie ma dwie montownie: aut Chryslera w Windsor, a w Brampton przestawia zakład na produkcję nowego Jeepa od 2025 r.

W gronie producentów podzespołów są szwedzki Autoliv, największy na świecie producent poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa, z załogą 15 tys. ludzi w Meksyku, Michelin z 2 fabrykami opon w Meksyku i trzema w Kanadzie, chiński Yangfeng, producent od lat tapicerki w Meksyku dla największych, GM i Toyoty, włoskie Pirelli (opony) i Brembo (hamulce).

Elektronika użytkowa

Największy na świecie podwykonawca, Foxconn z Tajwanu buduje wspólnie z Nvidią w Meksyku gigafabrykę rodziny nowych potężnych procesorów AI Blackwell. Zakład ma wkrótce ruszyć. Chiński Lenovo ma w Monterrey duży zakład produkcji serwerów i innych elementów do przetwarzania danych, koreański LG Electronics produkuje w Meksyku telewizory, agd i podzespoły do elektryków, a Samsung Electronics telewizory i agd na eksport do USA.

Reklama
Reklama

Alkohole, inne

Włoska grupa Campari ma 3 zakłady w Meksyku, jeden wytwarza tequilę Espolon, a w Kanadzie produkuje burbona Forty Creek. 27 proc. tej produkcji trafia dfo USA. Procter&Gamble i Unilever mają dużą bazę produkcji w Meksyku, część produktów trafia do Stanów (10 proc. P&G, 2 proc. Unilevera). Obie grupy zainwestowały kilkaset milionów dolarów w łańcuchy dostaw — podał Reuter.

Jedyną globalna firmą, która nie musi obawiać się ceł Trumpa jest Airbus. Po pierwsze, ma własną montownię samolotów wąskokadłubowych w Mobile w Alabamie. Po drugie, amerykańskie linie lotnicze zamówiły u niego dużo samolotów i zapłacą każdą cenę, aby je mieć, bo nie mogą liczyć na Boeinga, który musi uporać się z własnymi problemami zanim zwiększy produkcję.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama