Liczba bankructw w Niemczech największa od 15 lat. Prognozy wciąż słabe

Największa od 2009 r. liczba firm w Niemczech ogłosiła upadłość. Lepsze od oczekiwań dane o produkcji przemysłowej i eksporcie w listopadzie nie wpłynęły na prognozy dla gospodarki całego kraju, które wciąż są złe.

Publikacja: 09.01.2025 17:14

Liczba bankructw w Niemczech największa od 15 lat. Prognozy wciąż słabe

Foto: Bloomberg

W IV kwartale upadłość ogłosiło 4215 firm zatrudniających w Niemczech prawie 38 tys. pracowników. Oznacza to wzrost o 36 proc. wobec 2023 roku, to też największa liczba bankructw od czasu światowego kryzysu finansowego z lat 2008-2009  — wynika z opracowania Instytutu Badan Gospodarczych IWH z Halle.

Do wzrostu liczby upadłości przyczynił się wzrost cen energii i kosztów płacowych w firmach. Ale to tylko niektóre z przyczyn obecnej negatywnej tendencji. — Lata bardzo niskich stóp procentowych nie przyczyniały się do utraty płynności i ogłaszania upadłości, a w czasie pandemii nie dochodziło do tego z powodu różnych form pomocy, także ze skróconego czasu pracy — wyjaśnił szef działu badań upadłości w tym instytucie Steffern Müller. — Podwyższanie stóp i rezygnacja z subwencji wywołały zjawisko „nadrabiania strat” w porównaniu do 2022 r. — dodał.

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Biznes
Prezes PZPM: Wojna celna Donalda Trumpa obije europejską motoryzację, ale boleśnie uderzy także Amerykanów
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Biznes
Trump odcina Ukrainę od danych wywiadowczych, Niemcy zapowiadają zmiany w konstytucji, a Chiny ogłaszają ambitny plan na 2025 rok
Biznes
Wiceprezes Apple’a dla „Rzeczpospolitej”: W 100 procentach jestem Polakiem
Biznes
Elon Musk: Powinniśmy sprywatyzować wszystko, co tylko możemy
Biznes
EBI podwaja budżet na obronność do 2 mld, usuwa sufit i szuka nowych projektów
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”