Reklama

Wkrótce spadną taryfy na gaz

Nowe cenniki pojawią się w kilku spółkach. Taryfy mogą zmaleć nawet o kilkanaście procent – uważają analitycy.

Publikacja: 03.12.2015 20:00

Wkrótce spadną taryfy na gaz

Foto: Bloomberg

Od Nowego Roku w Polsce powinny zacząć obowiązywać nowe urzędowe cenniki na gaz ziemny. – Wpłynęły do nas wnioski taryfowe od przedsiębiorstw, którym taryfy kończą się z końcem roku, tj. PGNiG, PGNiG Obrót Detaliczny, Polskiej Spółki Gazownictwa oraz Gaz-Systemu i EuRoPol Gazu – mówi „Rzeczpopolitej" Agnieszka Głośniewska, rzecznik prasowy Urzędu Regulacji Energetyki. Nie podała, jakiej zmiany cennika domagają się spółki. Również firmy nie chcą podać tej informacji.

Wyjątkiem jest Gaz-System do którego należą gazociągi przesyłowe. – Spółka nie wnioskuje o zmianę poziomu stawek przesyłowych – mówi Małgorzata Polkowska, rzecznik prasowy Gaz-Systemu. Dodaje, że firma dotychczasowy ich poziom chce utrzymać w całym przyszłym roku.

Oceny analityków

Informacje o złożeniu wniosków taryfowych potwierdziło PGNiG oraz zależne od niego firmy PGNiG OD i PSG. Poza tym nie udzielają jednak żadnych szczegółowych informacji.

Tomasz Kasowicz, analityk DM BZ WBK, zauważa, że PGNiG oferuje klientom przemysłowym upusty cenowe na gaz sięgające 10–17 proc. w stosunku do obecnie obowiązującej taryfy.

– Biorąc pod uwagę, że wkrótce spółka zacznie sprowadzać droższy gaz z Kataru oraz istotnym zmianom nie ulegnie kurs dolara, to w skali całego 2016 r. można oczekiwać obniżki taryfy dla przemysłu o 11–13 proc. Nieco mocniej, bo o około 15 proc., powinna spaść cena surowca dla gospodarstw domowych – mówi Kasowicz. Zwraca uwagę, że większa zniżka dla detalu będzie efektem tego, że PGNiG OD, który kupuje znaczną część błękitnego paliwa na Towarowej Giełdzie Energii, może w tej chwili kontraktować dostawy na 2016 r. po cenach nawet o ponad 20 proc. niższych niż rok temu.

Reklama
Reklama

Niski kurs na TGE

Wojciech Kozłowski, analityk Ipopema Securities, zauważa, że nowa taryfa na gaz dla odbiorów przemysłowych PGNiG nie ma istotnego znaczenia, gdyż większość z nich od wielu miesięcy korzysta z programów rabatowych. – W efekcie płacą za surowiec ceny zbliżone do obowiązujących w Europie Zachodniej plus koszty transportu. Z kolei w przypadku gospodarstw domowych PGNiG może nie być skłonne do istotnych obniżek taryfy – twierdzi Kozłowski. Powodem jest bardzo mała konkurencja w tym segmencie rynku. – Sądzę, że taryfy dla gospodarstw domowych mogą spaść o około 5 proc.

Grupa PGNiG podaje, że w trzecim kwartale średnia cena, po jakiej sprzedawała gaz w Polsce podlegający taryfikowaniu, wynosiła 106 zł za 1 MWh. W tym czasie kurs na TGE wahał się w przedziale 79–94 zł. Również we wcześniejszych kwartałach taryfa była wyższa niż ceny na giełdzie. Co więcej, w październiku i listopadzie ceny nadal były niskie. Ostatnio kształtowały się na poziomie około 80 zł.

Powodem zniżki cen jest coraz ostrzejsza konkurencja na rynku gazu. Widać to po mocno rosnącej liczbie końcowych odbiorców zmieniających dostawcę. Po trzech kwartałach zmieniło go prawie 15 tys. gospodarstw domowych i firm. Dla porównania w latach 2011–2014 było ich łącznie tylko 7 tys. Według URE to efekt rosnącej świadomości klientów i ich motywacji do zmiany sprzedawcy, a także łatwości w dokonywaniu zmiany oraz systematycznie zwyżkującej liczby ofert dostępnych na rynku. O rosnącej konkurencji świadczy też spadający udział w rynku PGNiG. Jeszcze w 2012 r. grupa miała ponad 95-proc. udział w sprzedaży do końcowych odbiorców. W ubiegłym roku – 92,7 proc.

Biznes
Polskie średnie i duże firmy gotowe na globalną ekspansję
Biznes
Ożywienie zatrudnienia w 2026, LOT traci szansę na rozwój, podatki duszą spółki
Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama