Rosną straty po pożarze w Tesli. Elon Musk traci miliardy

Straty Tesli z powodu pożaru zasilania fabryki w Grünheide pod Berlinem nie wyniosą „kilkuset milionów euro”, ale znacznie więcej. Bo okazuje się jednak, że ucierpiała nie tylko produkcja, ale i sama fabryka. Nie jest to jedyny kłopot Elona Muska.

Publikacja: 07.03.2024 13:15

Gigafabryka Tesli w Gruenheide pod Berlinem

Gigafabryka Tesli w Gruenheide pod Berlinem

Foto: Bloomberg

Jego auta coraz gorzej sprzedają się w Chinach, a w Skandynawii, zwłaszcza w Szwecji, mocno zadarł ze związkowcami, którzy domagają się umowy zbiorowej. I Tesla jest tam bojkotowana. W podberlińskiej fabryce produkcja już raz została wstrzymana z powodu ataku Hutich na Morzu Czerwonym i opóźnienia w dostawach komponentów z Chin.

Jedyna dobra wiadomość to ta, że skoro z niemieckiej fabryki Tesli nie wyjeżdża od ostatniego wtorku po tysiąc aut Modelu Y dziennie, a wstrzymanie produkcji przedłuży się o następny tydzień, to do sprzedaży będzie mniej aut i te, które teraz stoją na parkingach Tesla sprzeda po nieobniżonych cenach.

Czytaj więcej

Sabotażem w Teslę? Fabryka pod Berlinem ewakuowana, produkcja wstrzymana

Już jest miliard strat Tesli w Niemczech

Straty Tesli z powodu niemieckiego pożaru, na razie wycenione zostały już na miliard dolarów i — zdaniem ekonomistów— będą rosły z każdym dniem. A wcześniejsze kłopoty w Szwecji, ale zwłaszcza w Chinach, gdzie firma Elona Muska ostro walczy z miejscową konkurencją, już spowodowały spadek kapitalizacji rynkowej Tesli o 77 mld dolarów. Tesla w czwartek, 7 marca była wyceniana na 566,34 mld dol. w porównaniu z 643,46 mld 28 lutego. Od początku roku ten spadek przekroczył już ponad 200 mld dol.

To z kolei spowodowało, że Musk z majątkiem wycenianym na 198 mld dol. stracił pozycję lidera na liście najbogatszych ludzi świata na rzecz bogatszego o 2 mld dol. Jeffa Bezosa, założyciela Amazona.

Czytaj więcej

Tesla zawiesza produkcję w Berlinie. Przez ataki Huti na Morzu Czerwonym

Co się stało w fabryce Tesli?

Na razie wiadomo tylko tyle, że z powodu podpalenia i awarii systemu zasilania w energię elektryczną fabryki Tesli i ok. 60 tys. okolicznych gospodarstw domowych, zostały uruchomione awaryjne dostawy energii. Nadal nie działają również systemy zastępcze w samej fabryce, w tym wentylacja. To dlatego pracownicy zostali odesłani do domów i tam mają czekać na informacje o wznowieniu produkcji.

Do sabotażu przyznała się grupa lewackich ekstremistów, Volcano Group, która Musk nazwał „najgłupszymi ekoterrorystami na Ziemi”.

Drony i monitoring fabryki Tesli

Ten incydent jest również niesłychanie niepokojący dla władz niemieckich. Jörg Steinbach,  minister przemysłu Brandenburgii, z całej mocy wspiera teraz Teslę i obiecuje, że zrobi wszystko, aby zapobiec takim atakom w przyszłości. Federalne Stowarzyszenie Ochrony Infrastruktury Krytycznej nalega na wzmocnienie bezpieczeństwa wokół inwestycji i sugeruje wysłanie tam dronów oraz założenie monitoringu.

Czytaj więcej

Gigafabryka Tesli pod Berlinem jest niewypałem. Także przez Polaków

Nawet kiedy produkcja w Grünheide zostanie wznowiona, kłopoty Muska w Niemczech nie znikną. Lokalna społeczność i niemieccy ekolodzy są przeciwni rozbudowie tej fabryki i wycięciu 100 hektarów lasu. Na razie aktywiści zbudowali sobie domki na drzewach, które mają pójść pod topór. Samorząd dał im czas do końca marca, żeby mogli tam legalnie protestować.

Jego auta coraz gorzej sprzedają się w Chinach, a w Skandynawii, zwłaszcza w Szwecji, mocno zadarł ze związkowcami, którzy domagają się umowy zbiorowej. I Tesla jest tam bojkotowana. W podberlińskiej fabryce produkcja już raz została wstrzymana z powodu ataku Hutich na Morzu Czerwonym i opóźnienia w dostawach komponentów z Chin.

Jedyna dobra wiadomość to ta, że skoro z niemieckiej fabryki Tesli nie wyjeżdża od ostatniego wtorku po tysiąc aut Modelu Y dziennie, a wstrzymanie produkcji przedłuży się o następny tydzień, to do sprzedaży będzie mniej aut i te, które teraz stoją na parkingach Tesla sprzeda po nieobniżonych cenach.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły