Rok zmian, nowości i zrównoważonego rozwoju

2023 rok to dla systemu Coca-Cola w Polsce czas intensywnego poszerzania portfolio, inwestycji w pracowników, nowe kategorie produktowe, środowisko i programy społeczne.

Publikacja: 12.01.2024 09:00

Ruža Tomić Fontana, dyrektorka generalna Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie

Ruža Tomić Fontana, dyrektorka generalna Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie

Foto: mat. pras.

Materiał przygotowany przez Coca-Cola HBC

Podsumowując ten czas, nie sposób pominąć kluczowej zmiany personalnej – 1 lutego na czele Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie stanęła Ruža Tomić Fontana, która wcześniej pełniła analogiczną funkcję w regionie krajów adriatyckich (Chorwacja, Słowenia, Bośnia i Hercegowina). Pod kierownictwem nowej dyrektorki generalnej firma kontynuowała swój rozwój biznesowy oraz działania w ramach strategii zrównoważonego rozwoju.

– Szybko przekonałam się, że Polska i kraje bałtyckie to region o ogromnym potencjale, zarówno jeśli chodzi o lokalny rynek FMCG, jak i rozwój samej firmy. Jestem niezwykle dumna z całego zespołu Coca-Cola HBC w regionie, który z wielkim zaangażowaniem, stawiając naszych klientów w centrum wszystkiego, co robimy, realizował nasze cele, poszerzając portfolio zgodnie ze strategią 24/7, dbając o to, by nasze produkty zawsze były w zasięgu ręki konsumentów, a wszystko to robili z myślą o kreowaniu pozytywnej zmiany również w obszarze środowiskowym i społecznym – skomentowała Ruža Tomić Fontana.

Rok 2023 pod znakiem nowości

Minione 12 miesięcy to dla Coca-Cola dynamiczny rozwój portfolio w duchu strategii 24/7, czyli oferowania produktów na każdą porę dnia i okazję. W 2023 roku system stawiał na odświeżenie swoich kultowych produktów, wprowadzanie zaskakujących wariantów smakowych oraz wchodzenie w zupełnie nowe kategorie.

Już na początku roku Coca-Cola HBC ogłosiła strategiczne partnerstwo z największym producentem piwa na świecie. Tym samym rozszerzyła portfolio o zupełnie nowy segment, wprowadzając do oferty siedem marek. System Coca-Cola ogłosił w tym roku także gotowy do spożycia drink w puszcze, połączenie whisky z napojem Coca-Cola – także w wersji bez dodatku cukru.

– To był bardzo dobry rok pod względem rozwoju naszej kategorii wysokojakościowych alkoholi. Oprócz tego, że poszerzyliśmy ofertę o marki piwne i nowe produkty, to globalnie Coca-Cola HBC ogłosiła zakup wiodącej marki wódek. Obecnie nasz zespół intensywnie przygotowuje się do lokalnej dystrybucji tych produktów, więc już wkrótce będziemy gotowi do rozpoczęcia sprzedaży – mówi Kamil Pieniak, dyrektor kategorii alkoholi premium i piwa w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Kamil Pieniak, dyrektor kategorii alkoholi premium i piwa w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie

Kamil Pieniak, dyrektor kategorii alkoholi premium i piwa w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie

mat. pras.

Wraz z dynamicznym wzrostem rynku kawy w Polsce, która jest obecnie siódmą największą kategorią w koszyku produktów FMCG o wartości ponad 7 mld zł, Coca-Cola HBC nawiązała także strategiczne partnerstwo w tym obszarze.

– Zwyczaje i trendy konsumenckie napędzają nasz rozwój. Wprowadzenie kawy do oferty w 2020 roku okazało się strzałem w dziesiątkę. Polacy coraz chętniej celebrują chwile dla siebie z „małą czarną”, dzięki czemu nasz rynek jest dziś najsilniejszym w tej kategorii w całej grupie Coca-Cola HBC. Dlatego z radością i ambitnymi planami nawiązaliśmy kolejne strategiczne partnerstwo i zostaliśmy wyłącznym dystrybutorem Caffé Vergnano w sektorze HoReCa oraz B2B – dodaje Michał Proszewski, dyrektor kategorii kaw w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Michał Proszewski, dyrektor kategorii kaw w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie

Michał Proszewski, dyrektor kategorii kaw w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie

mat. pras.

Dzięki partnerstwu produkty spod szyldu tej 140-letniej marki kawy premium są dostępne w coraz większej liczbie miejsc w Polsce. Co więcej, wraz ze zwiększeniem obecności marki na rynku pojawiły się także lokale wspierające program Women in Coffee. To międzynarodowa inicjatywa społeczna rodziny Vergnano, której celem jest wsparcie kobiet pracujących w biznesie kawowym.

Skupiając się na rozwoju nowych kategorii produktowych, system firm Coca-Cola nie zapomniał o swoich klasykach. W tym roku na sklepowych półkach pojawiła się między innymi odświeżona wersja produktów Kinley o nieoczywistych, kwiatowych wariantach smakowych, jak również inspirowane Australią Monster Energy Aussie Lemonade.

Spełniając zarówno oczekiwania konsumentów, jak i realizując swoje zobowiązania, firma systematycznie rozbudowywała także kategorię ZERO, która już dziś stanowi ponad 37 proc. portfolio. W kategorii napojów energetyzujących na polskim rynku pojawiła się także wersja kultowego napoju Monster, bez cukru. Jedną z większych nowości była także Coca-Cola Zero Cukru Zero Kofeiny. Aby stale zaskakiwać konsumentów i odpowiadać na ich potrzeby, Coca-Cola wprowadzała także limitowane edycje produktów, takie jak Fanta na Haloween, czy w tajemniczych odsłonach smakowych „WTF”, cztery nowe puszki Monster Energy Call of Duty czy warianty Coca-Cola Creations stworzone we współpracy z Rosalią czy AI.

Nowe regulacje i inwestycje w zrównoważony rozwój

Ubiegły rok to też czas zmian regulacyjnych dla branży napojowej, szczególnie w obszarze gospodarki opakowaniowej. Najważniejszą z nich była praca nad projektem i sfinalizowanie ram prawnych dla systemu kaucyjnego w Polsce. W ramach koalicji branżowej Coca-Cola od lat aktywnie uczestniczyła w dialogu z decydentami, by stworzyć przepisy dla efektywnie działającego rozwiązania, które da początek gospodarce cyrkularnej i pozwoli producentom osiągać odpowiednie poziomy zbiórki opakowań i udziału surowców wtórnych w produkcji. We wrześniu została ogłoszona ustawa wprowadzająca system kaucyjny już od 1 stycznia 2025 roku, dając tym samym branży niewiele czasu na jego odpowiednie przygotowanie. Prace legislacyjne nad projektem bardzo się opóźniły – pierwotnie miał być gotowy maksymalnie do końca 2022 roku. System Coca-Cola wraz z innymi producentami prężnie działa, by sprostać wyzwaniom wynikającym z ustawy, takim jak powołanie operatora systemu kaucyjnego, ale termin 1 stycznia na jego uruchomienie wciąż pozostaje wyzwaniem. Niedawno system kaucyjny został uruchomiony w Rumunii i przygotowania do tego trwały trzy lata, choć tamtejszy rynek miał zarządzić o mniej więcej połowę mniejszą liczbą opakowań.

W 2023 roku sfinalizowano również prace nad wdrożeniem dyrektywy o tworzywach sztucznych jednorazowego użytku. Jednym z jej wymogów jest wprowadzenie przez producentów napojów nakrętek na stałe przytwierdzonych do plastikowych butelek. Choć prawo wyznacza termin jego realizacji na połowę 2024 roku, Coca-Cola wprowadziła zmianę już we wrześniu tego roku. W tym czasie firmy wdrażały także inne działania w ramach strategii zrównoważonego rozwoju, która stanowi podstawę jej decyzji w niemal w każdym obszarze działania.

– Skupiamy się przede wszystkim na redukcji emisji CO2 i osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2040 roku, odpowiednim zarządzaniu zasobami wodnymi, realizacji ambicji „Świata bez odpadów”, pozyskiwaniu surowców ze zrównoważonych źródeł, zwiększaniu oferty produktów o niskiej lub zerowej kaloryczności oraz wspieraniu rozwoju naszych ludzi i lokalnych społeczności – podsumowuje Katarzyna Borucka, dyrektorka ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Katarzyna Borucka, dyrektorka ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju w Coca-Cola HBC Polska i K

Katarzyna Borucka, dyrektorka ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie

mat. pras.

– W każdym z tych obszarów stawiamy sobie konkretne cele, skrupulatnie monitorujemy postępy w ich realizacji, a efekty rokrocznie raportujemy. Znajduje to odbicie również w lokalnych i światowych rankingach odpowiedzialnych firm. Jesteśmy tutaj liderem branży napojowej, a nawet FMCG, zarówno w Rankingu Odpowiedzialnych Firm w Polsce, jak i w jego odpowiedniku na Litwie, Łotwie i w Estonii. Po raz kolejny z rzędu uzyskaliśmy także tytuł najbardziej zrównoważonej firmy napojowej na świecie w globalnej ocenie Dow Jones Sustainability Index – dodaje.

By promować odpowiedzialne podejście do biznesu, ale także edukować w zakresie prawidłowej segregacji odpadów, Coca-Cola stworzyła w tym roku specjalną strefę, która przez ostatnie miesiące odwiedziła aż 11 miast w Polsce – zaczynając od Świnoujścia, w którym już po raz kolejny wraz ze Stowarzyszeniem Czysta Polska zorganizowała akcję sprzątania i wraz z 800 wolontariuszami zebrała ponad 0,5 tony odpadów z terenów nadbałtyckich.

Jednym z przystanków strefy było Forum Ekonomiczne w Karpaczu, gdzie o działaniach z agendy ESG, planach na przyszłość, a także wyzwaniach związanych m.in. z legislacją opowiadały podczas debat i spotkań z przedstawicielami mediów i rządu reprezentantki obu spółek. Tegoroczna trasa zakończyła się wraz z kampanią świąteczną, podczas której Coca-Cola prezentowała strefę zrównoważonego rozwoju w nieco innej, bo właśnie świątecznej, odsłonie.

Ludzie, czyli sekretny składnik Coca-Cola

Coca-Cola w Polsce zatrudnia blisko 1600 osób, a każdy etat generuje pięć innych miejsc pracy. Częścią ambicji firmy jest bycie również dobrym pracodawcą – zarówno w biurach, jak i zakładach produkcyjnych tworzy dla swoich ludzi przyjazne, komfortowe środowisko pracy, w którym mogą się rozwijać. Coca-Cola oferuje liczne szkolenia oraz wspiera rozwój liderów poprzez warsztaty czy programy mentoringowe, w które w roli ekspertów angażuje się także kadra zarządzająca. Między innymi za wsłuchiwanie się w głos pracowników i nieustanne odpowiadanie na ich potrzeby Coca-Cola HBC została w tym roku po raz kolejny doceniona prestiżowymi tytułami, takimi jak Solidny Pracodawca Roku, Friendly WorkPlace czy Dobry Pracodawca.

Ale firma myśli też o szeroko pojętym rynku pracy – od 2017 roku firma realizuje program #YouthEmpowered, którego celem jest wsparcie młodych ludzi wkraczających na drogę zawodową. Do tej pory skorzystało z niego ponad 200 tys. osób z Polski i krajów bałtyckich. W tym roku została uruchomiona kolejna edycja, a w jej otwarciu wzięło udział ponad 4000 młodych osób z Polski i krajów bałtyckich. Teraz firma we współpracy z lokalnym partnerem – Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości – realizuje kolejne spotkania z młodzieżą, by wspierać ją w rozwoju kompetencji przyszłości 4K, czyli kooperacji, komunikacji, krytycznego myślenia i kreatywności, a wszystko to w połączeniu z nauką o nowoczesnych technologiach i sztucznej inteligencji.

Materiał przygotowany przez Coca-Cola HBC

Materiał przygotowany przez Coca-Cola HBC

Podsumowując ten czas, nie sposób pominąć kluczowej zmiany personalnej – 1 lutego na czele Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie stanęła Ruža Tomić Fontana, która wcześniej pełniła analogiczną funkcję w regionie krajów adriatyckich (Chorwacja, Słowenia, Bośnia i Hercegowina). Pod kierownictwem nowej dyrektorki generalnej firma kontynuowała swój rozwój biznesowy oraz działania w ramach strategii zrównoważonego rozwoju.

Pozostało 95% artykułu
Biznes
Jeden diament odmieni los zadłużonego mieszkańca Indii
Biznes
Unikalna kolekcja autografów sprzedana za 78 tys. funtów. Najdroższy Mao Zedong
Biznes
Japończycy kontra turyści. Ceny w restauracjach różne dla miejscowych i gości
Biznes
Wymiany aktywami nie będzie. Bruksela zabrania transakcji z Rosjanami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Biznes
Bernard Arnault stracił w 2024 r. więcej niż jakikolwiek miliarder