Według PwC częstotliwość lotniczych podróży Polaków będzie szybko rosła

Statystyczny Polak lata średnio 0,8 raza w roku. To niewiele — wynika z analizy PricewaterhouseCoopers.

Publikacja: 16.02.2016 15:32

W roku 2015 linie lotnicze operujące z Polski zanotowały 13 proc. wzrost przewozów — wynika z danych

W roku 2015 linie lotnicze operujące z Polski zanotowały 13 proc. wzrost przewozów — wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Foto: Bloomberg

Ale ta częstotliwość będzie szybko rosła — uważa Michał Mazur, lider zespołu PwC ds. transportu i logistyki w Europie Środkowej i Wschodniej.

To tylko o 0,1 pkt. procentowego więcej, niż wynik Rumunii, kraju, gdzie transport lotniczy jest najmniej rozwinięty. I gorszy, niż na Węgrzech, w Czechach, czy na Litwie.

W roku 2015 linie lotnicze operujące z Polski zanotowały 13 proc. wzrost przewozów — wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego na których oparli się eksperci PwC. Ich zdaniem ten rok także będzie także korzystny dla polskiego transportu lotniczego, a wzrost przewozów powinien wynieść przynajmniej 10 proc. To znaczy, że z polskich lotnisk skorzysta ponad 33 mln osób, po 30,6 w 2015.

—Taki szacunek jest optymistyczny, ale bardzo realny, biorąc pod uwagę ambitne plany zarówno niskokosztowych, jak i tradycyjnych przewoźników w Polsce. Przełoży się to na dalszy rozwój większości portów regionalnych oraz stabilny rozwój Lotniska Chopina, które w tym roku ma szansę obsłużyć ok 12 mln pasażerów — uważa Michał Szyk, wicedyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.

Jakie porty mają szansę na największy wzrost? Z pewnością Lublin, który po zeszłorocznym wzroście o 50 proc. do 270 tys. odprawionych pasażerów coraz częściej staje się naturalnym lotniskiem dla pasażerów z zachodniej Ukrainy. Temu lotnisku jeszcze niedawno nie rokowano szans na rozwój.

W analizie PwC nie został uwzględniony port w Radomiu, ponieważ w jego przypadku nie ma skali porównawczej, bo funkcjonuje dopiero od niespełna pół roku. Ale rokowania nie są najlepsze.

Ponad połowę ruchu lotniczego w Polsce obsługują dzisiaj linie niskokosztowe. Są to przede wszystkim Ryanair i Wizz Air, oraz easyJet, do których łącznie należy ponad 54 proc. całego ruchu lotniczego. Ich udział systematycznie rośnie: dla Ryanaira wynik 2014/2014 daje wzrost o 3 pkt. proc. do 30 procent, dla Wizz Aira wzrost ten wynosi 2 pkt. proc. (z 20 do 22 proc.). Ewidentnie obydwóm przewoźnikom pole oddał restrukturyzujący się LOT, którego udział zmalał z 25 proc. w 2014 do 21 proc. w 2015. To efekt restrukturyzacji, jaką musiała przejść polska linia po skorzystaniu z pomocy publicznej. LOT kasował połączenia w ramach kompensacji, ale i miał mniej pasażerów dowiezionych do centrum przesiadkowego w Warszawie po upadku Eurolotu na początku lutego 2015.

— LOT jest w stanie odrobić część tej straty po otwarciu nowych połączeń — uważa Michał Mazur.

Ale nie ma co liczyć, że nastąpi to natychmiast. Ekspert PwC nie ukrywa jednocześnie, że linii niezbędne jest dokapitalizowanie i prywatyzacja.

Czy wraz z rosnącą rentownością przewoźników możemy liczyć, że bilety lotnicze będą taniały, bo tanie są paliwa? Nie ma tutaj dobrych wiadomości dla potencjalnych pasażerów.

- Taryfy spadały w ciągu kilku poprzednich lat. Teraz przyszła kolej na wypłacenie dywidendy akcjonariuszom — uważa Maciej Mazur.

Ale ta częstotliwość będzie szybko rosła — uważa Michał Mazur, lider zespołu PwC ds. transportu i logistyki w Europie Środkowej i Wschodniej.

To tylko o 0,1 pkt. procentowego więcej, niż wynik Rumunii, kraju, gdzie transport lotniczy jest najmniej rozwinięty. I gorszy, niż na Węgrzech, w Czechach, czy na Litwie.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?