Jak jednak zaznaczają eksperci Kearney, wraz z rozwojem i wzrostem znaczenia technologii cyfrowych kraje konkurujące dziś przede wszystkim kosztem usług ryzykują utratę przewagi konkurencyjnej na rzecz bardziej zaawansowanych technologicznie państw, w których proste procesy są automatyzowane. Kluczowy w tej zmianie będzie uwzględniany od 2019 roku wskaźnik „regeneracji talentów”, który obrazuje potencjał reskillingu i upskillingu (zmiany i podwyższania kompetencji pracowników), jak również jakość infrastruktury cyfrowej, systemu edukacji czy programy wsparcia ze strony rządu.
Dobry wynik tego wskaźnika jest istotnym atutem Polski w tegorocznym Global Services Location Index – ocenia Krystian Kamyk, partner zarządzający Kearney w Polsce. Zwraca uwagę, że o atrakcyjności naszego kraju z perspektywy lokowania nowoczesnych usług już od dłuższego czasu nie decyduje konkurencyjność płac. Liczą się wysokie kompetencje, jakość pracy, a także rosnąca u nas liczba specjalistów, w tym tych od nowych technologii (ICT).
Profesjonalizm i technologie
Według danych Eurostatu w Polsce na koniec 2022 roku pracowało 600,7 tys. specjalistów ICT, a pod względem ich liczby nasz kraj jest na szóstym miejscu w Europie. W tym wzroście pomaga uruchomiony jesienią 2020 r. rządowy program Poland.Business Harbour (PBH), który zachęca do przeprowadzki do Polski specjalistów z zagranicy. Do końca I kw. br. przyciągnął ponad 74,2 tys. ekspertów ICT wraz z rodzinami, głównie z Białorusi. Duże znaczenie ma też rozwijany od trzech lat przez Microsoft w partnerstwie z Operatorem Chmury Krajowej projekt Polskiej Doliny Cyfrowej – pierwszego w tej części Europy regionu przetwarzania w chmurze wartego około miliarda dolarów.
Inwestorzy na wakacjach, a start-upy bez pieniędzy
Drugie półrocze na rynku finansowania młodych spółek technologicznych zaczęło się fatalnie: transfer kapitału do nowatorskich biznesów praktycznie zamarł. Polska innowacyjność znalazła się w kryzysie.
Jak zaznacza Zbigniew Deptuła, lider zespołu sprawozdawczości podatkowej w EY Polska, na świecie doceniane są umiejętności pracowników działających z Polski, którzy na globalnym rynku charakteryzują się wysokim profesjonalizmem. Według niego firmy nie ograniczają się do delegowania zadań na zasadach outsourcingu np. w ramach centrów usług wspólnych. Rosnącym zjawiskiem jest co-sourcing, czyli długofalowe wsparcie zewnętrznych doradców działających w ramach struktur organizacji.
Innowacyjne wyzwanie
– Polska nie tylko ma bogate zasoby talentów, ale jest również postrzegana jako kraj z dużym potencjałem do bycia technologicznym hubem. Obok Kanady i Singapuru jest wymieniana jako jedno z państw najbardziej atrakcyjnych pod względem inwestycji technologicznych – zaznacza Karolina Leśkiewicz. Zwraca uwagę, że wskaźnik regeneracji talentów jest mocno związany z poziomem cyfryzacji, który jest jednym z czterech czynników uwzględnianych w ocenie krajów. – Postępująca automatyzacja oraz nieustannie zmieniające się warunki rynkowe sprawiają, że wysokie umiejętności mają coraz większą przewagę nad korzyściami czysto kosztowymi. Widzimy, że proces ten postępuje, a kraje, które skupią się na regeneracji talentów, będą miały przewagę, nie tylko przyciągając inwestycje, ale też zachowując wykwalifikowanych pracowników – dodaje.