Partnerem debaty był Wiener TU SA Vienna Insurance Group
– Obecnie 45 proc. firm ocenia swoją kondycję raczej dobrze, a 8 proc. bardzo dobrze, dla 32 proc. przedsiębiorców jest ona ani dobra, ani zła, źle ocenia położenie swojej firmy 15 proc. badanych – mówi Adam Dwulecki, prezes zarządu firmy ubezpieczeniowej Wiener, omawiając przygotowany przez tę firmę raport „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”.
– Na postrzeganie sytuacji przedsiębiorstwa znacząco wpływa wielkość firmy. 75 proc. właścicieli dużych firm dobrze oceniło kondycję swojego biznesu. Wśród małych firm sytuacja jest diametralnie różna – co trzecia dobrze ocenia swoją kondycję, a ponad jedna czwarta źle – dodaje Dwulecki.
Kto zyskał, kto stracił
– Wszystko zależy od branży – przyznaje Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców. Te 45 proc. dobrze oceniających to branże, które korzystały chociażby z sytuacji covidowej. W tym czasie część firm bardzo mocno się odbiła, na przykład internetowe czy logistyczne. Oczywiście na drugim biegunie są te pozamykane lub które do dzisiaj nie odzyskały równowagi, na przykład gastronomia i hotelarstwo.
I dodaje: – Wojna, inflacja i wysokie stopy procentowe mają przełożenie na budownictwo. To także wiele firm współpracujących, czyli duża część gospodarki, która jest w tej chwili w zamrożeniu.