Obecny popyt na speców od cybersecurity to jeszcze nic. Ten prawdziwy dopiero nastąpi - wynika z badania firmy rekrutacyjnej Antal i Polskiego Towarzystwa Informatycznego, które w lutym tego roku objęło reprezentatywną grupę 262 małych, średnich i dużych firm z sektora IT i TCB (czyli telekomunikacja i cyberbezpieczeństwo). Jego wyniki „Rzeczpospolita” przedstawia jako pierwsza.
Badanie przeprowadzone w ramach działania Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka oraz Sektorowej Rady ds. Kompetencji TCB, miało określić wpływ skutków pandemii Covid-19 (w tym rozwoju cyfryzacji i zdalnej pracy) na potrzeby kompetencyjne obu sektorów. Ankietowane firmy miały zaś wskazać strategiczne obszary, w których w najbliższej przyszłości mogą wystąpić luki kompetencji w sektorach IT i TCB.
Czytaj więcej
Cosmose jest na dobrej drodze, by dołączyć do elitarnego grona, w którym są tylko dwa rodzime sta...
Perspektywiczna chmura i AI
Te strategiczne obszary i potrzeby kompetencyjne – obok cyberbezpieczeństwa, na które wskazało 78 proc. firm - będą teraz związane przede wszystkim ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym (62 proc. wskazań) oraz z pracą zdalną (61 proc.), choć dla branży TCB ważniejszy będzie cloud computing i przetwarzanie brzegowe, czyli tzw. edge computing (uruchamianie mniejszej liczby procesów obliczeniowych w chmurze i przenoszenie ich wraz z danymi bliżej miejsca ich wykorzystania). Specjaliści od AI, w tym kolejnych wariantów ChatGPT, czy eksperci od chmury będą więc przebierać w ofertach. Jak zresztą przypominają autorzy badania, sztuczna inteligencja ma ogromny wpływ także na rozwój branży IT, gdyż umożliwia tworzenie i stosowanie systemów, które mogą automatyzować wiele zadań i przetwarzać duże ilości danych.
Myśląc o karierze specjalisty w IT warto też kierować się w stronę big data, internetu rzeczy i powiązanego z nim przemysłu 4.0. W pierwszej piątce najczęściej wskazywanych przyszłościowych trendów, o największym znaczeniu na rynku pracy w ICT, znalazł się też big data i data science – wskazany przez prawie co drugą z badanych firm.