TelForceOne więcej wyda na reklamę by konkurować z chińskimi producentami

IV kwartał przyniósł grupie TelForceOne straty spowodowane odpisem wartości gruntów. W 2016 r. spodziewa się wzmożonej konkurencji ze strony chińskich producentów elektroniki, w tym głównie Huawei. Więcej wyda na reklamę.

Publikacja: 21.03.2016 08:08

90,6 mln zł przychodów, 3,2 mln zł straty operacyjnej i 2,4 mln zł straty netto zanotowała Grupa TelForceOne w IV kwartale 2015 roku – wynika z szacunków „Parkietu". Rok wcześniej jej przychody były nieco wyższe, a wyniki dodatnie. Straty to efekt jednorazowego odpisu aktualizującego wartość gruntów należących do grupy.

Cały rok producent i dystrybutor aparatów telefonicznych (myPhone, Infinity, Hammer), elektroniki i akcesoriów zakończył z 270,6 mln zł przychodów. To o 6,7 proc. mniej niż w 2014 roku. Zysk operacyjny grupy wyniósł 4,36 mln zł, o 60 proc. mniej niż przed rokiem (w 2014 r. 10,9 mln zł), a na czysto zarobiła 0,7 mln zł (6,5 mln zł rok wcześniej).

O zdarzeniach jednorazowych, które obniżyły zyski grupy zarząd informował już wcześniej. W IV kwartale ub.r. grupa dokonała odpisu z tytułu utraty wartości gruntów, które posiada. Odpis sięgnął blisko 6 mln zł. Zarząd podkreśla, że ma on charakter niepieniężny i nie ma wpływu na sytuację operacyjną producenta, czy spełnienie kowenantu finansowego w umowach kredytowych.

Spadek przychodów, według zarządu TelForceOne to efekt „prowadzonej w roku 2015 świadomej polityki polegającej na zwiększaniu udziału w sprzedaży wyżej marżowych marek własnych". Zarząd w komentarzu do sprawozdania zwraca uwagę inwestorów, że zysk brutto na sprzedaży wzrósł grupie o 7,6 proc. Gros przychodów grupy generuje sprzedaż elektroniki, telefonów i akcesoriów do tego typu urządzeń konsumenckich (ponad 90 proc.).

W komentarzu do sprawozdania zarząd TelForceOne pisze o konkurencji ze strony chińskich producentów, czym tłumaczy wzrost budżetu reklamowego. „Zgodnie z przewidywaniami, w roku 2015 spółka zmierzyła się z bardzo dużą konkurencją ze strony silnych chińskich marek, które w agresywny sposób prowadza politykę sprzedaży. Szczególnie widoczna była ekspansja marki Huawei, która przeznaczyła nadspodziewanie duży budżet reklamowy" - czytamy.

Giełdowa firma uważa, że podobnie będzie w 2016 roku, dlatego „w odpowiedzi na ten trend rynkowy zdecydowała sie na poważne zwiększanie budżetów marketingowych w najbliższym roku".

Zarząd przyznaje także, że spółka chcąc utrzymać wcześniej zaplanowany wolumen ilościowy sprzedaży zmuszona była do obniżenia cen detalicznych oraz zwiększenia wydatków reklamowych.

Ostrzega, że może to wpłynąć na rentowność w trwającym półroczu. Ryzykiem negatywnie wpływającym na poziom kosztów grupy jest też kurs dolara, który władze TelForceOne określają jako „nieprzychylny i nieprzewidywalny".

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej