System kaucyjny działa wszędzie, tylko wciąż jeszcze nie w Polsce

Wartość kaucji – to główny powód do korzystania z systemu kaucyjnego przez konsumentów. Pieniądze wydają w tym samym sklepie.

Publikacja: 14.03.2023 12:31

System kaucyjny działa wszędzie, tylko wciąż jeszcze nie w Polsce

Foto: AdobeStock

Klienci oddają butelki i od razu wydają pieniądze na miejscu, a robi tak nawet 93 proc. badanych w Europie – to w skrócie wyniki badania, przeprowadzonego przez producenta butelkomatów, firmę Tomra.

Firma zbadała, co myślą o systemie kaucyjnym konsumenci z aż siedmiu europejskich krajów, które, w odróżnieniu od Polski, systemy kaucyjne już wdrożyły. Po przepytaniu mieszkańców Słowacji, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Niemiec i Holandii – wyniki badania są bardzo obiecujące. Aż 93 proc. badanych zwraca co najmniej 90 proc. zużytych, objętych systemem opakowań.

Czytaj więcej

Czarny scenariusz dla producentów napojów. Kary za niewinność

– Dla właścicieli sklepów ważną informacją jest to, że konsument chce przeznaczyć zwróconą kwotę kaucji na zakupy w tym samym sklepie, w którym ją otrzymał. Zdeklarowało to aż 87 proc. badanych – mówi Konrad Robak, Country & Business Development Manager w Tomra Collection Polska.

Co się liczy jeszcze? Bliskość, wygoda zwrotu

Średnio 29 proc. konsumentów ma dwa lub więcej ulubionych sklepów, w których zwracają zużyte opakowania po napojach. Ważna jest bliskość sklepu od domu, na co wskazało 26 proc. respondentów. Duże znaczenie mają wygodne opcje zwrotu, co podkreśla oczywiście autor badania, firma produkująca butelkomaty – która zaznacza w swoim materiale, że 20 badanych wybiera placówki dla butelkomatów.

Patrząc na te wyniki badań, zaskakujące jest, że sklepy w Polsce tak się bronią przed uczestniczeniem w systemie kaucyjnym, że sieciom handlowym udało się zmienić minimalną powierzchnię handlową, od której jest obowiązkowy system kaucyjny – ze 100 na 200 m. Powyższe badania wskazują, że system kaucyjny jednak przyciąga klientów do sklepu.

Czytaj więcej

Zamknięty obieg coraz bliżej. Wkrótce większość opakowań do recyklingu

Konsumenci zwracają butelki po napojach głównie ze względu na kwotę kaucji, wykazało badanie, ale na kolejnych miejscach stoją takie powody jak troska o środowisko, o porządek w domu i na świecie, czyli ograniczenie ilości śmieci. I mają apetyt na więcej – dwie trzecie (66 proc.) respondentów chciałoby rozszerzyć obecny system o kolejny rodzaj opakowań. Połowa korzystać z wygodniejszych recyklomatów, do których mogliby wrzucać kilka opakowań jednocześnie, przy czym wskaźnik ten jest jeszcze wyższy w Szwecji (66 proc.), Norwegii (65 proc.) i Niemczech (51 proc.). Wysoko punktowana byłaby też elektroniczna wypłata, 36 proc. chciałoby otrzymać zwrot kaucji na kartę lojalnościową lub aplikację, a 31 proc. chciało otrzymać cyfrowy bon zamiast papierowego.

Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem ankiet online w Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Niemczech, Holandii i Słowacji w listopadzie 2022 roku. Na każdym rynku przebadano 1000 konsumentów w wieku 18-70 lat, zwracających pojemniki po napojach co najmniej co drugi miesiąc.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne