W ciągu 2022 roku koszt budowy zakładów akumulatorów litowo-jonowych w obwodzie kaliningradzkim urósł dwukrotnie do 51 mld rubli (3,2 mld zł). Zakłady mają stanąć na terenie zamrożonej budowy elektrowni jądrowej Bałtycka i być gotowe w 2025 roku.
Jak dowiedział się Kommersant, budowa gigantycznej fabryki może kosztować 51 mld rubli (3,2 mld zł), z czego 19 mld rubli to państwowe fundusze korporacyjne, a 27 mld rubli to kredyt. Analitycy zwracają uwagę, że nakłady inwestycyjne na podobne gigafabryki za granicą są dużo niższe.
Rosatom tłumaczy, że fabryka powstaje od podstaw i nie ma odpowiedników w kraju, a jej cena obejmuje koszt budowy infrastruktury i własnego centrum badawczo-rozwojowego.
Czytaj więcej
Od dziś, 5 grudnia, rosyjska ropa nie dotrze do obwodu kaliningradzkiego tranzytem przez Litwę. T...
To jednak nie do końca prawda. Obecnie na świecie jest około 50 wielkich fabryk akumulatorów do pojazdów elektrycznych, a ponad 60 jest w budowie, mówi Aleksiej Martynuszkin z Vygon Consulting. Koszty budowy wahają się od 40 do ponad 100 mln dol. za GWh rocznie, w zależności od wielkości i lokalizacji. W wypadku Kaliningradu jest to dziś 184 mln dolarów za 1 GWh, jeśli mówimy o inwestycjach tylko w linię 4 GWh – zauważa Dmitrij Babański z SBS Consulting.