Akumulatory zamiast atomówki. Nowa budowa Rosatomu w Kaliningradzie

Przy granicy z Polską powstanie największa (i jedyna) w Rosji fabryka baterii do aut elektrycznych. Zbuduje ją koncern Rosatom w miejscu, gdzie miał zbudować siłownię jądrową. Koszt inwestycji jest dwa razy wyższy od podobnych za granicą.

Publikacja: 31.01.2023 13:19

Akumulatory zamiast atomówki. Nowa budowa Rosatomu w Kaliningradzie

Foto: Adobe Stock

W ciągu 2022 roku koszt budowy zakładów akumulatorów litowo-jonowych w obwodzie kaliningradzkim urósł dwukrotnie do 51 mld rubli (3,2 mld zł). Zakłady mają stanąć na terenie zamrożonej budowy elektrowni jądrowej Bałtycka i być gotowe w 2025 roku.

Jak dowiedział się Kommersant, budowa gigantycznej fabryki może kosztować 51 mld rubli (3,2 mld zł), z czego 19 mld rubli to państwowe fundusze korporacyjne, a 27 mld rubli to kredyt. Analitycy zwracają uwagę, że nakłady inwestycyjne na podobne gigafabryki za granicą są dużo niższe.

Rosatom tłumaczy, że fabryka powstaje od podstaw i nie ma odpowiedników w kraju, a jej cena obejmuje koszt budowy infrastruktury i własnego centrum badawczo-rozwojowego.

Czytaj więcej

Kaliningrad odcięty od ropy z Rosji

To jednak nie do końca prawda. Obecnie na świecie jest około 50 wielkich fabryk akumulatorów do pojazdów elektrycznych, a ponad 60 jest w budowie, mówi Aleksiej Martynuszkin z Vygon Consulting. Koszty budowy wahają się od 40 do ponad 100 mln dol. za GWh rocznie, w zależności od wielkości i lokalizacji. W wypadku Kaliningradu jest to dziś 184 mln dolarów za 1 GWh, jeśli mówimy o inwestycjach tylko w linię 4 GWh – zauważa Dmitrij Babański z SBS Consulting.

Dla porównania, LG planuje zbudować fabrykę w USA o mocy 11 GWh za 1,3 miliarda dolarów, czyli około 50 proc. taniej koszt jednostkowy obiektu w Kaliningradzie. Babański uważa, że wyższe koszty kapitałowe rosyjskiego zakładu mogą być związane m.in. ze spadkiem dostępności i wzrostem kosztów niezbędnego zaawansowanego sprzętu dla rosyjskich firm, bardziej skomplikowaną logistyką i możliwymi szokami kursowymi czyli skutkami sankcji.

Budowę realizuje spółka Renera (część TVEL - spółki córki Rosatomu) na terenie zamrożonej dekadę temu innej gigantycznej inwestycji - Bałtyckiej Elektrowni Jądrowej usytuowanej 10 km od granicy z Litwą. Uruchomienie zakładu spodziewane jest jesienią 2025 roku.

Partnerem technologicznym jest południowokoreański Enertech. Tutaj jest największy znak zapytania - czy sankcje nie wymuszą na Koreańczykach wycofania się z projektu?

Wydajność zakładów w pierwszym etapie wyniesie 4 GWh rocznie (około 50 tysięcy pojazdów elektrycznych) z możliwością rozbudowy do 14 GWh. Rosatom planuje produkcję akumulatorów do pojazdów elektrycznych i miejskiego transportu elektrycznego. Korporacja ma umowę z producentem samochodów Avtotor, który ma w obwodzie kaliningradzkim montownie i wczoraj uruchomił montaż samochodów chińskich.

Rosatom spodziewa się sprzedać w Rosji akumulatory o pojemności 690 MWh w latach 2023-2025 i 3,75 GWh w 2030 r. Rosjanie liczą na eksport całych systemów magazynowania energii (w ich skład wchodzą nie tylko baterie ale też inwertor i system sterowania). Rosatom spodziewa się zarobić na eksporcie w 2023 i 2024 roku ok. 21 mln dol. rocznie, w 2025 – 29 mln dol., a w 2030 – 107 mln dol.

Kto miałby kupować rosyjskie akumulatory - nie wiadomo.

W ciągu 2022 roku koszt budowy zakładów akumulatorów litowo-jonowych w obwodzie kaliningradzkim urósł dwukrotnie do 51 mld rubli (3,2 mld zł). Zakłady mają stanąć na terenie zamrożonej budowy elektrowni jądrowej Bałtycka i być gotowe w 2025 roku.

Jak dowiedział się Kommersant, budowa gigantycznej fabryki może kosztować 51 mld rubli (3,2 mld zł), z czego 19 mld rubli to państwowe fundusze korporacyjne, a 27 mld rubli to kredyt. Analitycy zwracają uwagę, że nakłady inwestycyjne na podobne gigafabryki za granicą są dużo niższe.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Sukces „Wybierz Francję”. Koncerny deklarują łącznie 16 mld dolarów inwestycji
Biznes
Firmy z Litwy wysyłały do Rosji mikrochipy wykorzystywane w rakietach
Biznes
Wracają śnięte ryby, rząd śpi
Biznes
Ostatnia posiadłość w Arktyce wystawiona na sprzedaż. Cena astronomiczna
Biznes
Koniec niemieckiego raju? Hiszpańskie wyspy mówią dość pijackim imprezom