Raport „Międzynarodowy Barometr Innowacji 2023” powstał w oparciu o badania przeprowadzone wśród właścicieli firm i kadry zarządzającej w 17 krajach świata. Jego autorem jest firma konsultingową Ayming. W tej edycji badania jego twórcy zapytali firmy nie tylko o ich plany w dziedzinie badań i rozwoju, ale również – o wpływ, jaki na ich funkcjonowanie wywiera kryzys energetyczny.
Szukając sposób na zmniejszenie kosztów związanych ze wzrostem cen energii, polskie firmy najczęściej planują przejście na alternatywne źródła energii. Tę metodę wskazało aż (41,4 proc. ankietowanych (średnia dla wszystkich krajów to 33,2 proc.). Blisko 40 proc. przedsiębiorstw planuje działania mające na celu zwiększenie efektywności energetycznej (średnia dla wszystkich 17 krajów – 44 proc.). Z kolei poszukiwanie alternatywnych surowców (materiałów) miało 34,5 proc. wskazań.
Wśród innych sposobów w wprowadzenia oszczędności w związku ze wzrostem cen energii polskie firmy wskazywały kolejno na: wycofywanie produktów zależnych od dostaw ropy i gazu (29,3 proc.) oraz na wprowadzanie zmian na poziomie operacyjno-logistycznym (blisko 26 proc.). Po 19 proc. wskazań miały zmiany idące w kierunku poszukiwania lokalnych źródeł dostaw oraz wprowadzanie zmian w procesach produkcyjnych.
Analizując dane dotyczące wszystkich badanych krajów, okazuje się, że o wprowadzeniu radykalnych zmian w sposobie funkcjonowania swoich biznesów w związku z kryzysem energetycznym najczęściej mówią firmy z branży farmaceutycznej (36 proc.), motoryzacyjnej (35 proc.) oraz energetycznej i finansowej (29 proc.).
Autorzy raportu „Międzynarodowy Barometr Innowacji 2023” wskazują, że choć kryzys energetyczny niesie ze sobą wiele ryzyk, może być też skutecznym motywatorem do wprowadzania innowacji. I w Polsce, i na świecie.