Jak nadgonić wyniki sprzedaży smartfonów

Po słabym pierwszym kwartale drugi przyniósł operatorom lepsze rezultaty sprzedaży telefonów.

Publikacja: 11.08.2022 03:00

Jak nadgonić wyniki sprzedaży smartfonów

Foto: Adobe Stock

Po słabszym pierwszym kwartale operatorzy telekomunikacyjni nadganiają sprzedaż smartfonów. – W I półroczu br. sprzedaliśmy około 550 tys. sztuk – mówi „Rzeczpospolitej” w odpowiedzi na nasze pytania Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska. Według niego to nadal nieco mniej niż w pierwszym półroczu 2021.

Jabczyński nie ujawnia, ile słuchawek telekom sprzedał w poszczególnych kwartałach minionego półrocza, ale po przychodach firmy widać, że okres kwiecień–czerwiec był pod tym względem dużo lepszy. O ile w I kwartale br. przychody Orange Polska ze sprzedaży urządzeń spadły o ponad 3 proc., o tyle w II kwartale były wyższe niż przed rokiem o około 10 proc.

To nie oznacza, że tak wahała się egzemplarzowa sprzedaż smartfonów, ale sugeruje, że była w drugim kwartale jednak wyższa niż przed rokiem. Jak pisaliśmy, według nieoficjalnych danych rynkowych obroty z tytułu sprzedaży smartfonów rosną za sprawą wyższej średniej ceny jednostkowej takich urządzeń.

Aby Orange Polska sprzedał w tym roku tyle aparatów co w 2021 r., dwa kolejne kwartały muszą być sporo lepsze. W minionym roku operator znalazł nabywców na prawie 1,32 mln słuchawek. Sprzedaż z I półrocza br. odpowiada za około 42 proc. tej puli.

– Nie widzimy, żeby zainteresowanie klientów smartfonami malało i odnosi się to do wszystkich półek cenowych. Jeśli chodzi o smartfony odnawiane, nie jest to obecne bardzo istotny udział, natomiast rok do roku odsetek takich urządzeń w całości sprzedaży wzrósł o połowę i widzimy tu dalszy potencjał – odpowiedział na nasze pozostałe pytania Jabczyński.

Analitycy z biur maklerskich są zdania, że w przypadku Grupy Cyfrowy Polsat, właściciela sieci Plus, w wynikach za drugi kwartał zobaczymy jeszcze większy wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego niż w Orange Polska.

Konrad Księżopolski, szef analityków w Haitong Banku, sądzi, że Plus mógł sprzedać w II kwartale br. urządzenia za 403 mln zł, o 15 proc. więcej niż w II kw. 2021 r.

Księżopolski argumentuje, że rok temu ruch w galeriach handlowych, gdzie operatorzy komórkowi mają salony, był z powodu pandemii ograniczony, a dodatkowo dystrybutorzy mieli kłopoty z zatowarowaniem z powodu zerwanych łańcuchów dostaw.

Do tego dochodzi wspomniana jednostkowa cena telefonu. Rośnie ona za sprawą zmian technologicznych, krążącego nadal widma niedoboru komponentów i wszędobylskiej inflacji. Prowadzone przez sprzedawców i producentów kampanie promocyjne mają mniejszą siłę rażenia.

Po słabszym pierwszym kwartale operatorzy telekomunikacyjni nadganiają sprzedaż smartfonów. – W I półroczu br. sprzedaliśmy około 550 tys. sztuk – mówi „Rzeczpospolitej” w odpowiedzi na nasze pytania Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska. Według niego to nadal nieco mniej niż w pierwszym półroczu 2021.

Jabczyński nie ujawnia, ile słuchawek telekom sprzedał w poszczególnych kwartałach minionego półrocza, ale po przychodach firmy widać, że okres kwiecień–czerwiec był pod tym względem dużo lepszy. O ile w I kwartale br. przychody Orange Polska ze sprzedaży urządzeń spadły o ponad 3 proc., o tyle w II kwartale były wyższe niż przed rokiem o około 10 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów