Reklama

Stopy i brak aut dołują leasing. Długoterminowy wynajem zdobywa rynek

Firmy leasingowe sfinansowały w pierwszej połowie 2022 r. aktywa o wartości 42 mld zł. To o 2,8 proc. mniej niż przed rokiem. Wynajem długoterminowy aut zdobywa rynek.

Publikacja: 27.07.2022 21:00

Stopy i brak aut dołują leasing. Długoterminowy wynajem zdobywa rynek

Foto: Adobe Stock

Zeszły rok był dla branży leasingowej w Polsce rekordowy. Firmy leasingowe udzieliły wtedy łącznego finansowania w wysokości 88 mld zł. To oznaczało wzrost aż o 30,7 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym, gdy branżę mocno poturbowała pandemia. Branża z optymizmem patrzyła na 2022 r., spodziewała się wzrostu o ponad 10 proc. Życie jednak zweryfikowało te plany.

Źródła problemów

Już pierwszy kwartał przyniósł spadek finansowania o 2,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku. W drugim kwartale ten spadek był jeszcze głębszy – 3,3 proc. W efekcie pierwsze półrocze 2022 r. zamknęło się spadkiem finansowania o 2,8 proc., z 42,8 mld zł w pierwszej połowie roku 2021 do 41,6 mld zł.

- Zmagaliśmy się z problemami od strony podażowej – tłumaczył w środę w czasie prezentacji wyników branży Paweł Pach, przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu. Chodzi o kłopoty z dostępnością pojazdów lekkich, czyli przede wszystkim samochodów osobowych, które stanowią największą część aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Tych od czasu pandemii, zerwania łańcuchów dostaw i zakłóceń z produkcją podzespołów, zwłaszcza półprzewodników, ciągle na rynku brakuje.

– Do tego doszły trudności od strony popytowej, związane z wysokimi stopami procentowymi, a także z szybko rosnącymi cenami aktywów – mówił Paweł Pach. – Przedsiębiorcy obserwują rosnące ceny aktywów i przybierają postawę wyczekującą – dodał.

Reklama
Reklama

Te dodatkowe turbulencje związane są przede wszystkim z inflacją, a także napaścią Rosji na Ukrainę. - W tej sytuacji wynik naszej branży wydaje się stabilny – stwierdził przewodniczący Rady ZPL.

W pierwszej połowie roku, przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mają 42,6 proc. rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (29,4 proc. rynku). W ciągu ostatniego roku zmieniła się struktura rynku. Zyskało finansowanie maszyn i innych urządzeń, kosztem pojazdów lekkich. Inne aktywa: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy mają 4,3 proc. rynku, a nieruchomości – 0,6 proc.

– Najbliższy rok będzie trudny dla leasingu, jeżeli chodzi o otoczenie makroekonomiczne. Stopy procentowe, które stanowią o koszcie leasingu, pozostaną wysokie, a zainteresowanie aktywnością inwestycyjną firm w warunkach pełnych stanów magazynowych firm i silnego hamowania strony popytowej gospodarki niskie – skomentował Wojciech Matysiak z Departamentu Analiz Ekonomicznych PKO Banku Polskiego.

ZPL spodziewa się, że ten rok branża zamknie spadkiem na poziomie -4,5 proc. Obecne kłopoty podażowe i popytowe mają się utrzymywać także w przyszłym roku. A poprawa oczekiwana jest w 2024 r.

Wynajem rośnie w siłę

Kłopoty podażowe nie omijają także wynajmu długoterminowego i Rent a Car. Poziom zakupu aut przez tę branżę w pierwszej połowie 2022 r. był o 2,5 proc. niższy, niż przed rokiem. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wskazuje jednak, że w przypadku aut nabywanych w klasycznym leasingu, kredycie, czy ze środków własnych spadek był znacznie większy i wyniósł 18,9 proc. r./r.

– Z tego powodu udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm kształtował się w pierwszym półroczu 2022 r. na poziomie 28,9 proc., co oznacza, że branża ustanowiła tu nowy rekord – mówił Robert Antczak, prezes PZWLP.

Reklama
Reklama

Flota aut w wynajmie długoterminowym liczy 197 tys.

Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama