Reklama
Rozwiń
Reklama

Wyścig z dźwiękiem i pieniędzmi

Nad wskrzeszeniem pasażerskich lotów ponaddźwiękowych pracuje firma Boom z Denver.

Publikacja: 16.05.2016 21:00

Wyścig z dźwiękiem i pieniędzmi

Foto: Rzeczpospolita

W odróżnieniu od wycofanych w 2003 r. concorde'ów, imponujących, ale zaporowo drogich (bilet w dwie strony przez Atlantyk kosztował ok. 20 tys. dol.), nowe maszyny miałyby trafić do (prawie) masowego użytku.

Zaprezentowany projekt przewiduje, że na pokładzie znajdzie się 40 miejsc. Prędkość przelotowa osiągać ma 2300 km/h, co znaczy, że podróż z Nowego Jorku do Londynu trwałaby 3 godz. i 24 min. A bilet w obie strony na tej trasie ma kosztować 5 tys. dol.

– Chcemy stworzyć samolot pasażerski, który gwarantowałby możliwość najszybszego przelotu w historii w cenie biletu klasy biznes – mówi Blake Scholl, 35-letni założyciel firmy Boom Technology, która konstruuje maszynę.

Jest przedsiębiorcą z Doliny Krzemowej, jego poprzednią spółkę kupił za duże pieniądze Groupon. Scholl (zarazem pilot amator z dziesięcioletnim doświadczeniem) postanowił zainwestować je w przełomowy projekt lotniczy, ściągając grupę specjalistów z doświadczeniem w tej branży.

Według inżynierów firmy najnowsze materiały i technologie umożliwiają stworzenie bardziej opłacalnego następcy Concorde'a.

Reklama
Reklama

Do jego budowy Boom zamierza wykorzystać włókno węglowe zamiast aluminium, dzięki czemu konstrukcja będzie lżejsza, umożliwiając rozwinięcie większej prędkości. Oprogramowanie pozwala na przeprowadzanie dziennie milionów symulacji, sprawdzających projekty, w miejsce wielomiesięcznych testów w tunelach aerodynamicznych. A te wykazują jakoby, że nowy samolot będzie cichszy oraz o 30 proc. wydajniejszy od concorde'a.

Według Richarda Aboulafii, konsultanta ds. lotnictwa w Teal Group, Boom ma szanse. – 40 miejsc pasażerskich to intrygujący pomysł – twierdzi. – Możliwe, że znalazłaby się wystarczająca grupa klientów oraz odpowiednie trasy, uzasadniające powstanie takiego samolotu – spekuluje. Bardziej sceptycznie podchodzi jednak do kosztów badań i produkcji.

Na razie aeroplan jest jeszcze w powijakach. Blake Scholl zapowiada pierwszy lot testowy na przyszły rok.

Czy ponaddźwiękowe lotnictwo pasażerskie ma sens? – cały tekst w majowym numerze „Bloomberg Businessweek Polska"

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama