Wyścig z dźwiękiem i pieniędzmi

Nad wskrzeszeniem pasażerskich lotów ponaddźwiękowych pracuje firma Boom z Denver.

Publikacja: 16.05.2016 21:00

Wyścig z dźwiękiem i pieniędzmi

Foto: Rzeczpospolita

W odróżnieniu od wycofanych w 2003 r. concorde'ów, imponujących, ale zaporowo drogich (bilet w dwie strony przez Atlantyk kosztował ok. 20 tys. dol.), nowe maszyny miałyby trafić do (prawie) masowego użytku.

Zaprezentowany projekt przewiduje, że na pokładzie znajdzie się 40 miejsc. Prędkość przelotowa osiągać ma 2300 km/h, co znaczy, że podróż z Nowego Jorku do Londynu trwałaby 3 godz. i 24 min. A bilet w obie strony na tej trasie ma kosztować 5 tys. dol.

– Chcemy stworzyć samolot pasażerski, który gwarantowałby możliwość najszybszego przelotu w historii w cenie biletu klasy biznes – mówi Blake Scholl, 35-letni założyciel firmy Boom Technology, która konstruuje maszynę.

Jest przedsiębiorcą z Doliny Krzemowej, jego poprzednią spółkę kupił za duże pieniądze Groupon. Scholl (zarazem pilot amator z dziesięcioletnim doświadczeniem) postanowił zainwestować je w przełomowy projekt lotniczy, ściągając grupę specjalistów z doświadczeniem w tej branży.

Według inżynierów firmy najnowsze materiały i technologie umożliwiają stworzenie bardziej opłacalnego następcy Concorde'a.

Do jego budowy Boom zamierza wykorzystać włókno węglowe zamiast aluminium, dzięki czemu konstrukcja będzie lżejsza, umożliwiając rozwinięcie większej prędkości. Oprogramowanie pozwala na przeprowadzanie dziennie milionów symulacji, sprawdzających projekty, w miejsce wielomiesięcznych testów w tunelach aerodynamicznych. A te wykazują jakoby, że nowy samolot będzie cichszy oraz o 30 proc. wydajniejszy od concorde'a.

Według Richarda Aboulafii, konsultanta ds. lotnictwa w Teal Group, Boom ma szanse. – 40 miejsc pasażerskich to intrygujący pomysł – twierdzi. – Możliwe, że znalazłaby się wystarczająca grupa klientów oraz odpowiednie trasy, uzasadniające powstanie takiego samolotu – spekuluje. Bardziej sceptycznie podchodzi jednak do kosztów badań i produkcji.

Na razie aeroplan jest jeszcze w powijakach. Blake Scholl zapowiada pierwszy lot testowy na przyszły rok.

Czy ponaddźwiękowe lotnictwo pasażerskie ma sens? – cały tekst w majowym numerze „Bloomberg Businessweek Polska"

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni