Achmetow, który obiecał pomóc w odbudowie Ukrainy po wojnie, podobnie jak rosyjscy oligarchowie część swojej fortuny wydawał na takie zbytki jak superjacht, który właśnie buduje mu jedna z niemieckich stoczni. Jacht, obecnie znany pod kryptonimem Luminance, po ukończeniu może znaleźć się wśród 10 największych superjachtów na świecie. Prawie połowa z nich należy do rosyjskich magnatów biznesowych. Pod względem tonażu, 475-metrowy luksusowy statek może zbliżyć się do wielkości Moskwy, rosyjskiego krążownika marynarki wojennej, który według ukraińskich wojskowych zatonął w zeszłym miesiącu na Morzu Czarnym – pisze „The New York Times”.

Teraz Achmetow rozważa sprzedaż jachtu jeszcze przed jego ukończeniem. „Biorąc pod uwagę obecne okoliczności, rozważamy jego ewentualną sprzedaż” – powiedział w oświadczeniu Jock Mendoza-Wilson, dyrektor ds. stosunków międzynarodowych firmy Achmetowa, System Capital Management. „New York Times” jako pierwszy napisał, że Luminance powstaje na zamówienie ukraińskiego miliardera.

Od aneksji Krymu przez Rosję w 2014 roku i poparcia przez nią ruchu separatystycznego na wschodzie Ukrainy, Achmetow zdystansował się od swojej prorosyjskiej przeszłości, która obejmowała wsparcie finansowe dla wspieranego przez Kreml i skorumpowanego byłego prezydenta Ukrainy Wiktora Janukowycza.

Jacht Luminance buduje Lürssen, niemiecka firma, która również zbudowała Szeherezadę, superjacht wart 700 mln dolarów, który według amerykańskich urzędników jest powiązany z rosyjskim prezydentem Władimirem Putinem. Włoskie władze ogłosiły w tym miesiącu, że skonfiskowały ten jacht. Oba statki mają również tego samego kierownika budowy, Imperial Yachts, firmę z siedzibą w Monako, która liczy wielu rosyjskich oligarchów jako klientów. Według gazety sprzedaż niedokończonego jachtu będzie ostatecznym odcięciem się Achmetowa od prorosyjskich sympatii.

Czytaj więcej

Najbogatszy Ukrainiec: Zwyciężymy w Mariupolu, nasze zakłady ruszą

Achmetow podpisał kontrakt na budowę jachtu w 2018 roku. Prace trwały także po rosyjskiej inwazji pod koniec lutego. Sam Achmetow po 24 lutego nie opuścił Ukrainy, a prace nadzorowali jego krewni – wynika z anonimowych informacji amerykańskiego dziennika.

Nie jest jasne, w jaki sposób Rinat Achmetow mógłby sprzedać statek, który jest jeszcze w budowie, czy wycofać się z podpisanego przez siebie kontraktu. Jednak osoba pracująca nad projektem Luminance, zachowując anonimowość, powiedziała dziennikarzom, że najlepszym momentem na sprzedaż może być moment, w którym statek jest już gotowy do dostarczenia, ponieważ potencjalny nabywca mógłby przejąć w posiadanie całkowicie nieużywany jacht bez kłopotów związanych z negocjowaniem kontraktów i latami oczekiwania na budowę jednostki. Według szacunków branżowych statek zostanie ukończony w przyszłym roku.

Należący do ukraińskiego miliardera holding System Capital Management kontroluje spółki z wielu branż, w tym stacje telewizyjne, farmy wiatrowe, sieci elektryczne, zakłady chemiczne oraz słynną obecnie hutę Azovstal w Mariupolu. Majątek Rinata Achmetowa jest szacowany na 7,6 mld dolarów według raportu magazynu „Forbes” z 2021 roku.

Czytaj więcej

Najbogatszy Ukrainiec Rinat Achmetow obiecuje odbudowę Mariupola
Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Zgłoś swój projekt w konkursie dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ