Achmetow, który obiecał pomóc w odbudowie Ukrainy po wojnie, podobnie jak rosyjscy oligarchowie część swojej fortuny wydawał na takie zbytki jak superjacht, który właśnie buduje mu jedna z niemieckich stoczni. Jacht, obecnie znany pod kryptonimem Luminance, po ukończeniu może znaleźć się wśród 10 największych superjachtów na świecie. Prawie połowa z nich należy do rosyjskich magnatów biznesowych. Pod względem tonażu, 475-metrowy luksusowy statek może zbliżyć się do wielkości Moskwy, rosyjskiego krążownika marynarki wojennej, który według ukraińskich wojskowych zatonął w zeszłym miesiącu na Morzu Czarnym – pisze „The New York Times”.
Teraz Achmetow rozważa sprzedaż jachtu jeszcze przed jego ukończeniem. „Biorąc pod uwagę obecne okoliczności, rozważamy jego ewentualną sprzedaż” – powiedział w oświadczeniu Jock Mendoza-Wilson, dyrektor ds. stosunków międzynarodowych firmy Achmetowa, System Capital Management. „New York Times” jako pierwszy napisał, że Luminance powstaje na zamówienie ukraińskiego miliardera.
Od aneksji Krymu przez Rosję w 2014 roku i poparcia przez nią ruchu separatystycznego na wschodzie Ukrainy, Achmetow zdystansował się od swojej prorosyjskiej przeszłości, która obejmowała wsparcie finansowe dla wspieranego przez Kreml i skorumpowanego byłego prezydenta Ukrainy Wiktora Janukowycza.
Jacht Luminance buduje Lürssen, niemiecka firma, która również zbudowała Szeherezadę, superjacht wart 700 mln dolarów, który według amerykańskich urzędników jest powiązany z rosyjskim prezydentem Władimirem Putinem. Włoskie władze ogłosiły w tym miesiącu, że skonfiskowały ten jacht. Oba statki mają również tego samego kierownika budowy, Imperial Yachts, firmę z siedzibą w Monako, która liczy wielu rosyjskich oligarchów jako klientów. Według gazety sprzedaż niedokończonego jachtu będzie ostatecznym odcięciem się Achmetowa od prorosyjskich sympatii.
Czytaj więcej
Grupa Metinvest najbogatszego Ukraińca Rinata Achmetowa nie będzie działać na kontrolowanych przez Rosjan obszarach. Firma wierzy, że Mariupol – gdzie ma dwie największe huty – pozostanie przy Ukrainie.
Achmetow podpisał kontrakt na budowę jachtu w 2018 roku. Prace trwały także po rosyjskiej inwazji pod koniec lutego. Sam Achmetow po 24 lutego nie opuścił Ukrainy, a prace nadzorowali jego krewni – wynika z anonimowych informacji amerykańskiego dziennika.
Nie jest jasne, w jaki sposób Rinat Achmetow mógłby sprzedać statek, który jest jeszcze w budowie, czy wycofać się z podpisanego przez siebie kontraktu. Jednak osoba pracująca nad projektem Luminance, zachowując anonimowość, powiedziała dziennikarzom, że najlepszym momentem na sprzedaż może być moment, w którym statek jest już gotowy do dostarczenia, ponieważ potencjalny nabywca mógłby przejąć w posiadanie całkowicie nieużywany jacht bez kłopotów związanych z negocjowaniem kontraktów i latami oczekiwania na budowę jednostki. Według szacunków branżowych statek zostanie ukończony w przyszłym roku.
Należący do ukraińskiego miliardera holding System Capital Management kontroluje spółki z wielu branż, w tym stacje telewizyjne, farmy wiatrowe, sieci elektryczne, zakłady chemiczne oraz słynną obecnie hutę Azovstal w Mariupolu. Majątek Rinata Achmetowa jest szacowany na 7,6 mld dolarów według raportu magazynu „Forbes” z 2021 roku.
Czytaj więcej
Rinat Achmetow obiecał pomoc w odbudowie zniszczonego Mariupola. Biznesmen jest właścicielem dwóch olbrzymich hut w tym mieście. Zapowiedział, że po zakończeniu wojny ponownie będą one konkurować na całym świecie.
Zgłoś swój projekt w konkursie dla startupów i innowacyjnych firm