Reklama

Ekoenergetyka Polska z fabryką ładowarek w USA

W grze jest kilka lokalizacji, ale spółka jeszcze nie podjęła ostatecznej decyzji.

Publikacja: 12.05.2022 20:43

Ekoenergetyka Polska z fabryką ładowarek w USA

Ekoenergetyka

Foto: Ekoenergetyka

Zakład będzie podobny do rozbudowywanej właśnie fabryki w Zielonej Górze, ale bez części badawczej.

– Musimy starannie się przygotować, zdobyć wszystkie homologacje i zgody oraz wziąć pod uwagę ustawę Buy American, która zmusza nas do zastosowania wysokiego udziału lokalnych komponentów. Kluczowe elementy oraz technologie będą pochodziły z Polski, pozostałe podzespoły będą wytwarzane w USA – ocenia współzałożyciel firmy i prezes jej zarządu Bartosz Kubik.

Spółka eksportuje 80 proc. produkcji. – W dziesięciu krajach Europy rozbudowujemy sieć dystrybucji, z własnymi oddziałami i handlowcami, którzy dotrą do indywidualnych, dużych odbiorców – opisuje prezes spółki. 

Produkcja urządzeń odbywa się we wspomnianej fabryce w Zielonej Górze. Powstaje tam 3 tys. ładowarek rocznie, za dwa lata będzie to 10 tys., a za cztery–pięć lat – 50 tys. – Hamuje nas płytkość rynku dostawców i ograniczona dostępność komponentów. Chcemy zapewnić we własnym zakresie dostawy najważniejszych. Od kilku lat inwestujemy w fabryki i prowadzimy opracowanie technologii produkcji przekształtników energoelektronicznych. W 2023 r. ruszymy z ich wytwarzaniem. Od początku działalności mamy własne oprogramowanie. Własne będą także obudowy. Zastanawiamy się nad produkcją złącz – tłumaczy, podkreślając dobrą sytuację finansową.

To pomoże spółce umocnić się na wielomiliardowym europejskim rynku. – Mamy ponad 20-proc. udział, a w przypadku ładowarek do autobusów – w granicach 35–40 proc. – szacuje Kubik.

Reklama
Reklama

Konkurentami są ABB, Siemens oraz krajowy Medcom. Celem zarządu Ekoenergetyki jest stać się światowym graczem numer jeden w tym segmencie rynku elektromobilności. Ekoenergetyka Polska zatrudnia 650 osób i wkrótce dobije tysiąca. – Najbardziej powiększamy personel działów produkcyjnych, handlowych i administracyjnych – mówi prezes.

Bruksela przewiduje do 2030 r. 15-krotny wzrost liczby ładowarek w stosunku do stanu obecnego. Analitycy McKinsey szacują, że liczba urządzeń w USA wzrośnie w tym czasie 20-krotnie. Tylko na tych rynkach nakłady na infrastrukturę szybkiego ładowania mogą przekroczyć łącznie 200 mld euro.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama