Polskie firmy liczą na udział w odbudowie Ukrainy, ale boją się skutków wojny

Chociaż małe i średnie firmy liczą na udział Polski w odbudowie Ukrainy, to większość z nich ma silne obawy przed skutkami wojny.

Publikacja: 14.04.2022 21:00

Polskie firmy liczą na udział w odbudowie Ukrainy, ale boją się skutków wojny

Foto: Adobe Stock

Wzrost cen energii, surowców i półproduktów, rosnąca inflacji, a także podwyżki stóp procentowych to najczęściej wskazywane przez przedsiębiorców z sektora MŚP negatywne konsekwencje rosyjskiej agresji na Ukrainę. 95 proc. z nich ocenia, że wojna wpłynie na polską gospodarkę. I będzie to głównie negatywny wpływ, którego obawia się prawie ośmiu na dziesięciu uczestników badania przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Co czwarty przedsiębiorca przewiduje jednak, że ten efekt będzie zarówno negatywny, jak i pozytywny.

Optymiści w handlu

Wyniki badania, które w marcu tego roku objęło 320 właścicieli firm z sektora MŚP – a które „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza – dowodzą, że przedsiębiorcy mają mniej obaw o negatywny wpływ wojny w Ukrainie na swoją firmę. Wyłącznie negatywne efekty konfliktu przewiduje 38 proc. ankietowanych, a co piąty ocenia, że będzie on miał zarówno negatywne, jak i pozytywne skutki.

Czytaj więcej

Konsumenci sparaliżowani strachem. Największy pesymizm od dwóch dekad

Jak zwraca uwagę Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów BIG, przedsiębiorcom z sektora MŚP towarzyszy duża niepewność. Aż 31 proc. badanych nie potrafiło w marcu określić, jakie będą konsekwencje wojny dla ich biznesu. Natomiast w ocenie wpływu wojny na całą polską gospodarkę tylko 5 proc. nie miało zdania. A pozostali wyliczali przede wszystkim szereg negatywnych konsekwencji konfliktu, na czele ze wzrostem cen energii, którego obawia się ponad trzy czwarte ankietowanych.

Do wzrostu cen surowców, produktów, a także inflacji (z czym liczy się siedmiu na dziesięciu przedsiębiorców z sektora MŚP) mogą przyczynić się również działania samych firm. Chcąc bowiem zminimalizować negatywny wpływ wojny na swoją firmę, prawie 43 proc. badanych zamierza podnieść ceny produktów i usług. Prawie taka sama grupa przedsiębiorców z sektora MŚP będzie zaś ograniczać wydatki.

Jak zwracają uwagę eksperci KRD BIG, im większa firma, tym jest w stanie dostrzec więcej szans w obecnej sytuacji. Jedną z tych szans może być np. wyraźny wzrost liczby potencjalnych klientów związany z napływem ponad 2,7 mln uchodźców. Nic więc dziwnego, że najwięcej pozytywów w obecnej sytuacji widzą firmy handlowe – ponad połowa z nich przewiduje wzrost konsumpcji i zwiększone zapotrzebowanie na produkty dla kobiet i dzieci.

Bariera niepewności

Biznes liczy też na odbicie gospodarcze po zakończeniu wojny; 70 proc. uczestników badania KRD BIG wierzy, że Polacy będą mieć znaczący udział w powojennej odbudowie Ukrainy. Liczą na to prawie wszystkie firmy transportowe i produkcyjne. Wśród firm budowlanych – tylko dwie piąte. Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy wiąże to z faktem, że spora część zatrudnionych w budownictwie Ukraińców wróciła do kraju, by walczyć o wolność.

Przedsiębiorcy branży budowlanej, których mocno też dotyka wzrost inflacji i cen energii, najmocniej też odczuwają negatywny wpływ wojny na swój biznes (56 proc.).

Na różnice nastrojów między branżami zwraca też uwagę Katarzyna Dębkowska, szefowa zespołu foresightu gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym (PIE). Co prawda ogólny wskaźnik koniunktury MIK, który PIE oblicza na bazie opinii przedsiębiorców, poprawił się w kwietniu w porównaniu z marcem, ale widać spore różnice w zależności od branży.

Pogorszenie nastrojów widać w kwietniu w usługach i w produkcji, gdzie prawie połowa firm skarży się na zatory płatnicze oraz niedostępność produktów. Ta niedostępność produktów i materiałów doskwiera też 61 proc. firm budowlanych, z których ponad połowa narzeka też na niedobory pracowników. Z kolei w handlu blisko połowa firm zanotowała wzrost sprzedaży. Niezależnie od branży problemem jest niepewność – dla 74 proc. niepewność sytuacji gospodarczej jest dużą barierą w ich działalności.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?