Pierwsza zagraniczna fabryka Jaguara Land Rovera

Producent luksusowych samochodów Jaguar Land Rover otworzył w Brazylii pierwszy własny zagraniczny zakład w ramach inwestycji ogłoszonej przed spadkiem sprzedaży w tym kraju, piątej gospodarce świata.

Publikacja: 16.06.2016 12:36

Grupa należąca do Tata Motors dołączyła do takich rywali jak Volkswagen i General Motors w produkowaniu pojazdów w kraju liczącym 200 mln mieszkańców, aby ominąć wysokie cła importowe i spełnić przepisy o miejscowym wsadzie. JLR ogłosił w 2013 r. plan zainwestowania w Brazylii 240 mln funtów (350 mln dolarów), dokładnie wtedy, gdy na rynku zakończyła się dekada wzrostu na skutek podwyższenia stóp procentowych, spadku zaufania konsumentów i zamętu w polityce.

W bieżącym roku sprzedaż nowych samochodów nie przekroczy 2,1 mln i będzie o prawie połowę mniejsza od szczytu 3,8 mln sztuk w 2012 r. Sprzedaż pojazdów brytyjskiej grupy wzrosła jednak po 5 miesiącach o 11 proc.

— Sektor premium wytrzymał mniej więcej wszystkie zawirowania, więc jego udział w ogólnym rynku zwiększył się, a my byliśmy w stanie zachować naszą pozycję — stwierdził dyrektor ds. projektu brazylijskiego, Julian Hetherington.

Dane organizacji brazylijskich producentów ANFAVEA, które często nie uwzględniają wszystkich liczb z powodu opóźnień w realizacji umów licencyjnych i korekt wnoszących przez strony trzecie, wykazują spadek sprzedaży JLR o 4 proc. po 5 miesiącach. Nadal jednak jest to lepszy wynik od spadku o 27 proc. całego sektora.

Jaguar Land Rover uruchomił pierwszą nie-brytyjską fabrykę w Chinach w 2014 r. w ramach spółki j. v. z marką Chery, zakład pod Rio de Janeiro jest pierwszym należącym w całości do niego. Będą w nim powstawać sportowo-użytkowe Land Rover Discovery Sport i Range Rover Evoque, w tym roku niecałe 10 tys., a docelowo 24 tys. rocznie.

Grupa, która sprzedała w ubiegłym roku na świecie ponad pół miliona samochodów, szybko powiększa gamę modeli i do 2020 r. ma osiągnąć zdolność produkowania miliona sztuk, bo ruszy fabryka na Słowacji.

Brytyjczycy finansują w pełni swe inwestycje bez pomocy firmy matki, w związku z tym zysk brutto w 2015/16 r. zmalał o 40 proc. do 1,6 mld funtów. Przyczynił się też do tego spadek sprzedaży w Chinach.

Grupa należąca do Tata Motors dołączyła do takich rywali jak Volkswagen i General Motors w produkowaniu pojazdów w kraju liczącym 200 mln mieszkańców, aby ominąć wysokie cła importowe i spełnić przepisy o miejscowym wsadzie. JLR ogłosił w 2013 r. plan zainwestowania w Brazylii 240 mln funtów (350 mln dolarów), dokładnie wtedy, gdy na rynku zakończyła się dekada wzrostu na skutek podwyższenia stóp procentowych, spadku zaufania konsumentów i zamętu w polityce.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?