Jednym z najtrudniejszych, ale też najistotniejszych determinantów sukcesu twojej marki na rynkach zagranicznych jest zrozumienie roli języka i tła kulturowego w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Wprowadzenie na nowy rynek usługi lub produktu wymaga opracowania szczegółowej strategii językowej, która będzie także uwzględniała determinanty kulturowe. Wszystkie materiały wychodzące z firmy powinny zostać zaadaptowane, a w niektórych przypadkach nawet przeformułowane w sposób, który najcelniej trafi do nowej grupy odbiorców. Ten właśnie proces, nazywany jest lokalizacją i powinien być on nieodłączną częścią strategii operacyjnej firmy, która wchodzi na zagraniczne rynki.
Osoby odpowiedzialne za zamawianie usług językowych w firmie często nie zdają sobie sprawy, że tłumaczenie dokumentów prawnych i np. tłumaczenie strony internetowej czy bloga, powinny zostać zrobione przez różnych tłumaczy. Każdy z nich powinien posiadać inne umiejętności i doświadczenie na danym polu. I tak naprawdę, taka niewiedza nie jest niczym dziwnym. Obowiązkiem takiej osoby jest po prostu znalezienie odpowiedniego partnera oferującego usługi tłumaczenia i lokalizacji oraz zapoznanie się z całym procesem.
Właściciele firm czy managerowie wyższego szczebla myślą o zagranicznej ekspansji w pewien określony sposób, który najczęściej sprowadza się do aspektów finansowych. Oczywiście szacują ryzyko związane z wejściem na rynki zagraniczne, jednak często w tym szacunkach pomijają tło kulturowe oraz językowe danego kraju. A są to przecież nieodłączone elementy w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Jako osoby pracujące z językiem na co dzień, staramy się edukować naszych klientów w tym zakresie. W ramach tego procesu, organizujemy wydarzenia takie jak konferencja LocWorld, która odbędzie się w czerwcu w Warszawie. W trakcie takiego wydarzenia, klienci końcowi mają okazję nie tylko poznać potencjalnych partnerów biznesowych, ale także zrozumieć cały szereg procesów stojących za globalizacją. — Anna Pietruszka, członek komitetu programowego LocWorld Warsaw 2018 — konferencji na temat tłumaczeń i lokalizacji, skierowanej do właścicieli i kadry zarządzającej firm działających międzynarodowo.
Język biznesu