Pandemia koronawirusa zmieniła diametralnie ludzkie życia: praca zdalna, przykładanie większej uwagi do kwestii zdrowia czy konieczność odnalezienia nowych sposobów spędzania wolnego czasu. Prawdopodobnie część korona-nawyków zostanie pośród społeczeństwa, być może w mniejszym natężeniu, ale przetrwa.
Podobnie też będzie z udziałem rządu w gospodarce, czy szerzej mówiąc jego wielkością, rozumianej jako władzę. Tak przynajmniej mówi efekt zapadki (ang. Ratchet effect) opisywany przez Roberta Higgsa (Higgs, 1987). Hipoteza ta opowiada o zjawisku, które ze względu na naturalną tendencję rozrostu sektora publicznego ma prowadzić do sytuacji, w której podczas trudnych okresów jak wojna, kryzys gospodarczy czy też epidemia, rozmiar rządu się zwiększa. Po jego ustaniu wielkość spada, jednak do stopnia wyższego niż ten sprzed kryzysu.
Niniejszy tekst ma na celu przeanalizowanie, czy Higgs może mieć rację z przewidywaniami co do wzrostu rządu, rozumianego jako wzrost władzy państwowej, które ma nastąpić wskutek pandemii COVID-19 (Higgs i Boudreaux, 2020). W celu zbadania tej hipotezy zostanie omówiona sama filozofia rządu i jego działania, efekt zapadki w przeszłości, dotychczasowe zmiany ekonomiczno-instytucjonalne dotyczące interwencji rządowej oraz trwająca ewolucja retoryki.
Filozofia rządu
Niezwykle ważnym aspektem analizy jest zdefiniowanie tytułowych Lewiatanów, nie chodzi tu o mitologicznego potwora, lecz Lewiatana w rozumieniu Jamesa M. Buchanana oznaczającego rząd stale rozwijający się kosztem praw obywatelskich (Buchanan, 1975). Wedle tej koncepcji jest to efekt potrzeby przypodobania się społeczeństwu przez rządzących, którzy wskutek wszelakich głosowań i potrzebie podporządkowania się obywatelom dokonują nadmiernej ekspansji budżetowej. Rozrost ten wiąże się ze wzrostem aparatu biurokratycznego, opodatkowania. W ostateczności tak silny rząd ma ograniczać wolności obywatelskie. Podobny pogląd przedstawiał Friedrich August von Hayek, który przestrzegał przed demokracją stającą się dyktaturą większości, która dąży do ograniczenia swobód gospodarczych, które w jego rozumieniu, były podstawą wolności obywatelskich (Hayek, 1997). Wedle myśli Higgsa Lewiatan wykorzystuje sytuacje kryzysowe, podczas których ludzie są bardziej skłonni oddać swe wolności i pozwolić rządowi na zwiększenie swojego rozmiaru i po części przyzwyczajają się do tego stanu, co pozwala zachować mu cześć nowej władzy w pokryzysowej rzeczywistości.
Czym jednak jest spowodowane to zjawisko? Należałoby zastanowić się przede wszystkim nad filozofią samego rządu. Występującą często w naukach ekonomicznych koncepcję dobrotliwego despoty (ang. Benevolent despot) (Możdżeń, 2019) należy odrzucić ze względu na empiryczną jak i teoretyczną absurdalność założenia. Wszakże jest to wielce optymistyczne założenie, jakoby człowiek, wedle też ekonomicznych założeń homo oeconomicus po zdobyciu władzy przestawał być egoistyczny i dążyć do własnego zysku, aby być wyłącznie dobrotliwym władcą. Koncepcja ta wydaje się wewnętrznie sprzeczna, ze względu na założenie kompletnie innej natury człowieka, chyba że uznamy, że władzą parają się tylko osoby o błękitnej krwi, których charakter i natura są zupełnie inne niż u pospólstwa. Taką koncepcję można empirycznie obalić pokazując niekompetentne, szkodliwe i złe rządy arystokratów czy monarchów oraz zaznaczając, że nie istnieje aktualnie inny niż homo sapiens gatunek człowieka, co oznacza, że najpewniej zarówno osoba wywodząca się z klasy niższej i rodu arystokratycznego, po podobnym przygotowaniu mogą być równie (nie)kompetentne w rządzeniu. Ze względu na fakt, że ponad połowa globalnej populacji żyje w systemach demokratycznych (Roser, 2013) to właśnie będzie dominujący system, który zostanie poddany analizie.