Reklama

Atomowe superlodołamacze made in Russia

Rosja buduje trzy najpotężniejsze na świecie lodołamacze o napędzie atomowym. Powstają w stoczniach Dalekiego Wschodu. Największy skruszy lód o grubości 4,5 metra.

Aktualizacja: 27.07.2018 16:50 Publikacja: 27.07.2018 16:38

Atomowe superlodołamacze made in Russia

Foto: Wikipedia

Oleg Riazancew minister przemysłu i handlu Rosji poinformował, że atomowy lodołamacz „Lider” zostanie zbudowany na Dalekim Wschodzie.

– Obecnie budujemy trzy atomowe lodołamacze o największej mocy na świecie (projekt 22220), Planujemy też budowę serii lodołamaczy napędzanych silnikami diesla. Stocznie na Dalekim Wschodzi i inne wyspecjalizowane firmy z tego obszaru wezmą też udział w budowie najpotężniejszego atomowego lodołamacza „Lider” - cytuje ministra agencja Prime.

Czytaj także: Powstaje superlodołamacz

Prace przy platformie do budowy lodołamacza rozpoczną się do końca lipca. O kontrakt rywalizowały stocznie. Dalekowschodnia Zwiezda z miasta Wysoki Kamień w Kraju Primorskim od lat buduje statki dla rosyjskiej floty Pacyfiku. Pokonała ona stocznię Bałtycką z St. Petersburga.

„Lider” i pozostałe lodołamacze mają zapewnić całoroczną żeglugę Północną Drogą Morską. „Lider” ma mieć silnik o mocy 120 MW. Dla porównania największa moc silnikowego lodołamacza rosyjskiego to obecnie 26,5 MW.

Reklama
Reklama

Cztery razy większa moc pozwoli statkowi „pracować w polu lodowym, gdzie grubość lodu jest większa niż 4,5 m”. A to z kolei umożliwi utrzymanie wolnego od lodu toru wodnego przez cały rok statkom handlowym o wyporności do 300 tys ton. Utrzymanie wolnego od lodu północnego szlaku jest też ważne dla gazowców, przewożących LNG z nowych zakładów na Półwyspie Jamalskim. Projekt super lodołamaczy powstaje w Kryłowskim Centrum Naukowym w St. Petersburgu. Władze nie podają kosztów projektu.

Rosja ma wiekowe tradycje w wykorzystaniu i budowie lodołamaczy. Pierwsze dwa - Bajkał i Amur pływały po Bajkale od końca XIX wieku. Pierwszy lodołamacz arktyczny Jermak zbudowała dla floty carskiej stocznia amerykańska Armstrong Whitworth w 1898 r. Statek był w użyciu do..1964 r.

Stocznia Bałtycka w St. Petersburgu pierwsze osiem lodołamaczy zbudowała w latach 1921-1941. Sowieci jako pierwsi zbudowali też w 1959 r lodołamacz z napędem atomowym. Drugi - Arktyka zaczął pracę w 1974 .

Obecnie Rosja ma największą flotę lodołamaczy na świecie: 5 atomowych i 39 z napędem dieslowo-elektrycznym. Flota statków z reaktorami jądrowymi pozwala na wykorzystanie przez statki tzw. Północnego Szlaku Morskiego. Co roku przepływa arktycznymi morzami Rosji 1,2 mln ton towarów.

Biznes
Od sukcesu Roomby do groźby bankructwa. iRobot zmienia właściciela
Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama