W obu przypadkach decyzja zarządu EBI ma zapaść na początku przyszłego roku.
– Ubiegamy się o ok. 195 mln zł pożyczki – przyznaje Tomasz Kloskowski, wiceprezes spółki zarządzającej portem lotniczym w Gdańsku. Za te pieniądze sfinansowana ma być m.in. budowa drogi kołowania i nowego terminalu. Cały projekt szacowany jest na 367 mln zł. – Doszliśmy już do finalnej fazy negocjacji z bankiem. Sprawa rozbija się jednak o ustalenie sposobu zabezpieczenia tej pożyczki. EBI chce, by wspólnicy spółki, czyli miasto Gdańsk i województwo pomorskie, udzielili gwarancji lub poręczenia. Samorządy bronią się przed tym, gdyż to by zwiększyło wskaźnik zadłużenia, a tego chcą uniknąć – zdradza prezes Kloskowski. Samorządy proponują, by zabezpieczenie przewidywało podniesienie kapitału spółki w razie potrzeby.
[wyimek]3,6 mld zł chcą spółki pożyczyć z EBI na inwestycje w Polsce[/wyimek]
Zarząd lotniczej spółki prowadzi równocześnie rozmowy z bankami komercyjnymi.
Kończą się też negocjacje, jakie z EBI prowadzi Autostrada Południe, której jednym z udziałowców jest Budimex. Spółka szuka obecnie pieniędzy na budowę 180 km autostrady A1 ze Strykowa pod Łodzią do Pyrzowic na południu Polski. Jak ustaliła „Rz“, ubiega się o ok. 800 mln euro. – Liczymy, że rozmowy zakończą się pozytywnie i decyzję poznamy na dniach – mówi Jerzy Angrocki, dyrektor w spółce Autostrada Południe. Koszt budowy drogi szacowany jest na ok. 2 mld euro.