Większy chaos na europejskim niebie

Do soboty strajkują kontrolerzy lotów we Francji. Piloci Lufthansy zdecydują do 8 marca, czy wznowić protest

Aktualizacja: 24.02.2010 02:16 Publikacja: 23.02.2010 19:57

Większy chaos na europejskim niebie

Foto: AP

We wtorek od rana strajkowało pięć związków zawodowych kontrolerów lotów na większości francuskich lotnisk, w tym paryskich Roissy Charles de Gaulle i Orly, gdzie zgodnie z zaleceniem agencji żeglugi powietrznej odwołano odpowiednio jedną czwartą i połowę lotów. Z Roissy nie odleciały np. 3 rejsy LOT i Air France do Warszawy. Całkowicie unieruchomione zostały lotniska w Pau, Biarritz, Grenoble, La Rochelle i Chambery.

Kontrolerzy się obawiają, że w związku z liberalizacją rynku lotniczego i integracją kontroli lotów w Europie dojdzie do cięć zatrudnienia. Ich zdaniem w tym roku na miejsce 190 pracowników, którzy dobrowolnie odejdą z pracy, nie planuje się przyjmowania nowych, a liberalizacja wymaga większej liczby ludzi. Jeśli ich nie będzie, ucierpieć ma bezpieczeństwo podróżnych.

Dokument upraszczający europejski ruch lotniczy podpisały już Niemcy, Francja, Belgia, Luksemburg, Holandia i Szwajcaria. Organizatorzy strajku mają nadzieję, że czas, jaki wybrali na swój protest (we Francji i Wielkiej Brytanii trwają ferie zimowe), spowoduje, że protekcjonistycznie nastawiony prezydent Nicolas Sarkozy ulegnie ich naciskom. Tym bardziej że w marcu zaplanowane są wybory do władz regionalnych.

To kolejny strajk na francuskich lotniskach w ciągu ostatnich dni. W ostatni weekend przestali pracować bagażowi, którzy uznali, że tylko w ten sposób będą w stanie wymusić poprawę warunków zatrudnienia.

Od piątku 26 lutego do poniedziałku 1 marca odmówiły pracy dwa związki zawodowe pilotów Air France – reprezentujące 15 proc. załogi UNPL i R-Way. Oni z kolei nie zgadzają się na reformę AF Cargo i przeniesienia części pilotów do należącej do AF taniej linii Transavia. Przewoźnik zapewnił, że zrobi wszystko, aby nie ucierpieli na tym pasażerowie, w każdym razie bez problemu powinny odlatywać samoloty w rejsy długodystansowe. Trasy krótkie, europejskie i wewnętrzne połączenia francuskie AF przekazał Transavii.

W zawieszeniu jest spór w Lufthansie. Pod naciskiem sądu 4 z 4,5 tysiąca pilotów największego przewoźnika europejskiego zgodziło się przerwać strajk po jednym dniu, choć planowany był do czwartku 25 lutego. Niemniej jednak przerwa ma trwać do 8 marca, a tym czasie zarząd i związkowcy z Vereinigung Cockpit mają nadal negocjować. Lufthansa, która w poniedziałek została zmuszona do odwołania 900 rejsów ostrzegła, że przywracanie normalnego rozkładu lotów potrwa do najbliższego weekendu. Z Warszawy nie odleciały wczoraj dwa samoloty LH do Frankfurtu. – Musi potrwać, zanim wznowimy połączenia ze wszystkimi 200 lotniskami na świecie – tłumaczył rzecznik Lufthansy Klaus Walther. Linia zaplanowała do 2011 r. oszczędności w wysokości miliarda euro. Piloci się obawiają, że odbędzie się to głównie dzięki przekazywaniu niektórych tras należącym do LH liniom Swiss, Austrian Airlines i SN Brussels.

Nie wiadomo, kiedy zdecyduje się na przerwanie pracy ponad 12 tys. związkowców ze zrzeszającego pracowników pokładowych British Airways związku Unite. Wczoraj w głosowaniu zdecydowali, że w ten sposób zaprotestują przeciwko cięciu kosztów, a datę podadzą najpóźniej do 28 marca. Zarząd BA zapewnia, że jest gotów do negocjacji, jednak nie odstąpi od zamrożenia płac dla trzech czwartych załogi i zmniejszenia liczby pracowników na pokładzie.

We wtorek od rana strajkowało pięć związków zawodowych kontrolerów lotów na większości francuskich lotnisk, w tym paryskich Roissy Charles de Gaulle i Orly, gdzie zgodnie z zaleceniem agencji żeglugi powietrznej odwołano odpowiednio jedną czwartą i połowę lotów. Z Roissy nie odleciały np. 3 rejsy LOT i Air France do Warszawy. Całkowicie unieruchomione zostały lotniska w Pau, Biarritz, Grenoble, La Rochelle i Chambery.

Kontrolerzy się obawiają, że w związku z liberalizacją rynku lotniczego i integracją kontroli lotów w Europie dojdzie do cięć zatrudnienia. Ich zdaniem w tym roku na miejsce 190 pracowników, którzy dobrowolnie odejdą z pracy, nie planuje się przyjmowania nowych, a liberalizacja wymaga większej liczby ludzi. Jeśli ich nie będzie, ucierpieć ma bezpieczeństwo podróżnych.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca